Sleutel eigenaar verplicht ?

Lies
Topic Starter

Sleutel eigenaar verplicht ?

#1 , 16 mar 2006 18:21

Ik vroeg me af of je als huurder verplicht bent de eigenaar een sleutel van je huis te geven.
Bestaat hierond een wet of regelgeving ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 mar 2006 12:30

Er is geen enkele verplichting om een sleutel te geven aan de eigenaar OF verhuurder.

sperwer

#3 , 17 mar 2006 13:49

waarom zou je een sleutel moeten geven aan de verhuurder of eigenaar?
die heeft immers NIET het recht om in een woning die verhuurd is binnen te gaan en zeker niet zonder dat de huurder aanwezig is. Hij moet toch niet komen kijken welke onderbroeken jij draagt. hij kan alleen in het contract zetten dat hij het recht heeft om jaarlijks te komen kijken welke schade er is en of je de woning wel goed onderhoud. Al de rest is bij wet verboden. Je hebt zelfs het recht om alle sloten te veranderen zonder zijn toelating als je zeker wil zijn dat hij niet binnen kan.

Reclame

Isabelle
Topic Starter

#4 , 17 mar 2006 15:05

Oke bedankt,
feit is dat ik de sloten veranderd heb omdat de eigenaar (mijn ouders) te pas en te onpas binnenkwamen met hun sleutel uit bemoeienis.
Wij hebben een officieel standaard huurcontract en ik betaal huur.
Zoals ik begrepen heb zegt de wet niet dat het moet,
maar als ze naar de vrederechter gaan hebben ze dan een kans ,
maw is dit voor interpretatie vatbaar?
Ik heb het vroeger wel altijd zo geweten dat de eigenaar een sleutel had,
zonder daar uiteraard misbruik van te maken.

sperwer

#5 , 17 mar 2006 15:48

er zal geen enkele rechtbank jou verplichten om je sleutel aan de verhuurder te geven al was dit de paus. er bestaat nog zo iets als recht op privecie en zelfs je ouders moeten die respecteren. zodra je meerderjarig bent en alleen woont hebben zij niets meer te zeggen, ook al huur je een woning van hen. als ze naar de rechtbank gaan, zal die hen er zelfs op wijzen dat jij een volwassen vrouw bent en zij niet zomaar bij jou in huis kunnen komen en zij je niet meer als een klein kind kunnen behandelen. als je van een vreemde huurt geef je die toch ook geen sleutel van je woning. als huurder en verhuurder staan jullie voor de wet gelijk als vreemden tegenover elkaar.

Ratione Legis

#6 , 18 mar 2006 17:12

Isabelle, de wet legt nergens een verplichting op om een huissleutel aan de verhuurder af te geven.
Indien jullie contract daar niks over bepaald, dan zie ik geen reden voor paniek.

Terug naar “Huren”