September 2014 daagde ik mijn huurder voor de vrederechter, zie onderwerp
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0&start=60
Hoewel dit een eenvoudige rechtszaak zou geweest zijn, aangezien wettelijk de aanvraag tot verlenging niet ontvankelijk was, werd de zaak uitgesteld en verder uitgesteld.
Ik verdenk mijn advocaat van een regeling met de advocaat van de tegenpartij,maar dat is in dit topic niet ter sprake.
Kort samengevat, mijn advocaat eist bedragen die de huurder niet verschuldigd is en welke ik ook noit gevraagd heb, en hoewel ik hem hierop attent maak vertikt hij het om die eisen te laten vallen. Zijn berekeningen van de index aanpassingen bevatten ook fouten in het nadeel van de huurder, hoewel door mij steeds de correcte bedragen gevraagd werden en hij in het bezit is van betreffende brieven.
Zijn uitleg is dat de tegenpartij maar moet bewijzen dat ze die bedragen niet verschuldigd zijn, wat deze dan ook doen natuurlijk.
In werkelijkheid heb ik een bedrag van 190 Euro aan achterstallen + eventuele huurschade te goed, maar mijn advocaat maakt eisen voor enkele duizenden Euro, wat natuurlijk word betwist door de tegenpartij.
Op 1 april 2015 doet de vrederechter uiteindelijk een voorlopige uitspraak, waar de opzeg ontvankelijk en geldig word verklaard en mij een bedrag voor huurschade word toegekend, en een expert word aangesteld om het werkelijke bedrag van de achterstallen te berekenen. De uitspraak over de huurwaarborg word opgeschort tot het verslag is neergelegd.
De expert moet zijn verslag neerleggen op 4 augustus.
Deze expert vraagt een voorschot van 1000 Euro, welk moet gedeeld worden door beide partijen.
Natuurlijk heb ik geen belang om 500 Euro voorschot te betalen aan een expert om een bedrag van 190 Euro te ontvangen, en mijn advocaat vraagt uit eigen beweging aan de expert om de aanvang van het onderzoek op te schorten.
Ondertussen laat de advocaat van de tegenpartij weten dat zij eventueel interesse hebben in een minnelijke schikking, en vraagt mijn advocaat om een vertrouwelijk voorstel te doen.
Tezelfdertijd stort de tegenpartij zijn deel van het voorschot ( 500 Euro) op de daartoe bestemde rekening.
Op 31 mei maak ik via mijn advocaat een vertrouwelijk voorstel over aan de tegenpartij.
Tot op heden is daarop nog geen antwoord, noch tegenvoorstel, van de tegenpartij.
De datum dat de expert zijn verslag moest neerleggen is natuurlijk reeds enkele weken verlopen zonder dat hij zijn onderzoek ook maar opstartte.
Wanneer ik telefonisch contact opneem met mijn advocaat zegt hij dat hij nog steeds geen antwoord heeft en dat ik maar verder moet afwachten.
Ik maak mij natuurlijk zorgen dat, aangezien de tegenpartij reeds zijn deel van de expert kosten heeft gestort, ik binnenkort ga beschuldigd worden van tegenwerking van het gerecht.
Mijn advocaat ontkent echter dat ik mij zorgen moet maken hierover.
Graag lees ik uw bedenkingen hierover.