Elke mede-eigenaar heeft het recht om alle documenten van een VME in te zien en er kopie van de vragen. Dit recht moet met mate uitgeoefend worden.
Een relatief recent vonnis van 22.07.2005 werd gepubliceerd in het het tijdschrift TApp 2006/1.
Verwijs in uw verzoek aan de syndicus expliciet naar Art. 577/6 ?2 (bijeenroeping AV op vraag van 20% van de aandelen/ME). Vraag om een schriftelijk antwoord binnen de veertien dagen.
Zo hij niet antwoord binnen de gestelde termijn, eventueel klacht indienen bij BIV (zie
http://www.biv.be/), zo het gaat om een professionele syndicus.
Zo de syndicus weigert en verwijst naar de privacy wetgeving, neem schriftelijk contact op met de "privacy commissie", die toeziet op de toepassing van de wet, en vraag hen een schriftelijk advies over uw geweigerd verzoek. Zie
http://www.privacycommission.be/. Zij zullen bevestigen dat de privacy niet geschonden wordt zo een mede-eigenaar dit vraagt. Maar deze ME is wel onderworpen aan de dezelfde normen als de syndicus voor wat betreft de publieke verspreiding ervan. En deze ME dient in principe een verklaring in die zin te ondertekenen bij de syndicus.
Vraag expliciet ook inzage niet alleen van de aanwezigheidlijst van de drie laatste AV, maar ook de volmachten.
Deze aanwezigheidslijst bevat in principe ook het adres van de ME en het aantal aandelen per ME.
Op de volmachten zelf kan je zien of de naam van de volmachtgever en -krijger geschreven is door dezelfde persoon.
Zo niet, heb je te doen met een blanco volmacht. In principe ongeldig, tenzij de verdeling ervan gebeurt door de voorzitter van de AV, volgens een procedure voorzien in het Reglement van Mede-eigendom (= de statuten).
Vergelijk ook de handtekeningen.
Het aantal volmachten is onbeperkt. Maar het aantal aandelen per persoon (volmachten inbegrepen) moet kleiner zijn dan 50% van de aanwezige en vertegenwoordigde aandelen. In uw geval minder dan 3128 aandelen. Zo niet moet de voorzitter van de AV de nodige maatregelen nemen. Zie voor de huidige doctrine van de taken van de voorzitter hetzelfde tijdschrift TApp 2006/1.
Vraag een kopie van de aanwezigheidslijst, plus van (sommige) dubieuze volmachten.
Zo de volmachten vernietigd zijn, is dit in uw geval (+40% volmachten) een voldoende reden om de vernietiging van de AV te vragen (indien de AV minder dan 3 maand geleden doorging).