Verplichtingen verhuurder

BruBra
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verplichtingen verhuurder

#1 , 21 mei 2016 22:27

Hallo iedereen,

Wij huren sinds kort (een maand wonen we er nu) een woning doch ondervinden een aantal problemen. :(

Het eerste:
Wij hebben een tuin met zwembad. In het tuinhuis staat een volledige installatie inclusief zwembadverwarming, automatische niveauregelaar, ionisator, filter enz... Toen we het huurcontract tekenden werd ons gezegd dat alles werkte. Aan de plaatsbeschrijving heb ik bepaalde zaken gewijzigd / toegevoegd, zoals bijvoorbeeld 'werking niet gekend' omdat het zwembad in wintertoestand was. Nu hebben we onlangs het zwembad zomerklaar laten maken door de opgedragen firma en blijkt nu dat verwarming, ionisator en automatische niveauregelaar stuk zijn. Wij melden dit netjes aan de eigenaar, doch deze weigert tot 2x toe de herstellingen uit te voeren. Totale kostprijs van de herstellingen € 1.700 ex. BTW. Hij stelt dat ik het zwembad maar moet dichtdoen met de zonnelamellen, maar deze zorgen uiteraard niet voor het fors opwarmen van het water, enkel voor het warm en proper houden van het water. Een zwembad is dan misschien wel Luxe, maar we betalen wel voor deze luxe en wensen dat ook bij de minste zon in het water te kunnen springen. Met een watertemperatuur van 18° is dat toch wat frisjes. Verder blijkt er ook een scheur in de polyester op de bodem (hij wist dit maar heeft het niet gemeld, noch aan de makelaar, noch aan ons) en dat wenst hij ook niet de herstellen... Kan dit zomaar?
Moesten we dit op voorhand geweten hebben dat hadden we de woning niet gehuurd en met het uitgespaarde geld hadden we dan 2x op vakantie kunnen gaan.

Ten tweede:
Een zeer oude mazoutketel die over heel de kelder (zelfs met gesloten deur) een laag zwart fijn stof achterlaat op alle rekken. Als de ketel opspringt daveren we bijna uit onze zetel of bed en er is in de kelder een enorme geurhinder. Om nog maar te zwijgen over de toestand van de rechter zijkant van de ketel. Witte brandplekken en op 2 plaatsen doorgeroest en een klein gaatje. Ik ben ervan overtuigd dat als ik met mijn vinger te hard duw, dat het echt een gat wordt. Deze ketel werd zelfs nog goedgekeurd door de installateur die "kind aan huis' is... Mijn inziens is deze ketel onveilig en ik denk er aan om een onafhankelijk iemand te laten komen. De installateur heeft ondertussen wel een offerte opgesteld, doch de eigenaar geeft geen kick. Heb wel geen zin om in de winter zonder te vallen.

Ten derde:
De gaswandketel in de douchekamer bleek bij intrede niet te werken. Na een maand is er iemand komen kijken en eergisteren is deze weer uitgevallen. Deze ketel is ook van 1998. Heb al 2x de keuringsattesten gevraagd die hij mijn inziens verplicht is te leveren, doch ik krijg niets.

We hebben de eigenaar vriendelijk verzocht de nodige herstellingen te doen. We hoeven niet alles van het zwembad gerepareerd te zien, de verwarming is al goed (€ 500,00 ex. BTW) De ketel dient vervangen te worden en alle herstellingen die dienen te gebeuren door ouderdom of slijtage zijn voor hem... maar we mogen hem niet meer belasten met tal van herstellingen en hij zegt ons dat we hem met rust moeten laten omdat het de bedoeling is dat hij zorgeloos en kosteloos van zijn opbrengsteigendom kan genieten... (staat op papier)

En wij dan? Wat met ons woongenot...

Als we hem met rust laten verzaken wij ons aan onze plicht om hem op de hoogte te brengen van problemen. Daar laten we ons niet aan vangen en het inhouden van huur gaan we ook niet doen, want daar komen alleen maar problemen van....

Alle reacties meer dan welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2016 09:10

Zorg dat je zelf een attest van CV ketel en gaswandketel vraagt, evenals een attest van de zwembadfirma, en start een zaak op voor de vrederechter. Je betaald huur voor al deze zaken en je hebt evenveel recht op een ongestoord geniet van de woning als de verhuurder ban de opbrengst ervan. Een kopie van de brief van de verhuurder zal de vrederechter ook zeker plezieren.

Reclame

Terug naar “Huren”