#1 , 26 apr 2006 17:33
Mijn schoonmoeder heeft recent een appartement gekocht aan de kust. Het gebouw is +/- 5 jaar oud. Op haar verdieping (op ??n na hoogste) zijn er in totaal 2 appartementen, elk met toegang tot een groot ingericht houten dakterras met een houten scheidingswand en glazen balustrades. Deze inrichting, die oorspronkelijk door de bouwheer nog is geplaatst, verdeelt het terras in 2 ongelijke delen (+/- 23 m? en +/- 11 m?), maar overeenstemmend met de binnenscheidingsmuur. Het grootste deel grenst aan het appartement van mijn schoonmoeder. Na ondertekening van de voorlopige verkoopsovereenkomst, heeft de buurman, die het nochtans zo gekocht heeft, gevonden dat het privatief gebruik van dat terras niet vermeld staat in de basisakte en dat het dus eigenlijk niet bestaat, vandaar het "spook-terras". Bovendien vindt hij dat hij recht heeft op minstens een evengroot deel van het terras. In samenspraak met de syndicus is (door ??n van beiden) ondertussen de scheidingswand verzet over +/- 1,50 m zodat beide oppervlakken +/- gelijk zijn. De syndicus heeft een brief geschreven naar de verkoper en naar de notaris van mijn schoonmoeder waarin hij stelt dat volgend jaar op de algemene vergadering gevraagd zal worden om een privatief gebruiksrecht van het terras aan de 2 appartementen toe te kennen om dit te regulariseren en dat voorlopig de scheidingswand het terras in 2 gelijke delen moet verdelen. Mijn schoonmoeder voelt zich nu bekocht en wil de scheidingswand opnieuw op de plaats waar hij al 5 jaar staat en waar hij stond toen de voorlopige verkoopsovereenkomst getekend werd. Over enkele weken dient de akte verleden te worden. Wat kan u ons aanraden ? Volgens mij kan een syndicus wettelijk gezien zo geen maatregelen treffen; hij dient toch steeds neutraal te blijven in een geschil tussen mede-eigenaars.