3 maanden waarborg

gorens1966
Topic Starter

3 maanden waarborg

#1 , 20 jan 2017 23:35

Hallo

Zoals u weet hebben vele mensen het financieel erg moeilijk om te verhuizen.
verhuizen kost dan weer 3 maanden waarborg en 1 maand huur . je moet je opzeg doen van 3 maanden en krijgt nadien u waarborg terug.

mijn vraag : als ik meteen een ander appartement wil huren , is het mogelijk dat ik iets kan huren zonder meteen een waarborg voor te leggen ?
dat mijn nieuwe huiseigenaar zijn waarborg krijgt van mijn vorige woning ?

normaal gezien zou dat kunnen worden geregeld tussen verhuurder en verhuurder ?
mijn waarborg wordt dan overgemaakt naar de nieuwe verhuurder ?

normaal gezien kan dat toch ? wat is de benaming ervan ?
sta dit in de huurderswet dat de huurder daar recht op heeft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 jan 2017 23:38

Ik denk dat geen enkele verhuurder zo zot is om zo'n constructie aan te nemer, daar zitten te veel risico's aan.

Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2017 00:07

De wettelijke waarborg op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder mag niet meer bedragen dan twee maanden huur.
De drie maanden zijn van toepassing als de huurder de waarborg gespreid samenstelt over een periode van maximaal drie jaar door maandelijkse afbetalingen.

De huurder heeft op zich de keuze (maar moet voor constructie 2 wel een financiële instelling hebben die het bedrag garandeert).

Zie http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... urwaarborg
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

gorens1966
Topic Starter

#4 , 21 jan 2017 10:50

dank u

artemis

#5 , 21 jan 2017 11:35

En welke zekerheid zou de nieuwe verhuurder hebben dat uw vorige waarborg vrijkomt? Misschien verlaat u het oude appartement wel met huurschade?

gorens1966
Topic Starter

#6 , 22 jan 2017 17:23

Ja dit was ik echt vergeten . 2 maanden borg is toch iets gemakkelijker om te verhuizen. Het is geen appartement waar ik in woon maar een smalle woning .

Terug naar “Huren”