wifi-signalen jammen

zwemplezier
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wifi-signalen jammen

#1 , 20 okt 2022 06:30

Dag allen,

Ik woon in een straat waar alle huizen ongeveer even groot zijn.
In al die huizen staat 1 (of hier en daar 2) wifirouter, elke router stuurt een 2.4 en een 5ghz signaal uit. In onze huizen is 1 router genoeg. En een scan bewijst dat. In mijn eigen huis was 1 router ruim voldoende.
Mijn buur: 7 routers, dus 14 signalen. VEERTIEN! In mijn huis is wifi dus nog nauwelijks bruikbaar. Alle kanalen op beide banden zéér krachtig "bezet". Zelfs mijn deuropener (wifi) raakt soms niet doorheen "het woud" van AP's. (accesspoints)
Gezien kompleet nutteloos lijkt het haast een statement.

Ik heb bijna 15jr (na netwerkstage) bijgeklust als technieker en weet dat het die buur zélf niet eens helpt. Allicht de reden dat ze er steeds maar extra liet bijzetten.
Ik zou hetzelfde kunnen doen, maar een wifi-wedloop is een kafka oplossing. Bovendien: ik respecteer omwonenden.

Heel vriendelijk gevraagd of onderhandeling mogelijk is. Geen reactie.
Die buur doet dat niet persoonlijk, maar ze vertrouwt kennelijk op malafide techniekers (lees: banale verkopers). Ook het vreselijke Verisure zit er voor iets tussen (hun eigen "hidden" AP's... in háár huis).
Ik zou dat kunnen oplossen, maar mijn objectiviteit zou betwijfeld kunnen worden gezien ik er belang bij heb. Begrijpelijk.

De buur van die buur heeft ook een stevige booster bijgezet. Ervaarde misschien dezelfde achteruitgang als ik?

Het "jammen" van gsm-signaal is strafbaar. Weet iemand van jullie hoe dat zit bij wifi-signalen?

Hoop dat iemand van jullie raad weet. Deze buur doet dat niet zélf, dus ik zoek een discrete manier om het op tafel te krijgen.

Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 20 okt 2022 10:39

Het "jammen" van gsm-signaal is strafbaar. Weet iemand van jullie hoe dat zit bij wifi-signalen?
WiFi werkt in de zogenaamde ISM band, waar je zonder licentie mag zenden, zoveel je maar wil, inclusief elkaar storen (draadloos speelgoed, microgolfovens, Bluetooth, baby intercoms, deuropeners, industrietoepassingen, …..) Het enige wat niet mag is uitzenden boven een bepaald vermogen.

Dat is precies de reden waarom Wifi zo populair is geworden (geen licentie, dus geen abonnement) en veel gebruikers hiervan zijn daarom gaan geloven exclusief recht te hebben op die frequentiebanden, terwijl het net omgekeerd is.

Toestellen die ontworpen worden voor die ISM band moeten zelf maatregelen nemen om met die storingen om te gaan, veelal frequentie en time hopping, uiteraard zijn daar limieten aan als je heel veel toestellen in een bepaalde omgeving hebt.

Je kan het BIPT contacteren die dan komen meten, maar ik denk dat die hun handen ook gebonden zijn zolang het maximum zendvermogen niet is overschreden, wat onwaarschijnlijk is gezien het hoogstwaarschijnlijk over conforme standaard WiFi acces points gaat.

https://www.bipt.be/consumenten/klachten

Blaatpraat

#3 , 20 okt 2022 17:08

Zoals hierboven gesteld: juridisch kunt u niets doen hieraan.
IT-Technisch... ook niet.
Enige oplossing, die ook toegestaan is, is uw huis isoleren lijkt mij.
En zorgen dat er geen openingen groter dan 52mm zijn, want dat is voldoende voor de 5GHz-band om binnen te dringen.

Met het Europese stukje van de 6E-band die eraan zit te komen, zullen de openingen in de isolatie niet groter mogen zijn dan 45mm trouwens.

Reclame

CityBird

#4 , 20 okt 2022 18:29

Misschien nog een toevoeging.

Om solaas te bieden aan deze tekortkoming werd WiMax ontwikkeld die wel een exclusief toegewezen frequentieband heeft. Die is echter veel te laat gekomen, toen 3G al flink ingeburgerd was en daarom geen echt voordeel meer bood. Is om die reden nooit echt van de grond gekomen in Europa. Zie je enkel in delen van Azie, Zuid-Amerika en hier en daar in Oost-Europa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WiMAX_networks

BertDeBouwer

#5 , 27 okt 2022 11:36

Kan je niet afspreken met je buur om bepaalde kanalen te gebruiken? Vele routers laten toe om zelf je wifi kanaal te kiezen. Als je buur bv kanaal 1 gebruikt en jij 11 zou je weinig last van elkaar mogen hebben.

100x

#6 , 28 okt 2022 03:52

Kan je niet afspreken met je buur om bepaalde kanalen te gebruiken? Vele routers laten toe om zelf je wifi kanaal te kiezen. Als je buur bv kanaal 1 gebruikt en jij 11 zou je weinig last van elkaar mogen hebben.
Klopt, ik had ook last van nogal wat WIFI interferentie en heb vastgesteld dat heel wat toestellen ongeveer dezelfde kanalen gebruiken die dicht bij elkaar lagen. Ik heb mijn modem dan afgesteld op een kanaal dat ver van de bestaande zit.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”