Vermindering huurprijs en schadevergoeding werken en schimmel
Geplaatst: 04 feb 2016 17:25
Hoi iedereen,
Ik doe regelmatig beroep op het forum om informatie te zoeken.
Meeste vragen zijn beantwoord door te zoeken in het forum.
Door recente ontwikkeling van onze zaak heb ik nu wel een aantal specifieke vragen
Case:
We ondertekenenen een huurcontract voor een woning met ingang op 1/02/15.
Huurprijs €900.
Bij het opmaken van het plaatsbeschrijf komen we in discussie met de partij die het verslag opmaakt.
Ze willen ons vermoeden van vocht in de muren niet opnemen omdat dit om een waarde oordeel zou gaan.
Uiteraard, wij goedgelovigen ondertekenen uiteindelijk het verslag zonder vermelding hiervan.
Wij uiten dit vermoeden ook via mail aan zowel de verhuurders als de onafhankelijke partie van het plaats beschrijf.
We krijgen geen reactie.
Na de schilderwerken wordt het ons meteen duidelijk dat er wel effectief een vocht probleem is.
Op verschillende plaatsen. We lichten de verhuurders hier telefonisch over in. Ze komen de problemen bekijken.
We worden in contact gebracht met hun zoon die de problemen gaat oplossen.
Er beweegt niet veel en manen telkens aan per e-mail. Na elke mail komt de zoon wel even kijken. 02/05/15 begint de zoon aan één plaat te werken, de overige problemen worden niet aangepakt.
Resultaat, de muur beschadigd, plinten verwijderd en wij met een blote muuur in de living (tot op de steen). We krijgen ook te horen dat ze weet hadden van een deel van de problemen.
Ze hadden namelijk reeds een firma de opdracht gegeven het probleem aan te pakken. Echter, blijkt nu, hebben ze zelf de plinten teruggeplaatst op een foute manier waardoor de firma geen aansprakelijkheid wil opnemen.
Ze gaan hier niet dieper op in.
Ondertussen worden de vochtplekken groter en moeten we wekelijks de schimmel behandelen.
Ons geduld is op en sturen aangetekende brief op 07/12/2015. We kaarten hierin de problemen aan en stellen voor de huurprijs te laten zakken tot 780 euro en geven een uiterlijke datum voor herstelling.
Weer komen ze met lapmiddelen af waardoor wij onze badkamer gedurende drie weken niet hebben kunnen gebruiken. De overige werken liggen nog in puin.
Ze sturen een brief terug waarin ze uiten fundamenteel niet akkoord te gaan gezien de "redelijke" termijn waarin ze een oplossing trachten te bieden.
In een volgend schrijven van ons eisen wij expertise voor deze problemen en een gestructureerde oplossing.
Opnieuw reactie waarin ze onze eisen negeren en aangeven dat ze zichzelf goedwillend en redelijk vinden.
In een laatste schrijven stellen wij opnieuw voor de huurprijs te herzien en vragen een schadevergoeding. Ik geef hen aan contact op te nemen met hun verzekering en een expert aan te stellen om de oorzaak te zoeken.
We stellen ook voor een verzoeningsprocoedure op te straten bij de vrederechter.
Krijgen antwoord dat we geen aangetekende brieven meer mogen sturen naar hen, ze offertes zullen opvragen voor de problemen en ze de huurprijs niet willen herzien.
We zijn midden januari 2016. (1 jaar verder)
We krijgen een aantal vragen voor bezoek met een expert, dewelke we toelaten.
We laten zelf ook een woningonderzoek uitvoeren. Dit verslag geeft aan dat de aard van de problemen ongezond zijn en medische problemen kunnen veroorzaken.
Heden nog steeds geen oplossing aangeboden door de verhuurders. Muren beschadigd en alle problemen nog steeds aanwezig.
Geen zicht op mogelijkse oorzaak.
Gezien wij nog steeds van mening zijn dat wij recht hebben op een verlaging van de huurprijs wegens genotsderving vragen wij de verzoeningsprocedure aan.
Deze vond plaats op 04/02/16. De verhuurders zijn niet komen opdagen. PV werd opgesteld door de vrederechter.
(problemen)
- 90% vocht verzadiging in muren badkamer en woonkamer
- schimmelvorming van de rode en zwarte soort
- zeer sterke geurhinder beneden door schimmel (kattepis)
- sterke geur op twee voorste slaapkamers boven waardoor deze niet bruikbaar zijn
- badkamer enkel bruikbaar voor wassen en plassen gezien hier ook sterke schimmelgeur die vanonder de douche komt
Neem hier ook meteen in rekening dat onze dochter is geboren tijdens al dit, nu is ze 8 maanden oud.
Wij zitten ook regelmatig met bronchitis e.d. en vrezen ook voor de gezondheid van onze dochter.
Wat nu:
In een volgende stap zullen wij hen moeten dagvaarden voor een zitting.
Wij willen onze kansen hier van inschatten. We geloven nog wel min of meer dat ze een oplossing zullen bieden voor de problemen maar we hebben schrik dat het maar halve oplossingen zullen zijn.
Om dit te voorkomen vragen we het volgende:
- Onmiddellijke herstelling van vocht in traphal/badkamer, living, geurhinder beneden en geurhinder kamers boven. Uiterlijke datum te bepalen.
- Vergoeding voor de last die wij reeds ondervonden hebben (Te bepalen met in acht name van melding op 03/03/15)
- Aanpassing van de huurprijs tot de problemen zijn opgelost.
- Terugbetaling van producten ten gevolgen van hinder en uitgevoerde werken (uitrkesels en rekeningen beschikbaar)
- Kosten kunnen recupereren van onderhoudsproducten in de toekomst nog te kopen om schimmel onder controle te houden.
- Vergoeding elektriciteitskosten (warmteblazer, bouwdroger die ze al is geprobeerd hebben, inschatting op basis van gemiddelde kWh kost)
Onze concrete vraag hier:
- Is deze eis realistisch en correct? Afgaand op de regels rond genotsderving. Vanuit mijn standpunt zijn de werken al bezig sinds 02/05/15. Dus meer dan 40 dagen.
- Kan een schadevergoeding gezien wij niet het volledige genot van de woning hebben gekregen? (kamers niet bruikbaar, kattepis geur, muren beschadigd door vocht, douche deels opengebroken, etc...)
- Wat als we een advocaat onder de arm nemen? Kunnen wij deze kost ook verhalen op de verhuurders?
- Wat met de schilderwerken die wij hebben laten uitvoeren? Wie moet deze kost dragen nadat de muren zijn uitgedroogd en pleister hersteld?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik doe regelmatig beroep op het forum om informatie te zoeken.
Meeste vragen zijn beantwoord door te zoeken in het forum.
Door recente ontwikkeling van onze zaak heb ik nu wel een aantal specifieke vragen
Case:
We ondertekenenen een huurcontract voor een woning met ingang op 1/02/15.
Huurprijs €900.
Bij het opmaken van het plaatsbeschrijf komen we in discussie met de partij die het verslag opmaakt.
Ze willen ons vermoeden van vocht in de muren niet opnemen omdat dit om een waarde oordeel zou gaan.
Uiteraard, wij goedgelovigen ondertekenen uiteindelijk het verslag zonder vermelding hiervan.
Wij uiten dit vermoeden ook via mail aan zowel de verhuurders als de onafhankelijke partie van het plaats beschrijf.
We krijgen geen reactie.
Na de schilderwerken wordt het ons meteen duidelijk dat er wel effectief een vocht probleem is.
Op verschillende plaatsen. We lichten de verhuurders hier telefonisch over in. Ze komen de problemen bekijken.
We worden in contact gebracht met hun zoon die de problemen gaat oplossen.
Er beweegt niet veel en manen telkens aan per e-mail. Na elke mail komt de zoon wel even kijken. 02/05/15 begint de zoon aan één plaat te werken, de overige problemen worden niet aangepakt.
Resultaat, de muur beschadigd, plinten verwijderd en wij met een blote muuur in de living (tot op de steen). We krijgen ook te horen dat ze weet hadden van een deel van de problemen.
Ze hadden namelijk reeds een firma de opdracht gegeven het probleem aan te pakken. Echter, blijkt nu, hebben ze zelf de plinten teruggeplaatst op een foute manier waardoor de firma geen aansprakelijkheid wil opnemen.
Ze gaan hier niet dieper op in.
Ondertussen worden de vochtplekken groter en moeten we wekelijks de schimmel behandelen.
Ons geduld is op en sturen aangetekende brief op 07/12/2015. We kaarten hierin de problemen aan en stellen voor de huurprijs te laten zakken tot 780 euro en geven een uiterlijke datum voor herstelling.
Weer komen ze met lapmiddelen af waardoor wij onze badkamer gedurende drie weken niet hebben kunnen gebruiken. De overige werken liggen nog in puin.
Ze sturen een brief terug waarin ze uiten fundamenteel niet akkoord te gaan gezien de "redelijke" termijn waarin ze een oplossing trachten te bieden.
In een volgend schrijven van ons eisen wij expertise voor deze problemen en een gestructureerde oplossing.
Opnieuw reactie waarin ze onze eisen negeren en aangeven dat ze zichzelf goedwillend en redelijk vinden.
In een laatste schrijven stellen wij opnieuw voor de huurprijs te herzien en vragen een schadevergoeding. Ik geef hen aan contact op te nemen met hun verzekering en een expert aan te stellen om de oorzaak te zoeken.
We stellen ook voor een verzoeningsprocoedure op te straten bij de vrederechter.
Krijgen antwoord dat we geen aangetekende brieven meer mogen sturen naar hen, ze offertes zullen opvragen voor de problemen en ze de huurprijs niet willen herzien.
We zijn midden januari 2016. (1 jaar verder)
We krijgen een aantal vragen voor bezoek met een expert, dewelke we toelaten.
We laten zelf ook een woningonderzoek uitvoeren. Dit verslag geeft aan dat de aard van de problemen ongezond zijn en medische problemen kunnen veroorzaken.
Heden nog steeds geen oplossing aangeboden door de verhuurders. Muren beschadigd en alle problemen nog steeds aanwezig.
Geen zicht op mogelijkse oorzaak.
Gezien wij nog steeds van mening zijn dat wij recht hebben op een verlaging van de huurprijs wegens genotsderving vragen wij de verzoeningsprocedure aan.
Deze vond plaats op 04/02/16. De verhuurders zijn niet komen opdagen. PV werd opgesteld door de vrederechter.
(problemen)
- 90% vocht verzadiging in muren badkamer en woonkamer
- schimmelvorming van de rode en zwarte soort
- zeer sterke geurhinder beneden door schimmel (kattepis)
- sterke geur op twee voorste slaapkamers boven waardoor deze niet bruikbaar zijn
- badkamer enkel bruikbaar voor wassen en plassen gezien hier ook sterke schimmelgeur die vanonder de douche komt
Neem hier ook meteen in rekening dat onze dochter is geboren tijdens al dit, nu is ze 8 maanden oud.
Wij zitten ook regelmatig met bronchitis e.d. en vrezen ook voor de gezondheid van onze dochter.
Wat nu:
In een volgende stap zullen wij hen moeten dagvaarden voor een zitting.
Wij willen onze kansen hier van inschatten. We geloven nog wel min of meer dat ze een oplossing zullen bieden voor de problemen maar we hebben schrik dat het maar halve oplossingen zullen zijn.
Om dit te voorkomen vragen we het volgende:
- Onmiddellijke herstelling van vocht in traphal/badkamer, living, geurhinder beneden en geurhinder kamers boven. Uiterlijke datum te bepalen.
- Vergoeding voor de last die wij reeds ondervonden hebben (Te bepalen met in acht name van melding op 03/03/15)
- Aanpassing van de huurprijs tot de problemen zijn opgelost.
- Terugbetaling van producten ten gevolgen van hinder en uitgevoerde werken (uitrkesels en rekeningen beschikbaar)
- Kosten kunnen recupereren van onderhoudsproducten in de toekomst nog te kopen om schimmel onder controle te houden.
- Vergoeding elektriciteitskosten (warmteblazer, bouwdroger die ze al is geprobeerd hebben, inschatting op basis van gemiddelde kWh kost)
Onze concrete vraag hier:
- Is deze eis realistisch en correct? Afgaand op de regels rond genotsderving. Vanuit mijn standpunt zijn de werken al bezig sinds 02/05/15. Dus meer dan 40 dagen.
- Kan een schadevergoeding gezien wij niet het volledige genot van de woning hebben gekregen? (kamers niet bruikbaar, kattepis geur, muren beschadigd door vocht, douche deels opengebroken, etc...)
- Wat als we een advocaat onder de arm nemen? Kunnen wij deze kost ook verhalen op de verhuurders?
- Wat met de schilderwerken die wij hebben laten uitvoeren? Wie moet deze kost dragen nadat de muren zijn uitgedroogd en pleister hersteld?
Alvast bedankt voor jullie reacties!