Fundering die verder op onze grond loopt

Lori
Topic Starter

Fundering die verder op onze grond loopt

#1 , 15 jun 2007 09:33

Ik heb jaren terug een afsluiting geplaatst binnen de perceelsgrenzen.Dit betreft een betonnen voet met een houten schutsel erop.Nu heeft mijn buur zijn betonnen fundering voor een carport gestort ,die grenst tegen mijn afsluiting ,hij heeft zijne beton tot mijne betonnen voet laten komen terwijl daar toch nog enkele centimeters grond van mij tussen was.
Mag hij dit zomaar ?
Met zijn inbeslagname kan ik nu geen bekaertdraad/paal meer plaatsen terwijl wij dit op oog hadden te doen gezien onze afsluiting die we nu nog gebruiken zo rot is dat hij elk moment wel kan omvallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 15 jun 2007 11:45

artikel 544 van het Burgerlijk Wetboek.

?Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen?

De geleden bovenmatige hinder moet worden vergoed door het teloor gegane evenwicht te herstellen. Dit betekent dat de schadeverwekker de hinder of de overlast terug binnen de normale lasten uit nabuurschap dient te brengen. De rechter kan evenwel geen verbod opleggen voor de schadeverwekkende of hinderlijke activiteit. De rechter kan evenmin een schadevergoeding opleggen die de volledige schade vergoedt, doch slechts een compensatievergoeding ter vergoeding van de last die de normale te dulden lasten uit het nabuurschap overstijgen.

Zelfs een bouwwerk dat met een vergunning werd gebouwd kan burenhinder uitmaken. Een administratieve vergunning verleent geen vrijstelling van de verplichting tot compensatie van bovenmatige burenhinder. vb. Het plaatsen van een muur of een constructie die uitzicht of zonlicht vermindert. Zie Hof van Beroep Brussel, 10/06/2003, R.W. 2006-2007, 450.

Hij mag dit dus niet omdat dit een schending van het eigendomsrecht en beschikkingsrecht is.

Lori
Topic Starter

#3 , 17 jun 2007 22:44

Dank je voor je antwoord .Ik weet alleen niet hoe ik dit moet gaan aanpakken :( .Maar er zal niets anders opzitten dan er iets van zeggen maar de sfeer is nu al gespannen ,nadat hij zijn bouwplan niet wilde volgen en het zint hem totaal niet dat hij zijn zin niet kon doordrijven .

Reclame

YoeriS

#4 , 17 jun 2007 23:03

Nog een artikel dat ik vandaag ben tegengekomen wat toepasselijker is op uw geval. Het spijtige is dat die overschrijding maar een paar centimeters bedraagt, in dit geval kan de rechter oordelen dat de afbraak een groter nadeel berokkent aan uw buur dan dat u een paar centimeters kwijt bent.

Maar het blijft natuurlijk te proberen, ik weet ook niet in hoeverre de werken van zijn carport gevorderd zijn? Probeer in ieder geval een verzoeningspoging voor de vrederechter, dit is gratis en kan tot een overeenkomst leiden. Schuw zeker onderstaand artikel niet.

mvg

Artikel 555 B.W.
Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen.
Indien de eigenaar van het erf de wegruiming vordert van de beplantingen en gebouwen, geschiedt deze op kosten van degene door wie zij zijn tot stand gebracht, zonder enige vergoeding voor hem; hij kan zelfs, indien daartoe reden is, veroordeeld worden tot schadevergoeding wegens het nadeel dat de eigenaar van het erf mocht hebben geleden.

Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt. Indien echter de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde, onder wie het goed is uitgewonnen en die niet tot teruggave van de vruchten is veroordeeld, daar hij te goeder trouw was, dan kan de eigenaar de wegruiming van die werken, beplantingen en gebouwen niet vorderen; maar hij heeft de keus om, ofwel de waarde van de materialen en het arbeidsloon te vergoeden, ofwel een bedrag te betalen dat gelijk is aan de door het erf verkregen meerwaarde.

Lori
Topic Starter

#5 , 17 jun 2007 23:12

De fundering is gegoten , de carport die gemetst moet worden zou voor later in het jaar gepland zijn.Ik ga morgen wel al foto's nemen ,ik snap eigenlijk niet dat men zo te werk kan gaan temeer net voor de fundering het grensspaaltje staat .Ik denk erover om eerst toch maar een landmeter aan te spreken om zeker te zijn waar de grens nu ligt ,voor ik tot daden overga.Kan ik eventuele kosten terug verhalen op hem moest naderhand blijken dat hij ook in overtreding is?

YoeriS

#6 , 17 jun 2007 23:16

De fundering is gegoten , de carport die gemetst moet worden zou voor later in het jaar gepland zijn.Ik ga morgen wel al foto's nemen ,ik snap eigenlijk niet dat men zo te werk kan gaan temeer net voor de fundering het grensspaaltje staat .Ik denk erover om eerst toch maar een landmeter aan te spreken om zeker te zijn waar de grens nu ligt ,voor ik tot daden overga.Kan ik eventuele kosten terug verhalen op hem moest naderhand blijken dat hij ook in overtreding is?
Natuurlijk, hij draait op voor de verwijdering van de gebouwen/fundering u hoeft niet eens tussen te komen, hij moet dit zelf doen nadat er een vonnis is uitgesproken. U kunt zelfs een schadevergoeding eisen, al is dit misschien niet aan te raden voor de vrede te bewaren.
Of u de kosten van de landmeter kunt verhalen buiten een gerechtelijke procedure, denk ik niet, dan moeten deze kosten binnen de gerechtelijke procedure liggen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”