glurende huisbazin...

Annetje
Topic Starter

glurende huisbazin...

#1 , 04 mei 2008 00:15

hey iedereen,

Sinds vijf maanden huren wij dit huis.
Van in begin merkte wij dat wij een zéér nieuwsgierige huisbazin hebben.
We hebben een gezamenlijke oprit, de huisbazin heeft een garage op die oprit. Ze wonen naast ons, en ze kunnen vanuit hun ramen naar ons koertje kijken.
Hoe langer hoe meer wij merken dat we vaak begluurt worden door de huisbazin... het is niet fijn meer!
Soms gebeurd het dat ze gewoon met haar neus tegen het raam staat.
Is hier nog sprake van privacy?

Dit lang weekend hebben wij verbleven in het huis van mijn schoonouders, zij waren op vakantie. Onze twee auto's waren dus niet op de oprit.
Daar straks merkte we dat onze deur (nogmaals) beschadigd is, ik heb een vermoeden dat de huisbazin is proberen binnen te geraken. Ik weet dat sommige wel zouden denken dat dit zware woorden zijn, maar echt ... pfff
De vorige huurder heeft de huisbazin op heterdaad betrapt, hij was gaan werken en kwam terug want was iets vergeten en de huisbazin zat in zijn huis...
in begin dat wij hier woonde zagen we ook al dat de deur wat beschadigd was, maar hadden er verder geen oog voor. we wisten niet of dat al was of niet, maar nu is er dus beschadiging bijgekomen.
Omdat we dat in begin hoorde van de buurman dat ze durft binnenkomen hebben wij de sloten veranderd.
Heeft er iemand een idee of we daar iets tegen kunnen doen?
Het begint ons echt allemaal te veel te worden, want dit is niet het enige.
Vorige week hebben we ons al ingeschreven in de huurdersbond.

Heeft er iemand een idee wat je kan doen tegen een glurende huisbazin?
Heeft er iemand een idee wat je kan doen met een groot vermoeden dat je huisbazin probeert binnen te geraken?
Want dit is zonder bewijzen... hoe kan je zoiets toch bewijzen?

pff... ten einde raad..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 05 mei 2008 03:31

Je zal hier natuurlijk moeten kiezen voor een staat van oorlog met je huisbaas of niet.

Het is je privacy prijsgeven of niet. Dit is een zware inbreuk op je privacy en indien dit bewezen kan worden gewoonweg strafbaar. Kijk stel dat jij zonder reden bij je huisbaas inbreekt.... dat is juist hetzelfde als dat jou huisbaas bij jou inbreekt. Gewoon huisvredebreuk. Je bent in het geheel niet verplicht om hem toegang tot je huis te verlenen zonder dat hij een afspraak maakt en jij er bij bent.

Persoonlijk zou ik de sloten laten vervangen en bij het eerste vermoeden van inbraak (een andere interpretatie kan hier niet aan gegeven worden), een klacht bij de politie indienen.

Heb je je huisbaas hierover trouwens al gesproken en zijn er geen getuigen die bvb "zouden kunnen bevestigen dat je huisbaas trachtte in te breken" ?

Annetje
Topic Starter

#3 , 05 mei 2008 09:33

De sloten hebben wij in begin dat we hier komen wonen zijn vervangen, omdat ons toen al enkele verwittigingen zijn gegeven van andere mensen.

Vb de persoon die onze telenet kwam installeren ( die woont 20 km van ons deur) het huis naast hem is ook eigendom van onze huisbazin, en die verwittigde ons daarvoor. dus hebben wij zo snel mogelijk een ander slot gestoken, een sleutel van dit slot kan ze niet hebben, daarom de beschadiging aan de deur?

We hebben er de huisbazin nog niet over aangesproken.
Straks hebben wij nog een klacht aan ons broek, omdat we haar zogezegd vals beschuldigen?

De persoon die het zou kunnen gezien hebben is de buurman, aangezien het een gezamenlijke oprit is en hij aan het verhuizen is, dus vaak over en weer rijd. We hebben het hem nog niet kunnen vragen die man is laat thuis en vroeg weg (werken en verhuizen)

Ik vind het echt niet fijn meer nu, je bent een paranoïa in je eigen huisje...
We proberen hier bewijzen van te hebben, maar hoe he.. bewijs dit maar eens en 't is echt KLOTIG om in te leven!
Eigenlijk zouden we dan nu klacht tegen onbekende moeten leggen ofzo terwijl we 100% weten dat het van de huisbazin is, je mag niet zomaar iemand "vals beschuldigen"

bedankt voor je antwoord hoor, doet me plezier

Reclame

JohnD

#4 , 05 mei 2008 10:18

Je kan de huisbaas er al eens mondeling over aanspreken en bvb zeggen dat iemand gezien had dat hij aan de voordeur aan het prutsen was. Wacht zijn reaktie bvb af. En neem voor de veiligheid zo'n kleine memorecorder mee waar je een gesprek mee kan opnemen. Met een klein beetje geluk zegt je huisbaas dat hij het volle recht heeft om binnen te komen. Ik ga hier niet beweren dat dit een wettelijk bewijs is, maar het zal je huisbaas wel op andere gedachten brengen. Met zo'n opname kan er volgens mij nog moeillijk van een valse beschuldiging sprake zijn.

Je kan natuurlijk ook een videocamera installeren, of hem in een val lokken. Iemand bvb in huis laten en met veel aanstalten laten zien dat je voor een paar dagen op reis gaat. De persoon die achterblijft kan een goede vriend/kennis of familie zijn. Ik zou de politie laten opbellen als hij in huis is en vooral beletten dat hij terug buitenloopt.

Eerlijk gezegd vind ik dit alles wel spannend, vooral natuurlijk omdat het hier niet om echte inbrekers of gangsters gaat, maar gewoon om mensen die ziekelijk nieuwsgierig zijn.

Annetje
Topic Starter

#5 , 05 mei 2008 10:41

ja idd, ziekelijk nieuwsgierig zo kan je het noemen.
Je moest het hier eens zien. We hebben de webcam geinstalleerd :D
ik HOOP echt dat we hen zo snel mogelijk kunnen betrappen!
Was ook aan het denken om mijn auto ergens anders te zetten en zo laten uitblijkben dat ik niet thuis ben, maar toch wel thuis ben.
Maarja, ze houd zo alles goed in het oog dat ik niet kan thuiskomen zonder dat ze het merkt. Dus zou ik wel degelijk moeten wegblijven.
Ik houd je op de hoogte van de spannende gebeurtenissen :P

j.demoor

#6 , 05 mei 2008 11:15

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Indien u ERNSTIGE aanwijzingen hebt van huisvredebreuk dan kan u klacht neerleggen bij de politie tegen (on)bekenden.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Annetje
Topic Starter

#7 , 05 mei 2008 20:18

Even nog een vraagje hierover...
Zaterdag merkte wij dat er beschadiging aan onze deur is.
Kan ik daar nu de politie nog bij halen? of is dat te laat?
Ik krijg reacties van mensen dat ik daar de politie meteen had moeten bijhalen, voor hetzelfde geld krijgen we binnenkort onze waarborg niet terug vanwege de beschadiging aan de deur...
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om goed te doen pf

JohnD

#8 , 05 mei 2008 20:46

Even nog een vraagje hierover...
Zaterdag merkte wij dat er beschadiging aan onze deur is.
Kan ik daar nu de politie nog bij halen? of is dat te laat?
Ik krijg reacties van mensen dat ik daar de politie meteen had moeten bijhalen, voor hetzelfde geld krijgen we binnenkort onze waarborg niet terug vanwege de beschadiging aan de deur...
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om goed te doen pf
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het te laat is. Je kan gewoon zeggen tegen de politie dat het je nu pas opgevallen is. Ik zou ook niet aarzelen te vermelden wat je vermoedens zijn, en dat er al meer mensen dergelijke vermoedens hebben. Een vermoeden blijft een vermoeden en is nog geen valse beschuldiging.

djanodive

#9 , 08 mei 2008 15:33

Misschien een handige tip: je kan tegenwoordig goedkoop een klenie bewakingscamera kopen en die gewoon op jouw video- of DVD-recorder aansluiten.

Hang hem ergens niet opvallend, desnoods in de woning. Zorg er wel voor dat je de straat niet filmt of toch niet opzettelijk. Ik denk dat je perfect jullie oprit mag filmen. Je kan ook de camera zo installeren dat je de voordeur van buitenaf filmt. Komt ze in de woning, zie je ze de deur openbreken of wat dan ook, dan heb je bewijs. Vraag dit wel eerst nog eens na bij de politie of dit allemaal mag, want er bestaat een wet inzake die camera's. Ik denk dat hij simpelweg 'de camerawet' heet.

Das de enige en afdoende manier om die dingen te bewijzen, naar mijn mening.

Annetje
Topic Starter

#10 , 08 mei 2008 16:12

We zijn al sinds maandag bezig met een camerabewaking.
De webcam staat op de deur gericht, en bij beweging gaat hij opnemen.
Vandaag is er voor het eerst de deur open geweest terwijl ik niet thuis was, maarjah : geen GEZICHT of PERSOON te zien dus GEEN bewijs.
De deur is gewoon eventjes opengeweest en daarna gewoon terug dicht.

Er wordt zeker niks van de straat gefilmd, want onze voordeur is eigenlijk de achterdeur...

bedankt voor je tips

mapleleiah

#11 , 08 mei 2008 17:19

We zijn al sinds maandag bezig met een camerabewaking.
De webcam staat op de deur gericht, en bij beweging gaat hij opnemen.
Vandaag is er voor het eerst de deur open geweest terwijl ik niet thuis was, maarjah : geen GEZICHT of PERSOON te zien dus GEEN bewijs.
De deur is gewoon eventjes opengeweest en daarna gewoon terug dicht.

Er wordt zeker niks van de straat gefilmd, want onze voordeur is eigenlijk de achterdeur...

bedankt voor je tips
Zelfs indien er een gezicht te zien was, is dat nog geen garantie dat die beelden als bewijs worden aanvaard.

Is er eigenlijk INGEBROKEN of is de deur met een sleutel geopend? Heeft uw huisbazin een sleutel van uw woning? In dat laatste geval: sloten onmiddellijk veranderen!!!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Annetje
Topic Starter

#12 , 08 mei 2008 17:21

waarom zou dat niet als bewijs dienen?
Ik denk van wel, zelfs chatlogs worden als bewijs aanvaard en daar kan in gefoefeld worden.
Zou het vrij straf vinden dat beelden niet als bewijs aanvaard worden

djanodive

#13 , 09 mei 2008 01:27

Check gewoon even de camerawet na. Daar vind je wel iets terug over de wettelijkheid van het opnemen en filmen zelf.

Ik ga er vanuit dat als je mag filmen (onder bepaalde voorwaarden), dat die beelden dan ook rechtsgeldig gebruikt kunnen worden omdat ze op rechtmatige wijze verkregen zijn.

toontje1979

#14 , 09 mei 2008 15:34

als huisbaas mag je niet zomaar je verhuurde eigendom binnenstappen, tenzij je als huurder hem toelaat. Als de huisbaas toch wil binnentreden moet die dit eerst eventjes laten weten en dan kan dit wel maar dat moet in het huurcontract staan. Wijzelf verhuren een appartement en in het contract staat dat we 2x per jaar onze eigendom mogen betreden op eender welk moment mits een verwittiging. Verder mag ik mijn eigendom ook betreden met goedkeuring van vrederechter.

JohnD

#15 , 10 mei 2008 03:08

Check gewoon even de camerawet na. Daar vind je wel iets terug over de wettelijkheid van het opnemen en filmen zelf.
LOL sinds wanneer mag je niet filmen wat binnen in je eigen huis gebeurd ?

Terug naar “Huren”