sociale woning

mascha
Topic Starter

sociale woning

#1 , 23 okt 2015 21:52

Mijn mama woont al sinds 1975 in dezelfde sociale woning. Papa is gestorven, kinderen zijn allemaal de deur uit.
Nu moet ze komende maand voor 6 maanden naar een transitwoning omdat haar woning gerenoveerd wordt. Ze heeft voor deze periode een tijdelijk huurcontract afgesloten om met de brandverzekering in orde te zijn.
Tijdens het gesprek hebben ze haar ook meegedeeld dat ze haar naar een kleinere woning kunnen doen verhuizen ipv haar naar haar eigen woning terug te laten gaan.
In de artikels die ik terugvind, lees ik telkens dat mevr. Homans zegt dat het hierbij gaat om nieuwe contracten en dat er aan bestaande contracten in principe niets gewijzigd kan worden. Mijn mama heeft in principe toch geen nieuw contract.
En bovenstaande nieuwe wet is toch nog niet van kracht of heb ik iets gemist. Iemand die hier meer over weet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 okt 2015 10:07

“Art.37bis...§ 2...Na de beëindiging van de renovatie- of aanpassingswerkzaamheden is de huurder verplicht om terug te keren naar de sociale huurwoning als hij die rationeel kan bezetten. Als dat niet het geval is, verhuist de huurder naar een andere woning van de verhuurder...”(12 OKTOBER 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode)
(1)<Ingevoegd bij BVR "/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&table_name=wet&cn=2013100410", art. 40, 015; Inwerkingtreding : 23-12-2013>

‘Tijdens het gesprek hebben ze haar ook meegedeeld dat ze haar naar een kleinere woning kunnen doen verhuizen ipv haar naar haar eigen woning terug te laten gaan. In de artikels die ik terugvind, lees ik telkens dat mevr. Homans zegt dat het hierbij gaat om nieuwe contracten’

Wat in werking trad op 23-12-2013 kan uiteraard niet voordien toegepast worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mascha
Topic Starter

#3 , 26 okt 2015 07:25

Merci voor de reactie. Ik begrijp je laatste zin niet helemaal. Vanaf 2013? Is het dan wel of niet van toepassing op mijn mama?

Reclame

KJ86

#4 , 26 okt 2015 10:33

Dat is dus van toepassing op uw moeder.
Trouwens je mag er vanuit gaan dat hetgeen de sociale dienst vertelt, waarheid is!
Een beetje meer vertrouwen in die weldoeners is gewenst!

mascha
Topic Starter

#5 , 26 okt 2015 15:58

Ik begrijp niet goed waaraan ik deze toon verdiend heb. Ik vraag gewoon heldere informatie.

In mei 2015 komt als hoofdpunt in kranten en Tv-nieuws:
'Homans overweegt om sociale huurders te verplichten om kleiner te gaan wonen. Vanaf volgend jaar (dus 2016) zullen ouderen in dezelfde buurt een huis aangeboden krijgen. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat de regeling enkel zal gelden voor nieuwe huurders'

Mijn mama is toch geen nieuwe huurder, wel? Ze krijgt nu een vervangingscontract dat bij haar huidig contract gevoegd wordt.

Als er al een wet loopt van 2013, waar komt Homans dan in mei mee af?

Het is ook niet dat mijn mama weigerachtig staat tegenover een kleinere woning. Ze is enkel heel erg bang en ik wil weten of ze al dan niet een keuze heeft.

Komt erbij dat haar (gepensioneerde) buren deze zomer allemaal zonder probleem zijn kunnen terugkeren naar hun woning. Als mijn mama hiernaar verwijst, dan zegt de maatschappij dat de nieuwe wet nog maar van deze zomer van kracht is (?).

Meeboo

#6 , 26 okt 2015 16:18

ik dacht dat er meer dan 100.000 wachtenden zijn voor een sociale woning. als er dan een grote woning vrijkomt is het logisch dat deze gebruikt wordt voor het aantal bewoners dat er kan resideren.
Aangezien uw moeder alleenstaande is, zou zij perfect op een appartement met 1 slaapkamer terecht kunnen.

mascha
Topic Starter

#7 , 26 okt 2015 16:33

Ik vraag geen mening maar informatie.

sloeberken

#8 , 26 okt 2015 19:01

Er is weinig bekent hierover, misschien kan je best inlichtingen vragen aan de huisvestingsmaatschappij.

Zie deze link contact gans onderaan: https://www.wonenvlaanderen.be/sociale-huur
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#9 , 27 okt 2015 12:12

Je snapt het niet mascha.
Sociale verhuur wordt geregeld door sociaal werkers.
Zij zijn heel streng gereguleerd en weten wat best is voor uw moeder.
Als zij zeggen dat ze uw moeder kunnen verhuizen, moet je daar niet aan twijfelen. Die diensten kennen hun vak als geen ander en liegen niet. Ze hebben daar ook geen enkel belang bij zoals vaak op de privé-markt.
Het is te begrijpen dat uw moeder in haar oude omgeving met dezelfde buren wil blijven, maar feit is dat dit blijkbaar niet meer mogelijk is.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat je u daar dan ook moet bij neerleggen, tegen vechten zou alleen maar tijdverspilling zijn en onnodig de middelen uitputten die dat onze maatschappij ter beschikking stelt.

mascha
Topic Starter

#10 , 27 okt 2015 19:34

KJ86, waarom krijgen we dan op elke vraag van het pas afgestudeerde poppemieke, dat ze het niet weet... ze behandelen mijn moeder als een nummer. Ik heb ook op geen enkel moment gezegd dat mijn moeder niet wilt verhuizen. Ik wil enkel de juiste uitleg volgens de wet en die weet jij me in twee berichten precies ook niet te vertellen, wel?

stanmarsh

#11 , 27 okt 2015 21:13

De juiste uitleg staat toch al in de 1e reactie.
"...Na de beëindiging van de renovatie- of aanpassingswerkzaamheden...Inwerkingtreding : 23-12-2013"
Ze doen NU renovatiewerken, dus na die wet en dus van toepassing.

Dat is iets anders dan waar het pas afgestudeerde poppemieke het over heeft, hetgeen niet eens een wet is.
Namelijk de huurders waar GEEN renovatiewerken worden uitgevoerd, maar huurders die meer slaapkamers hebben dan inwoners. dit heeft dus niets met je moeder haar voorval te maken.

Je zou je moeder er een misschien een plezier mee doen om enthousiast te zijn als ze naar een kleinere woonst mag verhuizen. Minder poetswerk, onderhoud, verwarming, oude rommel weggooien, nieuwe mensen leren kennen, een nieuw leven beginnen, allemaal positieve dingen...
Maar dat is niet wat je vroeg uiteraard, enkel mijn mening.

sloeberken

#12 , 27 okt 2015 21:32

Renovatie van een sociale woning
Als de sociale huurwoning aan renovatie toe is, moet de sociale verhuurder de huurder op gepaste wijze informeren over de aard van de werken, de timing, de te verwachten hinder, de invloed op de huurprijs en de eventuele noodzaak van een tijdelijke of definitieve verhuizing.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mascha
Topic Starter

#13 , 27 okt 2015 23:32

Ok bedankt, als de twee losstaan van elkaar dan heb ik het begrepen. Dit zou iemand die als 'weldoener' bij de maatschappij werkt ons toch ook wel moeten kunnen vertellen :-)

KJ86

#14 , 28 okt 2015 09:49

De weldoeners hebben toch verteld dat ze uw moeder kunnen verhuizen, daarom heb je dit topic geopend.
Het komt er op neer dat de huisvestingsmaatschappij gelijk heeft en dat je in de toekomst ook niet meer mag twijfelen over hun gelijk!

Vandebos

#15 , 28 okt 2015 09:57

En waarom zou men niet mogen twijfelen? Er zijn voldoende gerechtelijke dossiers waarin OCMW's en Sociale verhuurmaatschappijen worden teruggefloten.

Een beetje genuanceerder antwoorden op een vraag voor informatie lijkt me dan ook zeker op zijn plaats.

Terug naar “Huren”