De verhuurder is in mei 2015 zelf begonnen met trachten te herstellen, uiteindelijk heeft hij in december 2015 beslist een specialist in te schakelen. Hij is nu al twee maand offertes aan het vragen. Ondertussen zijn onze muren nog steeds kapot, zijn de tegels onderaan de douche weg en zitten we nog altijd met een wederkerend schimmelprobleem. Hoe interpreteren we hier die vergoeding? Dagen dat er gewerkt wordt of de volledige strekking van begin tot opgelost?De huurder heeft recht op het ongestoord genot van de woning die hij huurt. Een uitzondering op dit principe wordt gemaakt voor dringende herstellingen die niet kunnen uitgesteld worden tot na het einde van de huur (artikel 1724 Burgerlijk Wetboek). De wet bepaalt dat de huurder deze dringende herstellingswerken moet “gedogen”. De huurder moet deze werken toelaten en heeft enkel recht op schadevergoeding wanneer de herstellingswerken langer dan 40 dagen duren. De schadevergoeding bestaat dan uit een vermindering van de huurprijs die evenredig is met de zogenaamde “genotsderving”, dit is het verminderd genot die de huurder heeft van de huurwoning.
Dat is, zoals gewoonlijk, uw eigen interpretatie van de wet. Gezien er in de wetgeving ook gesproken wordt over schadevergoeding evenredig met de genotsderving, ben ik eerder geneigd om dit te interpreteren als elke dag dat er genotsderving is ten gevolgen van deze werken, en dat zijn niet noodzakelijk werkdagen.De wetgeving die TS aanhaalt, is voor de huurder te beschermen tegen overmatig overlast van werken. Overlast van werken kan men enkel ervaren als er effectief gewerkt wordt.
Voor zover ik kan afleiden uit TS zijn eerste bericht is er één plek waar bezetwerk ontbreekt en een paar plinten. Je kan dan toch moeilijk van een werf spreken, het ontbreken van die zaken zal voor weinig overlast zorgen. De tegenpartij kan bovendien aanhalen dat de muur dient uit te drogen voor de afwerking op een correcte manier uit te voeren. Genotsderving door aanslepende werken lijkt mij dan ook vergezocht en veel moeilijker te bewijzen.Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
Kan het nog erger, als je hiervoor al geen recht op huurvermindering hebt.(problemen)
- 90% vocht verzadiging in muren badkamer en woonkamer
- schimmelvorming van de rode en zwarte soort
- zeer sterke geurhinder beneden door schimmel (kattepis)
- sterke geur op twee voorste slaapkamers boven waardoor deze niet bruikbaar zijn
- badkamer enkel bruikbaar voor wassen en plassen gezien hier ook sterke schimmelgeur die vanonder de douche komt
Dus als bv de vloer van uw woonkamer opgekapt is dan ondervindt u daar enkel hinder van gedurende de periode dat men aan het kappen en breken is? Indien de verwarmingsketel stuk is dat ondervindt u -mogelijk- enkel hinder tijdens de reparatie, niet gedurende de week dat er geen warm water of verwarming is? Dat vind ik een merkwaardige redenering. In het geval van TS gaat het om meerdere ruimtes die blijkbaar onbruikbaar zijn en waar minstens zware hinder optreedt.De wetgeving die TS aanhaalt, is voor de huurder te beschermen tegen overmatig overlast van werken. Overlast van werken kan men enkel ervaren als er effectief gewerkt wordt.
In dit geval kan de huurder zich niet beroepen op overlast van werken aangezien de verhuurder weigert werken uit te voeren. TS heeft recht op genotsderving omdat de verhuurder van alles heeft weggenomen en het vochtprobleem niet oplost. Verhuurders mogen het gehuurde goed niet veranderen tijdens de huurperiode (artikel 1723) en moeten tijdens de duurtijd van het contract alle herstellingen uitvoeren die nodig zijn (artikel 1720).
Ik beweer toch niet dat TS geen hinder ondervindt.Dus als bv de vloer van uw woonkamer opgekapt is dan ondervindt u daar enkel hinder van gedurende de periode dat men aan het kappen en breken is? Indien de verwarmingsketel stuk is dat ondervindt u -mogelijk- enkel hinder tijdens de reparatie, niet gedurende de week dat er geen warm water of verwarming is? Dat vind ik een merkwaardige redenering. In het geval van TS gaat het om meerdere ruimtes die blijkbaar onbruikbaar zijn en waar minstens zware hinder optreedt.
We hebben gisteren eerste contact gehad met een advocaat. Hij gaat ons bijstaan in deze kwestie. Hij heeft het dossier bestudeerd en kwam al meteen met het spijtige nieuws dat de vergoeding waar wij recht op hebben in de vorm van een huurvermindering niet van toepassing kan zijn gezien een clausule in ons contract.Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
Bemerking hier kan zijn dat grote reparaties niet evenredig is met dringende herstellingen zoals in de wet staat beschreven.De verhuurder neemt de aan het verhuurde goed te verrichten grote reparaties op zich die onder meer de reparaties aan het dag en de ruwbouw.....Is de uitvoering van grote reparaties noodzakelijk, dan moet de huurder dit onverwijld melden aan de verhuurder. De huurder ondergaat deze werkzaamheden zonder dat hij daarvoor aanspraak kan maken op een vergoeding, ook indien ze meer dan veertig dagen duren.