inhouden huur

christoph1984
Topic Starter

inhouden huur

#1 , 09 dec 2007 11:17

stel dat je (na herhaaldelijk verzoek voor een herstelling) de huur gedeeltelijk inhoudt voor een bepaalde termijn (tot als herstelling gebeurd is). De verhuurder is hiervan op de hoogte, is het dan mogelijk dat hij nadien verwijlinteresten vraagt? in het contract staat dat indien de huur na de 10de v d volgende maand niet betaald is, dat een vergoeding van 1% moet betaald worden.. Kan dit dan ook nog gelden? of staat er een bepaling waarin deze soorten "clausules" dan ook vervallen in geval van nalatigheid van de verhuurder mbt herstellingen?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 dec 2007 11:36

Zie Cass., 17 oktober 2002, rolnummer C010272F, http://jure.juridat.just.fgov.be

Verwijlintrest is slechts verschuldigd als de niet-betaling foutief is.

scorpioen

christoph1984
Topic Starter

#3 , 09 dec 2007 12:00

Zie Cass., 17 oktober 2002, rolnummer C010272F, http://jure.juridat.just.fgov.be

Verwijlintrest is slechts verschuldigd als de niet-betaling foutief is.

scorpioen
super.. in dit geval zal dat dan niet zijn dat het foutief is eh? want we hebben hem herhaaldelijk verwittigd..
nu, dit is wel per mail verwittigd steeds (hij heeft enkele keren geantwoord!) dat hij de herstelling moet laten vooruit gaan.. nu, wij versturen een brief nu deze week (aangetekend) met verzoek dat hij voor 20 januari een hersteller moet laten langskomen,zoniet houden we huur in.. dit is toch redelijk neem ik aan eh? en de emails dienen als bewijsmateriaal aangezien hij geantwoord heeft?

Reclame

scorpioen

#4 , 09 dec 2007 14:50

Belangrijk is: wat moet hersteld worden. Wat is de hinder die jullie hebben omdat het niet hersteld wordt?
Het bedrag van de ingehouden huur moet in verhouding staan tot de hinder die je ondervindt.

scorpioen

christoph1984
Topic Starter

#5 , 09 dec 2007 15:35

Belangrijk is: wat moet hersteld worden. Wat is de hinder die jullie hebben omdat het niet hersteld wordt?
Het bedrag van de ingehouden huur moet in verhouding staan tot de hinder die je ondervindt.

scorpioen
de herstelling is een paneel (in feite 3) panelen uit een vals plafond.. dit is nu al sinds januari 2007! we mogen toch iets inhouden neem ik aan? ik dacht aan 100 euro.. dan zal de herstelling snel uitgevoerd worden..

de hinder is gewoon geen mooi zicht ('gat' in je plafond) en warmte verlies..

en dan nog een klein vraagje:
in het contract staat dat genotsderving niet mag worden aangehaald indien een herstelling niet uitgevoerd wordt binnen 40 dagen, dit is toch een nietige clausule neem ik aan?

bedankt!!

Luc

#6 , 10 dec 2007 00:18

n het contract staat dat genotsderving niet mag worden aangehaald indien een herstelling niet uitgevoerd wordt binnen 40 dagen, dit is toch een nietige clausule neem ik aan?
Die clausule is geldig en staat in de wet ...

scorpioen

#7 , 10 dec 2007 12:47

Zou het kunnen dat de huurovereenkomst bepaalt dat geen vergoeding noodzakelijk is, ook al duren de herstellingen langer dan 40 dagen?

Hiermee wordt dus niet bedoeld dat de verhuurder nalaat de herstellingen uit te voeren, maar wel dat de herstellingen zo ernstig zijn dat het uitvoeren ervan meer dan veertig dagen in beslag neemt.

scorpioen

christoph1984
Topic Starter

#8 , 10 dec 2007 13:13

Zou het kunnen dat de huurovereenkomst bepaalt dat geen vergoeding noodzakelijk is, ook al duren de herstellingen langer dan 40 dagen?

Hiermee wordt dus niet bedoeld dat de verhuurder nalaat de herstellingen uit te voeren, maar wel dat de herstellingen zo ernstig zijn dat het uitvoeren ervan meer dan veertig dagen in beslag neemt.

scorpioen
ja, maar ook dat ingeval ze niet wordt uitgevoerd, dat genotsderving niet mag worden aangehaald.. dus waaruit ik afleid dat er geen haast achter moet zitten van zijn kant.. het duurt nu ongeveer al 1 jaar.. verscheidene keren per email aangemaand.. best brief sturen met vermelding dat we huur inhouden? of dat we indien tegen bepaalde datum niet is uitgevoerd, dat we de herstelling alsnog zelf laten uitvoeren door iemand en van huur afhouden? mag dit?

scorpioen

#9 , 10 dec 2007 13:23

Kan u de tekst van deze clausule hier posten?

scorpioen

christoph1984
Topic Starter

#10 , 10 dec 2007 14:53

Kan u de tekst van deze clausule hier posten?

scorpioen
ja , zal dit een van de komende dagen eens doen.. ben een paar dagen van huis.

alvast zeer vriendelijk bedankt!!!

charley

#11 , 12 dec 2007 00:25

Je kan proberen in te houden maar als het een klein werkje is zou ik vragen aan de eigenaar of je het zelf mag doen (het materiaal wordt betaald door de eigenaar + eventueel een kleine vergoeding).
Of je vraagt (mits voorlegging van een offerte) dat je de werken mag laten uitvoeren en dan de kosten mag afhouden van de huur.

Uw probleem is dan opgelost en uw huisbaas is niet slecht gezind op u.

christoph1984
Topic Starter

#12 , 12 dec 2007 11:08

Je kan proberen in te houden maar als het een klein werkje is zou ik vragen aan de eigenaar of je het zelf mag doen (het materiaal wordt betaald door de eigenaar + eventueel een kleine vergoeding).
Of je vraagt (mits voorlegging van een offerte) dat je de werken mag laten uitvoeren en dan de kosten mag afhouden van de huur.

Uw probleem is dan opgelost en uw huisbaas is niet slecht gezind op u.
ja,turulijk ben iki van plan, maar als hij weigert ze uit te voeren of het al zo lang laat aanslepen, mag ik dan niet (na hem te hebben verwittigd) het automatisch van de huur afhouden? Dit is geen misbruik, want als hij het laat herstellen is het ook opgelost..

Terug naar “Huren”