Is de eigenaar van de garage (die niet bestaat) dezelfde persoon als de buurman die zijn appartementen verhuurd? En zoja ligt die denkbeeldige garage op hetzelfde perceel als die appartementen? Zo nee is het heel simpel.
Volgens mij moet je enkel doorgang verlenen voor het bereiken van de garage of wat gerelateerd is aan die garage (bv aannemer die de garage gaat bouwen).
Doorgang verlenen aan de huurders van het appartement om hun woning te bereiken is een
'verzwaring' van de erfdienstbaarheid en dat kan niet de bedoeling zijn. (art 702 BW: Anderzijds mag hij die een recht van erfdienstbaarheid heeft, daarvan slechts gebruik maken overeenkomstig zijn titel, zonder aan het dienstbare erf of aan het heersende erf een verandering te mogen aanbrengen waardoor de toestand van het eerstgenoemde zou worden verzwaard.)
Waarom wil je de erfdienstbaarheid laten afschaffen? Het is een lege doos omdat er geen garage is.
Wat ik zou doen is:
Afsluiten die doorgang (met poort en slot, wel mogelijkheid tot doorgang bewaren) en aangetende brief aan eigenaar van de denkbeeldige garage dat als hij doorgang wenst naar de 'garage', hij dit kan verkrijgen op simpel verzoek.
Als hij daar niet mee akkoord is moet hij maar naar de vrederechter stappen. Wat gaat hij daar vertellen: mijn huurders kunnen niet meer naar hun woning? Ik dacht het niet.
Als hij bij de rechter aangeeft dat simpel verzoek nog te omslachtig is, stel daar dan voor dat je hem een sleutel van de poort zal bezorgen om van zijn erfdienstbaarheid gebruik te maken.
Waarom wil je het afsluiten? Omwille van veiligheidsredenen, huisdier, kinderen, anti-diefstal,weren van vreemde personen op uw eigendom, rust... redenen genoeg.
De rechter mag de erfdienstbaarheid niet verzwaren zonder uw akkoord, dus lege doos.
Van het moment dat hij misbruik maakt van die sleutel door hem aan zijn huurders te geven, dan spreken we al over strafrechtelijke feiten. Klacht indienen bij politie of parket, nieuw slot steken en eigenaar garage aangetekend op de hoogte brengen van het vastgestelde misbruik zonder hem te beschuldigen. Bij het indienen van de klacht vermelden dat enkel u en de eigenaar van de denkbeeldige garage omwille van de erfdienstbaarheid, weer zonder hem te beschuldigen, beschikken over een sleutel. Hij gaat dat geen 2 keer doen.
Steeds overdreven vriendelijk blijven en bereidwillig om de beschreven erfdienstbaarheid na te leven.
De enigste opte die hij heeft is de garage te bouwen.