Hallo iedereen,
Na reeds een aantal maanden dit forum gevolgd te hebben, zou ik ons probleem hier ook eens willen aankaarten.
Mijn schoonvader is als eigenaar van ??n van de 10 appartementen tevens syndicus sinds de oprichting (1992) van het gebouw. Hij heeft dit steeds naar behoren gedaan en de maandelijkse bijdrage in de algemene kosten is zeer beperkt gebleven door zijn toedoen.
Sedert enkele maanden is er ??n van de mede-eigenaars (heeft wel enkel vruchtgebruik, maar ik weet niet of dit een rol speelt) moeilijk beginnen doen. Hij hitst anderen op tegen mijn schoonvader en schoongrootmoeder (die ook eigenaar is van ??n van de appartementen en ter plaatse woont).
Daar het vertrouwen geschonden is tussen sommige mede-eigenaars en de syndicus, heeft mijn schoonvader zijn ontslag aangeboden tijdens de eerste (nog nooit voordien georganiseerd) algemene vergadering met de melding dat de ?ruzie-maker? nu maar zelf offertes van andere syndicussen dient op te vragen. Er was tevens afgesproken dat deze persoon mijn schoonvader zou contacteren met het oog op het organiseren van een nieuwe vergadering.
Ondertussen heeft deze persoon zelf de vergadering georganiseerd (ik vraag mij af in welke hoedanigheid) en heeft hij tevens een aangetekend schrijven gestuurd naar andere mede-eigenaars. Hij vermeldt de uitnodiging dat mijn schoonvader alle documenten tot 10 jaar terug dient mee te brengen naar deze vergadering. Hij heeft echter nagelaten om mijn schoongrootmoeder uit te nodigen die tevens mede-eigenaar is. Tot slot van rekening is deze persoon ook gestopt met bijdragen te betalen in de gemeenschappelijke kosten.
Mijn vraag is vierledig:
1. Kan deze persoon een bijzondere algemene vergadering op eigen houtje samenroepen? (sommige andere eigenaars hebben mee getekend, dus hij heeft de vereiste 20%) ?
2. Verliest deze vergadering zijn rechtsgeldigheid niet door het niet uitnodigen van mijn schoongrootmoeder?
3. Mag deze persoon zomaar stoppen met het betalen van zijn bijdragen (want hiermee benadeelt hij dus ook alle andere mede-eigenaars) ?
4. In de statuten staat dat elke mede-eigenaar zich enkel kan laten vertegenwoordigen door ??n of meerdere mede-eigenaars. Is dit nog steeds rechtsgeldig of kan iedereen deelnemen met een geldige volmacht (behalve syndicus natuurlijk) ?
Alvast bedankt voor uw hulp,
Eddy