Appartement als kot (studiebeurs)

Amaducias
Topic Starter

Appartement als kot (studiebeurs)

#1 , 14 okt 2015 11:56

Hallo,

Op 05/09/2013 heb ik een huurovereenkomst afgesloten met de volgende duur: "Deze huur wordt afgesloten voor een periode van 1 jaar (één) te beginnen op 1 september 2013 om te eindigen op 31 augustus 2014. De huurovereenkomst met een looptijd van minder dan drie jaar kan schriftelijk verlengd, of hernieuwd worden onder dezelfde voorwaarden, zonder dat een totale duur van drie jaar overschreden wordt. Het huurcontract met een duur gelijk of lager dan drie jaar zal beëindigd worden door één van beide partijen mits vooropzeg, betekend per aangetekend schrijven ten minste drie maanden voor het verstrijken van de afgesproken periode die ingaat op de datum van het afsluiten van het oorspronkelijke huurcontract. In geval van vervroegde verbreking dient de huurder een vergoeding te betalen van 2 maanden huur."

Deze huurovereenkomst werd gesloten door 3 personen, namelijk ik, mijn vriendin en een goede vriend. Zowel ik als die goede vriend zijn nog studenten, dus hebben we elk een borgsteller die ook getekend heeft (mijn grootvader, en zijn moeder). In het huurcontract wordt vermeld dat het appartement gebruikt wordt door 2 studenten (ik en die vriend) en mijn vriendin. Mijn domicilie staat hier dus zeker niet, enkel mijn vriendin heeft haar domicilie hier gezet.

Nu heb ik sinds dit jaar genoeg studiepunten opgenomen om een studiebeurs aan te vragen. Bijgevolg zou ik dus ook dit appartement dat gebruikt wordt als kot willen aangeven aan de dienst studietoelagen. Echter weet ik niet goed hoe ik dit best doe? Zou ik het huurcontract integraal moeten inscannen? De reden waarom ik dit vraag is omdat er staat in het huurcontract ivm betaling: "De maandelijkse minimum basishuurprijs wordt vastgesteld op een som van 725 euro per maand te vermeerderen met een som van 100 euro voor de deelname in de gemeenschappelijke kosten hetzij in totaal 825 euro.

Echter betaal ik daar maar 1/3de (275 euro) van aangezien we hier met drie wonen, maar hoe maak ik dat het beste duidelijk aan de dienst studietoelagen dat ik maar 1/3de van dit bedrag betaal?

Ik heb ook nog een vraagje over de opzeg. Als ik het goed begrijp kan ik dit jaar opzeggen (mits 3 maanden opzeg) maar moet ik nog 1 maand huur 'boete' betalen. Maar aangezien ik hier toch nog het hele jaar zal blijven, zou ik na dit academiejaar willen mijn opzeg doen. Is het dan correct om te veronderstellen dat als ik mijn opzeg in Mei doorgeef voor de maanden Juni, Juli, Augustus, ik deze verbrekingsvergoeding niet hoef te betalen? Namelijk omdat 1) we drie maanden voor de afgesproken periode onze opzeg geven, en 2) we vanaf september in ons '4de' huurjaar terechtkomen waardoor er sowieso geen verbrekingsvergoeding meer is?

Extra info: de overeenkomst is enkel stilzwijgend verlengd geweest waardoor die volgens mij overgegaan is op een 3 - 6 - 9 contract.
Het contract werd tevens geregistreerd

Mijn excuses als ik het niet zo duidelijk geformuleerd heb, ik wou zoveel mogelijk info meegeven.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 14 okt 2015 18:30

Uw verhaal is nogal warrig....staat er in de overeenkomst dat het de huur van een hoofdverblijfplaats betreft of wordt dat zeer specifiek uitgesloten, met verwijzingen dat het als studentenhuisvesting verhuurd wordt? (dat laatste lijkt me moeilijk verdedigbaar indien er geen verlenging per jaar was en het een normaal appartement is vs een kot, zie verder)

Indien niet gespecifieerd en gemotiveerd wordt dat het geen hoofdverblijfplaats is dan gelden toch de bepalingen van de huurwet:

Eerste vraag: is er een schriftelijke verlenging van de huurovereenkomst die afliep op 1 September 2014 geweest of niet?

Indien niet dan hebt u m.i nu van rechtswege een 3-6-9 contract dat ingegaan is op 31 augustus 2013.

Indien ja dan kan het zijn dat u nog steeds met een overeenkomst zit die als kortlopende huur geldt. Er bestaat zeer grote discussie over de kwestie of die consensueel (in het contract) vervroegd kunnen worden opgezegd of niet, in beginsel kan dit niet, de contractuele bepaling is dan relatief nietig.

Tweede vraag: werd het huurcontract geregistreerd?
Indien ja, en de eerste vraag met neen werd beantwoord dan begint op 01/09/2016 uw 4e jaar en kan u vanaf dan beëindigen wanneer u wenst, zonder verbrekingsvergoeding maar met een opzegtermijn van 3 maanden vanaf de eerste van de maand volgend op die waarin de opzeg werd gegeven.

Indien geen registratie dan kan u opzeggen wanneer u wil en bij wijze van spreken de dag erna vertrekken, geen vergoeding verschuldigd.

Wat betreft de studiebeurs: gewoon melden hoe de vork aan de steel zit lijkt me makkelijkst.

Edit: nu pas de 'extra info' in de oorspronkelijke post gezien....bovenstaande blijft gelden qua redenering. Opgelet: datum van opzegging huur is niet gelijk aan datum van beëindiging huur (termijnen)
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#3 , 14 okt 2015 18:58

Gaan jullie gezamenlijk opzeggen, anders is het onderstaande van kracht.

Je kunt niet eenzijdig opzeggen, zonder toestemming van verhuurder en andere mede contractanten.
Indien geen overeenstemming zal je de vrederechter moeten vragen, om u uit het huurcontract te schrappen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Amaducias
Topic Starter

#4 , 14 okt 2015 20:50

Eerst en vooral mijn excuses voor de wirwar van info, ik wou de post nog aanpassen maar dit was niet meer mogelijk en bedankt voor jullie antwoorden

@ sloeberken Qua opzeggen, ja we zouden gezamelijk opzeggen, daar zijn we alle drie mee akkoord. Dus dat zal zeker geen probleem vormen.

@Xenophon Er staat nergens vermeld dat het de huur van een hoofdverblijfplaats betreft maar er wordt enkel specifiek vermeld dat 2 van de 3 huurders 'student' zijn.
Maar ik heb ondertussen ook al contact gehad met de dienst studietoelagen, heb mijn situatie uitgelegd en het blijkt dus dat ze daar zelfs niet naar de bedragen kijken die op het huurcontract staan. Dus dit zal ook geen probleem vormen.

Ik heb nu echter nog 1 vraagje. Het contract werd destijds geregistreerd, maar moet er opnieuw een registratie gebeuren nadat het contract vanzelf overgegaan is op een 3 - 6 - 9 contract? Of geldt die eerste registratie nog steeds hiervoor?

Nogmaals bedankt.

Xenophon

#5 , 14 okt 2015 21:19

De eerste geldt nog steeds. Die hoofdverblijfplaats is een feitenkwestie. Hoofdverblijfplaats='default' uitgangspunt, alle andere zaken moeten uitdrukkelijk omschreven zijn en de praktijk moet stroken met de kwalificatie die eraan gegeven wordt. Indien er de geringste twijfel bestaat zal de rechter oordelen dat de huurwet van toepassing is.

Maar maak geen problemen waar er geen zijn, wie weet zal de verhuurder gewoon van goeie wil zijn en meewerken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”