ondertekening plaatsbeschrijving

rebirth
Topic Starter

ondertekening plaatsbeschrijving

#1 , 13 mar 2016 11:50

Beste,

Kan een immokantoor de huurder verplichten om de plaatsbeschrijving eerst te ondertekenen vooraleer de huurder deze meekrijgt?
Wij hadden graag de plaatsbeschrijving eerst meegenomen naar het gehuurde appartement, om daar ter plaatse deze eerst goed te overlopen en eventuele bemerkingen te formuleren. Maar het immokantoor wil dat we eerst tekenen, vooraleer we de plaatsbeschrijving mee krijgen.
Mag dit op die manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 13 mar 2016 11:58

Uiteraard niet op voorhand tekenen!! Alles eerst nagaan en zien of het klopt + eventuele opmerkingen formuleren. Vergeet niet dat die plaatsbeschrijving het document is dat als basis zal dienen om later te bepalen of u al dan niet iets beschadigd heeft. Sta op uw strepen, u bent degene die met problemen zal zitten als het verkeerd gaat, niet de immo.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#3 , 13 mar 2016 13:15

Een plaatsbeschrijving is maar geldig als die opgemaakt word in aanwezigheid van alle partijen. Gebruik dit argument zodat je het grondig kan nakijken, en noteer u opmerkingen die er zeker in opgenomen moeten worden voor je het tekent.
Op deze wijze werkt immo totaal onwettig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

rebirth
Topic Starter

#4 , 13 mar 2016 16:19

Sloeberken, ik dacht dat immo's (net als landmeters en architecten), dit zelfstandig konden opmaken; dus zonder dat we hierbij aanwezig moesten zijn. Ik maak me er eigenlijk wel de bedenking bij, dat de immo feitelijk niet 'volledig onpartijdig' is, gezien de verhuurder eigenlijk een klant van hen is, maar soit.

Bedankt voor de info beiden, we gaan dit dus inderdaad niet zomaar tekenen. Benieuwd of ze nu ook die plaatsbeschrijving gaan willen meegeven, zolang we niet tekenen.

Xenophon

#5 , 13 mar 2016 16:36

Ik moet nog de eerste onpartijdige immo meemaken (ben zelf verhuurder, doe weliswaar alles zelf). Wat ik doe: ik laat een expert de beschrijving opmaken (kosten worden verdeeld), overhandig die aan de huurders, geef hen een week om alles te checken, eventueel opmerkingen te maken. Daarna kom ik langs en wordt alles samen nagekeken, ondertekend en laat ik de registratie gebeuren. Indien u op voorhand tekent is de beschrijving niet meer tegensprekelijk en staat u daarenboven zéér zwak bij discussies aan het einde van de huur. Als ze dat document niet meegeven, wandel weg.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bosprocureur

#6 , 13 mar 2016 16:45

Heeft het immo-agentschap er probleem mee om u gewoon de digitale versie door te sturen, ter inzage & controle? Stel hen de vraag, en stel ineens ook een afspraak voor om te tekenen (een paar dagen later) , samen met de eventuele opmerkingen.

Iedereen is dan gelukkig, zij geven geen "kostbaar" papier mee, u kan alles rustig nazien...

Doe dat voorstel wel per mail, dan hebben ze ook geen reden tot discussie achteraf.

sloeberken

#7 , 13 mar 2016 17:32

Plaatsbeschrijving bij intrede huur

Wie een woning of appartement huurt, moet deze woning of dit appartement altijd teruggeven in de staat waarin hij het goed heeft ontvangen. Uitzondering hierop is de onvermijdelijke slijtage door normaal gebruik of schade door overmacht. Om te kunnen controleren of de huurder het onroerend goed "ongeschonden" teruggeeft, moet er altijd een plaatsbeschrijving worden opgemaakt. Hierin wordt de staat van de woning beschreven. Deze plaatsbeschrijving is wettelijk verplicht door de nieuwe huurwet van 25 april 2007.

De plaatsbeschrijving moet worden opgesteld, ofwel tijdens de periode dat de woning onbewoond is, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Het ereloon van de plaatsbeschrijver wordt door beide partijen, ieder voor de helft, gedragen.

Een geldige plaatsbeschrijving moet:

tegensprekelijk worden opgesteld, dit wil zeggen in aanwezigheid van huurder en verhuurder of hun vertegenwoordigers.

gedetailleerd en omstandig zijn, dit wil zeggen dat alles tot in de details wordt vermeld. Een nietszeggende clausule in de aard van "het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit" kan niet meer als een plaatsbeschrijving worden beschouwd. Bij gebrek aan een gedetailleerde plaatsbeschrijving is de huurder niet verantwoordelijk voor de mogelijke huurschade toegebracht aan de gehuurde woning.

De plaatsbeschrijving moet als bijlage bij de huurovereenkomst worden toegevoegd, en net zoals de huurovereenkomst moet de plaatsbeschrijving worden geregistreerd.

rebirth
Topic Starter

#8 , 14 mar 2016 14:29

Ik had, zoals aangeraden door bosprocureur, de vraag gesteld om de plaatsbeschrijving via mail alvast te kunnen krijgen, om zo alles te kunnen overlopen.
Ik heb een mail teruggekregen van het immokantoor, waarbij ze volgende vermelden:
Beste,

De plaatsbeschrijving is een document op tegenspraak.
Het is zo dat wanneer mevrouw xxxxxxx bij ons op kantoor langskomt, zij tekent “voor ontvangst” van de plaatsbeschrijving. Vanaf deze datum heeft mevrouw nog 14 dagen om ons eventuele opmerkingen schriftelijk te bezorgen.
Kan ik hierop volledig vertrouwen, en dus inderdaad de plaatsbeschrijving laten ondertekenen?

sloeberken

#9 , 14 mar 2016 15:17

Van het ogenblik dat je ze tekent is ze niet meer tegenstelbaar. Zeg hun dat je dan klacht zal indienen bij BIV, de euro zal dan wel snel vallen.
Een plaatsbeschrijving is niet zomaar een vodje papier, wat je tekent daar verbind je u ook mee.

Opmaken van de plaatsbeschrijving
De huurder en de verhuurder kunnen zelf een plaatsbeschrijving opmaken. Ze mogen ook een beroep doen op een deskundige, zoals een landmeterexpert in onroerende goederen of een architect. In dat geval betalen beide partijen het ereloon van de deskundige voor de helft. Het is ook mogelijk dat elk van de partijen zich op eigen kosten laat vergezellen door een deskundige naar keuze.

Een plaatsbeschrijving is geldig als ze:

in aanwezigheid van zowel de huurder als de verhuurder (of hun vertegenwoordigers) opgesteld is
door beide partijen persoonlijk gedateerd en ondertekend is
voldoende details vermeldt; een clausule zoals 'het goed is in goede staat en goed onderhouden en beide partijen erkennen dit' kan dus niet
- See more at: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... sY4iP.dpuf

j.demoor

#10 , 15 mar 2016 20:58

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie. Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep...§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

Vooraleer tegenpartij voor de vrederechter te dagen in toepassing van voornoemd art.1730 kan u toepassing maken van:
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Zie : http://www.biv.be/tuchtrechtspraak/klacht-indienen-tegen-een-erkend-vastgoedmakelaar :
“Art.21.Op uitdrukkelijk verzoek van de klager wordt hem het beschikkend gedeelte meegedeeld van de beslissingen op grond van zijn klacht. De Kamer kan, eveneens op zijn verzoek, beslissen dat hem het motiverend gedeelte van de beslissingen wordt meegedeeld. De Kamer kan op een met redenen omklede manier en op basis van ernstige redenen beslissen dat hem inzage in het tuchtdossier wordt toegestaan”(11 FEBRUARI 2013. - Wet houdende organisatie van het beroep van vastgoedmakelaar).
Bij uw eventuele klacht bent u echter een ‘derde’ en ‘niemand is rechter in eigen zaak‘(=nemo iudex in causa sua).

*27 SEPTEMBER 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van plichtenleer van het Beroepsinstituut van vastgoedmakelaars.
*TACKOEN,J.,De nieuwe deontologie voor de vastgoedmakelaar. Gevolgen voor de verhuuropdracht en werkwijze,Huur 1998-99,77-79.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”