Teruggave Borg

Erwin Boe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Teruggave Borg

#1 , 06 feb 2017 17:08

Ik huurde een studio te Antwerpen, huurprijs 450€ + 50€ elektriciteit. Mijn borg bedroeg 900€. De elektriciteit stond op naam van de verhuurder, elke studio heeft een aparte elektriciteitsmeter.Na 3 jaar huur heb ik opgezegd, ik heb hem, na inspectie van de studio, 2 weken te vroeg de sleutel overhandigd. Toen ik vroeg hoe en wanneer ik mijn borg zou terugkrijgen, werd mij door de verhuurder gezegd dat hij eerst de afrekening van de elektriciteit zou afwachten, en dan de opleg , indien die er al was, zou verrekenen met mijn borg. Ik heb gedurende die 3 jaar nooit teruggetrokken of moeten opleggen met elektriciteit, noch heeft hij mij ooit een elektriciteitsfactuur laten zien. We zijn nu 3 weken verder en ik heb nog steeds niets gehoord van mijn borg. Na contact per mail met zijn secretaresse, werd mij door haar gezegd dat de verhuurder afwezig was en zij de dag daarop bij hem zou informeren naar mijn borg. Ik heb tot op heden geen bericht meer van haar gekregen. Mijn relatie met de verhuurder was steeds uitstekend, maar ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken, het is immers 3 weken geleden dat ik hem de sleutel terug heb bezorgd. is dit wettig dat een verhuurder de afrekening van elektriciteit, die op zijn naam staat, met mijn borg mag regelen, en binnen de hoeveel tijd zou ik daar dan bericht van hem over moeten krijgen?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 06 feb 2017 18:05

Was de kost forfaitair en stond dat zo op contract dan kan er geen afrekening zijn.
In het ander geval zal de huisbaas de globale factuur moeten voorleggen en daar uw aandeel van berekenen ...en inderdaad terugbetalen of bijleggen.
Bijkomende vraag had u een eigen tussenmeter (is geen geijkte) - dan moet elke studio er een hebben en de rest is dan de gemene elektriciteit.

Erwin Boe
Topic Starter

#3 , 06 feb 2017 18:36

De kost is niet forfaitair Franciscus, dit staat echter niet op het contract, maar is mij mondeling gezegd toen ik met de verhuurder het contract afsloot. Mijn bedoeling is zeker niet geld uit zijn zak te roven.Een globale factuur hoeft zelfs niet, daar elke studio een aparte, geijkte elektriciteitsmeter had, hij wacht dus op de eindafrekening van de meter van mijn studio. Maar hij kan natuurlijk maanden volhouden dat hij nog geen eindafrekening heeft gehad. Wat is een redelijke termijn die ik hem moet geven om de eindfactuur aan mij te melden, zodat de borg aan mij teruggestort word?

Reclame

Erwin Boe
Topic Starter

#4 , 22 feb 2017 07:57

Even een update geven hoe de situatie geëvolueerd is.
Na telefonisch contact met de immo van mijn huisbaas, BVBA Classic Build, werd mij door de secretaresse beloofd dat zij met de huisbaas zou praten over mijn borg.
Kort nadien een SMS van de Immo waarin vermeld werd dat ik vandaag een mail in mijn mailbox zou krijgen en dat ze hopen dat ik er mee akkoord zou gaan.
Toen ik de sleutel 2 weken te vroeg aan de huisbaas overhandigde, werd mij door hem gezegd dat de studio in orde was en dat ik mijn borg terug ging krijgen nadat hij de afrekening van elektriciteit zou ontvangen.
Nu komt hij plots aandraven dat hij 2000€ kosten heeft moeten doen in de studio, en dat hij mij enkel de helft van mijn borg wil terugbetalen.
Bij de kosten die hij aanrekent is een nieuwe matras, wat raar is daar er een matrasbeschermer was.
Voorts rekent hij nieuwe gordijnen en een nieuwe zetel aan.
Hij rekent ook kosten aan de douchecabine, wat zeg ik, hij rekent een volledige douchecabine aan.
Meer als een jaar geleden lekte mijn douche door naar de studio onder mij.
Dit werd mij gemeld door zijn eigen klusjesdienst, die mij zei dat dit kwam omdat de muurtegels aan het loskwamen waren.
Hierop werd het euvel tijdelijk hersteld door silicone tussen de tegels te spuiten, met de belofte van de klusjesdienst dat hij de huisbaas ging bellen en alle tegels zou vernieuwen.
Ik heb hier nooit meer iets over gehoord, tot kort voor nieuwjaar, toen de huisbaas plots aan mijn deur stond met de mededeling dat mijn onderbuur weer last had van een lek en hij de tegels zou laten vervangen.
Kort hierop lekte de douche van mijn bovenbuur door naar mij (ongelooflijk maar waar) via een lamp in mijn badkamer.
Ik heb hiervan meteen de huisbaas op de hoogte gebracht, en tevens mijn brandverzekering.
Groot is mijn verbazing dat hij nu plots deze door hem gedane kosten mee ter sprake brengt wanneer het over mijn borg gaat.
Bij afgifte van de sleutel was hij immers tevreden en is er geen nieuwe staat van de studio opgemaakt, nu plots 3 weken later komt hij met al deze zever, over de elektriciteit wordt nu plots niet meer gesproken.
Moet ik dit allemaal zomaar aanvaarden, en zo niet, wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?

Laatst omhoog gehaald door Erwin Boe op 22 feb 2017 07:57.

Terug naar “Huren”