Graag had ik willen weten welke indexatie mijn syndicus mag gebruiken.
In mijn gebouw is er geen echt syndicuscontract. Het contract dat ik kreeg is niet echt geldig voor reden die ik hier niet zal zetten. Er staat niets in vermeld over de maandelijkse syndicusvergoeding en aanpassingen van de tarieven. De syndicus is hier al meer dan 20 jaar dezelfde. De andere mede-eigenaars zijn oudjes en controleren amper hun rekeningen.
Tijdens de algemene vergadering zegt de syndicus dat hij de ABEX index toepast. Volgens ingewonnen informatie wordt de ABEX index tweemaal per jaar berekend en volgens mij is dit een index die betrekking heeft op nieuwbouw. Mijn appartementsgebouw is 30 jaar oud. Dus van een nieuwbouw is niet echt sprake.
Als ik mijn afrekening nareken stel ik vast dat de syndicus de gewone index min of meer toepast. Mag hij deze index toepassen of de gezondheidsindex (de laatste jaren heeft hij telkens 2% toegepast, maar met de huidige inflatiecijfer van 5% riskeren we een sterkere stijging dan als hij de gezondheidsindex toepast die iets lager ligt). Ik zou opteren voor de gezondheidsindex daar deze index ook gebruikt wordt voor de huurcontracten en het toch bizar zou zijn dat men voor huurcontracten een verschillende index zou toepassen dan voor het ondeliggende goed.