In 2020 werden bij werken aan condensatieketels, voor rekening van een deel van mede-eigenaars (rechtbank besliste dat dit moest worden gefinancierd door collectief van privatieven die gebruik maakten van de leidingen en koepels) , 2 nieuwe koepels geplaatst op het gemeenschappelijk dak. (in de statuten staat dat het dak volledig gemeenschappelijk is) Bij deze werken werd art 3.82 §2 compleet overgeslagen. Het bestaan van de koepels hebben wij bijgevolg na de werken 'ontdekt'. Bovendien zijn de koepels vrij amateuristisch gezet waardoor wij op termijn lekkages vrezen die gevolgen zullen hebben voor onze kavel die onder dat dak zit.
Ik heb dit punt aangekaart op een AV en gevraagd de oude omschrijving van de gemene delen in de basisakte aan te passen in die zin dat het collectief van mede-eigenaars die de koepels liet plaatsten aansprakelijk blijft voor alle kosten en onderhoud aan die koepels. Nu verneem ik dat dit aan de AV zal worden voorgelegd en dat daarover moet worden gestemd (3//4 of 4/5 meerderheid?)
Nu is mijn vraag: kan de AV dit tegenhouden? En wat als? Als dit niet aangepast wordt, dan moet ik meebetalen aan privatieve delen waar ik niks mee te maken heb. Kan ik de wijziging wettelijk afdwingen?