Termijn opmaak verslag algemene vergadering door syndicus

Phil117
Topic Starter

Termijn opmaak verslag algemene vergadering door syndicus

#1 , 12 dec 2006 13:36

De syndicus van het appartement waar ik woon heeft na 6 maanden dat de algemene vergadering plaatsvond nog steeds geen verslag van die vergadering opgesteld en doorgegeven aan de mede-eigenaars van het gebouw. Ik vraag me hierbij af wat wettelijk de termijn is waarbinnen een verslag na een algemene vergadering dient opgemaakt en verzonden te worden.
Ik heb op een website van vastgoedmakelaars gelezen dat er binnen de 15 dagen een verslag dient opgemaakt te worden. Ik heb dit voorgelegd aan m'n syndicus maar die zegt dat daar niets van aan is, dat hij zelf kan bepalen wanneer het verslag wordt opgemaakt en doorverstuurd. Ik had dan ook graag geweten in welke wet (welk KB) dit al dan niet bepaald wordt.
Philippe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
consulent

#2 , 12 dec 2006 14:42

Ik vraag me hierbij af wat wettelijk de termijn is waarbinnen een verslag na een algemene vergadering dient opgemaakt en verzonden te worden.

De wet op de mede ? eigendom van 30/6/1994 heeft geen verplichte termijn opgelegd waarbinnen een verslag dient te worden verstuurd. Meer, volgens de wet (art. 577-8?4, 2?) is het voldoende dat de syndicus de beslissingen van de AV neerschrijft in een notulenregister dat zich op de zetel van de VME bevindt. De syndicus moet de eigenaars wel de mogelijkheid geven om dit register steeds te raadplegen.In de praktijk wordt bijna altijd een verslag aan de eigenaars toegestuurd waarop men kan reageren. De syndicus voegt de opmerkingen dan als annex aan het verslag toe en maakt ze kenbaar bij de eigenaars/bewoners. Dit in het geval dat het enkel om een ongelukkige, foutieve vermelding gaat. Bent u het echter met een bepaalde beslissing niet eens, of meent u dat de neergeschreven beslissing niet met de werkelijkheid strookt, dan kan u binnen de 3 maanden na kennisname (indien regelmatig opgeroepen is dit de dag van de vergadering zelf, ongeacht of u het verslag al dan niet gekregen heeft) protest aantekenen via de Vrederechter. Anders is het wanneer bvb. stemmingsresultaten pas na de algemene vergadering (dus via het verslag) bekend worden. Bvb. de syndicus en/of RVB tellen na de vergadering de stemmen. Krijgt u pas de definitieve beslissing van deze stemming na , in uw voorbeeld, 6 maanden, dan kan u perfect stellen dat de 3-maanden termijn maar begint te lopen vanaf kennisname (dus het verslag) van het resultaat van deze beslissing. Ook al was u op bewuste vergadering aanwezig. Naar tegenstelbaarheid toe is de syndicus overigens ook wettelijk verplicht (art. 577-10 ?4 4de en 5de luik) om de beslissingen aan iedereen die het gebouw krachtens een persoonlijk of zakelijk bewoont, maar die in de vergadering geen stemrecht heeft (bvb. huurders) kenbaar te maken. Ook deze laatste kunnen binnen de 3 maanden na kennisname protest aantekenen bij de Vrederechter wanneer een beslissing hen een persoonlijk nadeel berokkent. De syndicus doet er dus best aan de notulen uiterlijk na 3-4 weken aan de eigenaars over te maken. Elke zichzelf respecterende syndicus zorgt hier trouwens voor. Hij stelt zich trouwens bloot aan dwalingen/aansprakelijk te worden gesteld wanneer hij een beslissing zou (laten) uitvoeren zonder dat de beslissing definitief en onaantastbaar geworden is. Dit laatste geldt vooral bij belangrijke beslissingen die bvb. dure ingrepen vergen. Maar ook bij geringere, kleine herstellingen,?. doet men er toch best aan de notulen zo snel als mogelijk op te sturen.

Succes. Mvg.

j.demoor

#3 , 14 dec 2006 14:04

?Art.577-8...? 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van mede?igendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :2? de beslissingen van de algemene vergadering te notuleren in het register bedoeld in artikel 577-10, ? 3...? 7. Bij verhindering of in gebreke blijven van de syndicus kan de rechter, voor de duur die hij bepaalt, op verzoek van iedere mede?igenaar een voorlopig syndicus aanwijzen.De syndicus moet door de verzoeker in het geding worden geroepen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zes maanden lijkt op het eerste gezicht buitensporig lang.

Maan de syndicus aangetekend aan dit binnen de veertien dagen te doen en deel hem daarin mee dat u hem bij niet-uitvoering acht in gebreke te blijven in de zin van art.577-8,?7.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”