Pagina 1 van 1

Geen afrekening gemeenschappelijke kosten ontvangen

Geplaatst: 26 dec 2015 20:33
door gouranga
Hallo,

Op 30 april 2014 eindigde het huurcontact dat ik had afgesloten.
Tot op heden heb ik nog steeds geen afrekening ontvangen van de voorschotten die ik nog 4 maanden in 2014 heb betaald.
Er staat duidelijk in het contract dat deze voorschotten forfaitair zijn. De voorgaande jaren ontving ik wel een afrekening.
Er zijn nogal eens discussie ontstaan over de inhoud van de afrekening.
Zo heb ik in het verleden rookmelders meebetaald als huurder,...

Het contract dat ik heb getekend rept met geen woord wanneer de afrekening gemaakt wordt. Als ik het hele contract er op na lees heb ik enkel maar plichten en geen rechten als huurder.

Ik had graag een afrekening ontvangen. Ik heb al elk jaar geld teruggekregen. Bij het einde van het huurcontract heb ik de huisbaar een papier laten ondertekenen dat de gemeenschappelijke kosten van 2014 en 15 kubieke meter gratis water van een paar jaar geleden nog openstaande kosten waren. Er werd een rekening nr vermeld waarop de 30 euro voor het gratis water en het eventuele teveel betaalde bedrag aan gemeenschappelijke kosten kon terugbetaald worden.

Dit is elk jaar hetzelfde liedje. Ik moet heel veel tijd en energie steken in het bekomen van een afrekening terwijl dit zo voorzien is door de wet.
Een aangetekend schrijven maakt zelfs geen indruk op de huisbaas, dat heeft een omgekeerd effect, dan volgen er een paar scheldmails.
Over het gratis water was het antwoord dat ik niet alles tot op de komma moest narekenen,...

Ik zou graag deze periode asap willen afsluiten en nog iets of wat van de openstaande kosten recupereren.
Wie weet raad?

ik schat dat er mogelijk nog een bedrag tussen de 70-150 euro openstaat in mijn voordeel.
Volgens mij gokt de huisbaar er heel hard op dat ik dit niet de moeite ga vinden om me hiervoor moe te maken.
AS kost me geld, advocaat gaat waarschijnlijk al na 1 uur duurder zijn dan het openstaande bedrag,...
Is er nog een andere optie die een snelle oplossing biedt?

Alvast bedankt.

Re: Geen afrekening gemeenschappelijke kosten ontvangen

Geplaatst: 27 dec 2015 10:05
door mava105
Is er nog een andere optie die een snelle oplossing biedt?

.
VREDERECHTER, maar denk niet dat je daar gelijk zal halen..
Staat daar niet in het huurcontract: Forfaitair? Je weet toch wat dat wil zeggen. Dat er in principe niets meer kan bijkomen of terug gegeven worden. Het is dat bedrag dat vermeld is in de overeenkomst en daarmee is de kous af.

Re: Geen afrekening gemeenschappelijke kosten ontvangen

Geplaatst: 27 dec 2015 12:35
door roharro
"Er staat duidelijk in het contract dat deze voorschotten forfaitair zijn."

"forfaitair" : Dan is het duidelijk dat u geen recht kunt uitoefenen op terugbetaling.

Re: Geen afrekening gemeenschappelijke kosten ontvangen

Geplaatst: 27 dec 2015 14:33
door gouranga
Ik haalde idd wat termen door elkaar.
Dit is wat er in het contract staat:
Elke maand betaald de huurder - samen benevens de huurprijs - een provisie van 140 euro.
Dit maandelijks voorschot kan ten alle tijden verhoogd worden wanneer blijkt dat het niet meer voldoende is.
Eenmaal per jaar, wordt een afrekening gemaakt betreffende deze forfaitaire som.
Alsook inbegrepen in deze som: alle administratieve kosten gedaan door de zaakvoerder en beheerder van het complex.
Wat mij betreft is dit een beetje contradictorisch. Langs de ene kant spreekt men van een provisie, wat een voorschot is en langs de andere kant heeft men het over een forfaitaire som.
Ik heb altijd een afrekening gekregen van de voorschotten die ik betaald heb. Ik ga er dus ook van uit dat ik dit voor het laatste jaar ontvang.

Re: Geen afrekening gemeenschappelijke kosten ontvangen

Geplaatst: 27 dec 2015 15:14
door TELENET
De provisie van 140 euro is een forfaitaire voorschot die maandelijks gestort is.
Jaarlijks zijn de werkelijke lasten berekend en een afrekening gemaakt.
Het berekenen van deze lasten is niet eenvoudig tijdens het jaar.
De boekhouding van het jaar, bv. 2015, is afgesloten op 31/12/2015.
De lasten van 2015 zullen maar gekend worden op de Algemene Vergadering van 2016.
Dat kan zowel in maart 2016 als in juni 2016 zijn, afhankelijk van de afgesproken datum.
Maar de in 2015 uittredende huurder wil liefst afrekenen en zijn waarborg terug hebben.
Persoonlijk doe ik aan de uittredende huurder het volgende voorstel:
- de voorziene budgetten van 2014 en 2015 als basis nemen.
- de werkelijke kosten van 2014 nemen en een regel van 3 maken.
- voor afrekening: die berekende kosten delen door 12, maal het aantal maanden huur in 2015, min de voorschotten.
Meestal gaat de huurder hiermee akkoord.
Het is niet helemaal correct, in de budgetten zijn de kosten voor de eigenaars inbegrepen.
Al men het volgens de indexen berekend zal men soms meer discuteren.
Mvg.