huurder betaalt jaarlijkse afrekening niet

frans1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurder betaalt jaarlijkse afrekening niet

#1 , 12 aug 2016 20:41

De huurster betaalt de huur steeds correct. De jaarlijkse afrekening van de gemeenschappelijke kosten, verwarming en het waterverbruik werd slechts gedeeltelijk betaald.
De huurster betaalde het grootste deel van de afrekening. Echter zonder mij te contacteren om tot een gezamelijk akkoord te komen. Toen ik haar opbelde, beloofde ze maandelijks 100€ te betalen tot het volledige bedrag vereffend was. Ik gaf aan dat ik dat te weinig vond, maar ze kon niet meer betalen.
Ondertussen zijn we 4 maand later en heeft ze nog geen enkele bijkomende storting hiervoor gedaan. Mijn telefonische oproepen worden niet beantwoord. De huur wordt wel nog maandelijks betaald.
Ik vrees dat de afrekening van volgend jaar nog een groter probleem wordt. Daarom heb ik gevraagd de maandelijkse lasten te verhogen, daarmee is de huurster akkoord en die heeft ze in augustus correct betaald. Maar dat zal voor de afrekening van 2016 geen groot verschil meer maken.
Welke stappen kan ik ondernemen om de betaling van de afrekening van 2015 te bekomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 12 aug 2016 22:12

Eerst aangetekend in gebreke stellen en dan bij niet betaling na XX dagen vrederechter

Boregard

#3 , 13 aug 2016 09:54

Bijkomende kosten verrekenen in de huurprijs en op het einde van het jaar afrekenen.
Teveel betaalde onverwijld terugstorten. Vermijdt problemen.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Reclame

sloeberken

#4 , 13 aug 2016 10:52

Bijkomende kosten verrekenen in de huurprijs en op het einde van het jaar afrekenen.
Huur en algemenen kosten moeten steeds apart verrekend worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#5 , 13 aug 2016 13:08

Als de kosten vast in de huur zitten kun je toch niet meer verrekenen?
Met maandelijkse provisie (voorschot) gaat dat wel.

Je kan ook een forfaitair bedrag aanrekenen, dan moet er niet afgerekend worden.

Teneinde discussies met jaarlijkse afrekening (en ook het werk met het herberekenen van het huurdersaandeel in die kosten)
te vermijden ben ik als verhuurder volledig afgestapt van het aanrekenen van het huurdersaandeel in de gemeenschappelijke kosten.
In de contracten wordt de forfaitaire bijdrage gelijkgesteld aan nul.
De huur heb ik wel licht verhoogd.
De huurders zijn zeer tevreden met deze oplossing omdat ze nu weten hoeveel hun huisvestingskosten in totaal bedragen.
Het verhuren gaat hierdoor ook veel vlotter nu. Als verhuurder loop ik wel een zeker financieel risico maar ik stel na enkele jaren praktijkervaring
vast dat dit risico zeer beperkt is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”