Ik ben syndicus van een appartement. e zijn hier met zes appartementen, waarvan ik de eigenaar en bewoner ben van één van deze appartementen. In mijn appartement is sterke vochtschade. Na heel wat onderzoeken (dit is allemaal via de brandpolis verlopen), is aangetoond dat de schade veroorzaakt wordt door openstanden tussen de buitengevel en de gevelbekleding. Daardoor hebben zowel mijn appartement als de buurman schade.
De oorzaak is dus gevonden, en nu moet er een renovatie gebeuren. Men raadt aan de gevelbekleding te vervangen samen met het voorzien van een degelijke isolatie. De kosten hiervoor moet ik nog laten inschatten, maar alvast zeker is dat dekking door de brandpolis niet mogelijk is, aangezien waterinfiltratie via de muur is uitgesloten in de waarborgen. Het ongemak voor mezelf is erg groot, aangezien het mijn slaapkamer betreft en ik voel dat dit vocht pakt op mijn ademhaling.
Om deze renovatie door te voeren vroeg ik me het volgende af: klopt het dat er 2/3e van de stemmen van de Algemene Vergadering nodig is voor goedkeuring van de renovatiewerken? Of is een meerderheid van de stemmen voldoende? In het geval van 6 appartementen komt dit natuurlijk op hetzelfde neer. Aangezien één van mijn buurmannen erg moeilijk doet (en zelfs weigert de eerder afgesproken provisie te betalen) is dit voor mij belangrijk om te weten.
Erg bedankt om mij hierover te informeren.