Besten,
De buren zijn niet de beste vrienden maar ik zeg niet dat er niet mee gepraat kan worden. We hebben al wel wat problemen gehad tijdens de verbouwingsaanvragen maar ik wil dit een kans geven. Maar voor ik er naartoe ga zou ik graag wat juridisch advies hebben zodat ik weet waarover ik praat. Nog even voor de duidelijkheid: het huis was eigendom van mijn vrouw haar moeder, die inmiddels is overleden. Ik ben nu mede-eigenaar sinds we dit jaar getrouwd zijn. Het volgende is reeds in het verleden door mevrouw aangekaart geweest maar ik heb er helaas niet genoeg van meegekregen voor ze stierf.
Wij hebben dus pas verbouwd en zouden graag een nieuwe omheining plaatsen. De oude is al afgebroken van vorig jaar en bestond uit gewone betonpalen en groene draad.
Wij hebben ook de perceelsgrenzen opnieuw laten uitmeten zodat er geen discussie mogelijk is, de afstand tussen onze huizen is trouwens 6 meter, ieder 3 dus. Over de volledige lengte van bijna 50 meter heeft mijn buur een collectie van bomen staan, allemaal op 20cm of minder van die perceelsgrens. Ze vari?ren van 3-5m hoogte behalve 1tje en dat is een eik van zeker 12-20 meter hoog. Echt een beest van een boom, de omtrek meet meer dan 2meter60 en dat gemeten op 2 meter van de grond. Juist die staat pal tussen onze huizen met alle ongemakken in elk seizoen erbij natuurlijk. Nu we verbouwd hebben (plat dak -> zadeldak) schuren de takken op onze nieuwe pannen.
Wat zijn mijn rechten als de besprekeningen volledig de verkeerde kant opgaan?
De grote eik kan een probleem opleveren. Ik weet dat het een beschermde soort is EN dat hij al meer dan 30 jaar staat maar hij is een gevaar voor ons huis! Ik kan vragen om hem ernstig te laten snoeien maar ik heb liefst dat hij eruitgaat.
De kleinere bomen: die moeten van mijn niet pers? weg ALLEEN als hij ze snoeit. Kan ik (laten) eisen dat ze moeten opgeruimd worden omdat ze er niet mogen staan?
Op dit moment hebben we een nieuwe garage gezet op 2 meter van de scheidingslijn en de takken komen tot over het dak van die garage, dat noem ik toch niet regelmatig snoeien?
met vriendelijke groet,
esp