Probleem met advocaat?

Jan Verbeem
Topic Starter

Probleem met advocaat?

#1 , 23 aug 2015 18:21

September 2014 daagde ik mijn huurder voor de vrederechter, zie onderwerp http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0&start=60

Hoewel dit een eenvoudige rechtszaak zou geweest zijn, aangezien wettelijk de aanvraag tot verlenging niet ontvankelijk was, werd de zaak uitgesteld en verder uitgesteld.

Ik verdenk mijn advocaat van een regeling met de advocaat van de tegenpartij,maar dat is in dit topic niet ter sprake.

Kort samengevat, mijn advocaat eist bedragen die de huurder niet verschuldigd is en welke ik ook noit gevraagd heb, en hoewel ik hem hierop attent maak vertikt hij het om die eisen te laten vallen. Zijn berekeningen van de index aanpassingen bevatten ook fouten in het nadeel van de huurder, hoewel door mij steeds de correcte bedragen gevraagd werden en hij in het bezit is van betreffende brieven.

Zijn uitleg is dat de tegenpartij maar moet bewijzen dat ze die bedragen niet verschuldigd zijn, wat deze dan ook doen natuurlijk.

In werkelijkheid heb ik een bedrag van 190 Euro aan achterstallen + eventuele huurschade te goed, maar mijn advocaat maakt eisen voor enkele duizenden Euro, wat natuurlijk word betwist door de tegenpartij.

Op 1 april 2015 doet de vrederechter uiteindelijk een voorlopige uitspraak, waar de opzeg ontvankelijk en geldig word verklaard en mij een bedrag voor huurschade word toegekend, en een expert word aangesteld om het werkelijke bedrag van de achterstallen te berekenen. De uitspraak over de huurwaarborg word opgeschort tot het verslag is neergelegd.

De expert moet zijn verslag neerleggen op 4 augustus.

Deze expert vraagt een voorschot van 1000 Euro, welk moet gedeeld worden door beide partijen.

Natuurlijk heb ik geen belang om 500 Euro voorschot te betalen aan een expert om een bedrag van 190 Euro te ontvangen, en mijn advocaat vraagt uit eigen beweging aan de expert om de aanvang van het onderzoek op te schorten.

Ondertussen laat de advocaat van de tegenpartij weten dat zij eventueel interesse hebben in een minnelijke schikking, en vraagt mijn advocaat om een vertrouwelijk voorstel te doen.

Tezelfdertijd stort de tegenpartij zijn deel van het voorschot ( 500 Euro) op de daartoe bestemde rekening.

Op 31 mei maak ik via mijn advocaat een vertrouwelijk voorstel over aan de tegenpartij.

Tot op heden is daarop nog geen antwoord, noch tegenvoorstel, van de tegenpartij.

De datum dat de expert zijn verslag moest neerleggen is natuurlijk reeds enkele weken verlopen zonder dat hij zijn onderzoek ook maar opstartte.

Wanneer ik telefonisch contact opneem met mijn advocaat zegt hij dat hij nog steeds geen antwoord heeft en dat ik maar verder moet afwachten.

Ik maak mij natuurlijk zorgen dat, aangezien de tegenpartij reeds zijn deel van de expert kosten heeft gestort, ik binnenkort ga beschuldigd worden van tegenwerking van het gerecht.

Mijn advocaat ontkent echter dat ik mij zorgen moet maken hierover.

Graag lees ik uw bedenkingen hierover.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 23 aug 2015 20:17

Dit is het resultaat van sterk overdreven bedragen te vragen, heb dit ooit eens geprobeerd maar doe ik nooit meer.
U voorstel zal waarschijnlijk niet aanvaard zijn door tegenpartij, heeft u advocaat daar geen termijn aan gekoppeld.
Hier zullen alleen maar verliezers zijn. U advocaat dient u te volgen, zo niet neemt u een andere.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan Verbeem
Topic Starter

#3 , 24 aug 2015 04:30

Dit is het resultaat van sterk overdreven bedragen te vragen, heb dit ooit eens geprobeerd maar doe ik nooit meer.
U voorstel zal waarschijnlijk niet aanvaard zijn door tegenpartij, heeft u advocaat daar geen termijn aan gekoppeld.
Hier zullen alleen maar verliezers zijn. U advocaat dient u te volgen, zo niet neemt u een andere.
Dat hier enkel verliezers zullen zijn, en dat slaat eigenlijk enkel op mij aangezien de tegenpartij een pro-deo heeft, was mij al duidelijk toen de advocaat de eerste zitting liet uitstellen.

Ik heb nooit overdreven bedragen gevraagd, ik heb mijn advocaat van bij de eerste zitting de opdracht gegeven om de bedragen die hij vroeg te corrigeren tot de werkelijk verschuldigde bedragen, maar hij heeft dat steeds naast zich neer gelegd.

Indien het voorstel verworpen was door de tegenpartij zou hun advocaat mijn advocaat toch informeren?

Wat kunnen de gevolgen zijn voor mij indien ik geen actie onderneem. Zal er automatisch een opvolgende zitting zijn of gebeurt dit enkel wanneer 1 van beide partijen hierom vraagt?

Reclame

KJ86

#4 , 24 aug 2015 09:15

Nu moet je niet meer terugkrabbelen, betaal de expert en vorder die kosten terug.
Dit kan uiteraard alleen als er effectief achterstallen zijn!

sloeberken

#5 , 24 aug 2015 09:17

Hier zijn zaken die totaal niet kloppen, expert aanstellen om de achterstallige huur te berekenen, met een voorschot van 1000€.
Ofwel is u advocaat totaal het noorden kwijt, dan zou ik onmiddellijk een andere advocaat nemen of de zaak zelf bepleiten.
Als u geen actie onderneemt, is de kans groot dat alles afgewezen word, en alle kosten ten uwe lasten gelegd worden.
Besef ook als tegenpartij een pro-deo heeft, dat hij onbemiddeld is, en u heel moeilijk aan u centen zal geraken.
Misschien gaat hij wel in collectieve schuldbemiddeling.
Je kan u vordering ook stoppen, als het toch om kleine bedragen gaat.

k.b.

#6 , 24 aug 2015 09:40

Ik zou zeggen ... vraag een overzichtje van het dossier aan uw advocaat ...
Stop de gerechtelijke vordering ...
Als uw advocaat zijn rekening stuurt betwist je deze met de vermelding dat Hij u niet verdedigede op de manier die u aangaf ... ( u moet hier natuurlijk enig bewijs van hebben en kunnen voorleggen )

Het is onzinnig om voor procedures over 190 euro dergelijke "draken" op te starten en experten in te schakelen ... De reden waarom uw advocaat de vordering aandikte doet er niet toe ...

Indien er mogelijke pistes zijn is het volgens mij nog steeds aan uw raadsman om u deze voor te stellen waarna u kan beslissen om hier al dan niet uw vordering mee te verhogen of deze piste als (voorlopig) niet aan de orde te beschouwen ...

En dan nog tegen een pro deo tegenstander ... wat een zaak kon worden met een eenvoudige rechtsgang is van in den beginne de hoek ingetrapt van de "uitstellen" ...

Heel jammer ...

U zal het wel niet eenvoudig hebben om aan de erelonen van uw raadsman te ontkomen ... het zal nagenoeg onmogelijk zijn ... maar u kan het proberen uitstellen ...

k.b.

k.b.

#7 , 24 aug 2015 10:00

Nu moet je niet meer terugkrabbelen, betaal de expert en vorder die kosten terug.
Dat is natuurlijk de theorie ... aangezien de tegenpartij eerder "beperkt vermogend" blijkt is maar de vraag of u er goed aan doet allerlei procedurekosten te gaan voorschieten ... Ik raad aan dergelijke "investeringen" niet te zien als lucratieve beleggingen ...

Mijn vrouw is aan het einde van haar stage en zij heeft ook wel al eens een pro deo dossier gehad met "gedeeltelijke tussenkomst" ... en dan blijkt natuurlijk dat de client zijn te betalen deel niet zo "vlot" ... Jammer ... maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat nooit heeft geleid tot een dagvaarding tegen dergelijke personen ... dat zou zuiver "contraproductief" zijn ...
Beter opletten is de enige les die je daar uit kan leren ...

Als er enig teken is van de tegenpartij om tot een minnelijke regeling te komen moet deze aangegrepen worden ... in het belang van de beide partijen ... en op lange termijn zal dit ook de "relatie" tussen de TS en zijn raadsman hechter maken ...

Ik zie veel te veel gelijkenissen tussen de "sector" en de olifantenjacht ... Als ik op olifantentanden zou jagen ik zou de dieren verdoven , de tanden verwijderen en dan zorgen dat ze kunnen verder kweken zodat diegenen die na mij komen ook nog iets kunnen bejagen ... maar zo doen ze dat niet ...

k.b.

Jan Verbeem
Topic Starter

#8 , 24 aug 2015 16:04

De expert werd aangesteld door de rechter, niet op vraag van mijn advocaat.

Er is wel degelijk een achterstal van 190 Euro in totaal, en deze kan eenvoudig gerechtvaardigd worden.

Van wie ga ik de kosten terug vorderen? Ik hoop dat je niet suggereert van de tegenpartij die de huurschade waarvoor ze veroordeeld werden niet betaald, en mij over een periode van 2 jaar 476 stortingen van 1 en zelfs 0.5 Euro deed.

Jan Verbeem
Topic Starter

#9 , 24 aug 2015 16:16

Hier zijn zaken die totaal niet kloppen, expert aanstellen om de achterstallige huur te berekenen, met een voorschot van 1000€.
Ofwel is u advocaat totaal het noorden kwijt, dan zou ik onmiddellijk een andere advocaat nemen of de zaak zelf bepleiten.
Als u geen actie onderneemt, is de kans groot dat alles afgewezen word, en alle kosten ten uwe lasten gelegd worden.
Besef ook als tegenpartij een pro-deo heeft, dat hij onbemiddeld is, en u heel moeilijk aan u centen zal geraken.
Misschien gaat hij wel in collectieve schuldbemiddeling.
Je kan u vordering ook stoppen, als het toch om kleine bedragen gaat.

Het is inderdaad duidelijk dat mijn advocaat van in het begin grove fouten heeft gemaakt, maar aangezien ik aan de andere kant van de wereld woon is het niet mogelijk om zelf te pleiten.

De vraag is echter, komt er automatisch een vervolg indien geen van beide partijen actie onderneemt?

Ben ik in zekere wijze niet gedekt aangezien er een vraag is geweest om een vertrouwelijk voorstel in te dienen, en dat de tegenpartij niet reageert op het voorstel?

sloeberken

#10 , 24 aug 2015 17:04

De tegenpartij kan je niet verplichten, om een minnelijke schikking te treffen met u voorstel.
Als je langs de andere kant van de wereld woont, dan een rechtszaak beginnen voor 190€.
Een kale kip kun je moeilijk pluimen.

Jan Verbeem
Topic Starter

#11 , 24 aug 2015 18:21

De tegenpartij kan je niet verplichten, om een minnelijke schikking te treffen met u voorstel.
Als je langs de andere kant van de wereld woont, dan een rechtszaak beginnen voor 190€.
Een kale kip kun je moeilijk pluimen.
Ik ben geen rechtszaak begonnen voor 190 Euro, ik stel voor dat u een kijkje neemt op de link die ik in de OP postte.

De rechtszaak werd gestart om de huurder uit het pand te krijgen, aangezien de huurder een opzeg deed in juni waarmee ik akkoord ging, deze opzeg wijzigde in juli en nogmaals wijzigde in augustus. Ik had dus geen idee wanneer de huurder uiteindelijk ging vertrekken.

De tegenpartij heeft gevraagd om een voorstel tot minnelijke schikking te doen, ik verwacht dan ook dat het niet meer dan normaal is dat de tegenpartij een antwoord geeft op dit voorstel.

De huurder is dus ondertussen vertrokken, maar door toedoen van mijn advocaat heeft de rechtszaak een wending genomen die ik niet had vooropgesteld.

Ik probeer met dit topic uit te vissen wat mijn mogelijkheden zijn.

Een andere poster suggereerde dat ik mijn advocaat kan aanklagen omdat hij de zaak niet gepleit heeft zoals ik gevraagd had. Ik heb natuurlijk emails waarin ik hem herhaaldelijk gevraagd heb om die ongerechtvaardigde eisen te laten vallen, en waarop hij mij geantwoord heeft.

Waar moet ik terecht met zulk een klacht?

k.b.

#12 , 25 aug 2015 10:42

Als uw advocaat niet doet wat u hem vraagt en zaken uitricht waarvan u hem inlichtte dat dit niet nodig was of dat hij dit niet moest doen ...

dan stop je de samenwerking met deze advocaat en protesteert zijn ereloonnota's met diezelfde uitleg ...

Gaan klagen bij bvb een stafhouder heeft totaal geen zin ... het enige wat deze advocaat dan kan doen is u oproepen voor de (vrede)rechter om zijn ereloonstaten te betalen ... aldaar kan u dan bewijzen dat u nooit de aangerekende prestaties heb gevraagd , meer nog dat u uitdrukkelijk vroeg deze zaken niet te doen ...

k.b.

KJ86

#13 , 25 aug 2015 10:48

Wanneer moet je eigenlijk terug voorkomen?

k.b.

#14 , 25 aug 2015 11:10

Is er er trouwens al een expertise geweest ??? voor die 1000 euro ...

Want het zijn natuurlijk niet allemaal kiekens op deze wereld ... deze expert zal zijn taak aanvatten nadat hij van beide partijen telkens 500 euro heeft gekregen ... Als uwen huurder zijn 500 euro niet betaald heeft zal hij dus niet beginnen ...

Verder begrijp ik een rechter wel dat hij een expert aanstelt als er discussie is over de omvang van bvb een schade ... beide partijen hebben immers hun eigen "rekeningetje" gemaakt ... veelal liggen die ver uit elkaar ...

Maar als er over die 190 euro geen discussie was ... moet men er ook geen gaan creëren...

RESPECT is hier een woord dat men al eens meer moet toepassen en niet enkel gebruiken om lege bladen te vullen ... voor zijn client , voor de geldbeugel van zijn client , ja zelfs voor zijn confrator ...
Maar ja ... diegenen die na een "babbel" met hun client zeggen dat hij beter zijn strijdbijl nog even wegbergt omdat men in de huidige situatie alleen maar met de bijl kan staan zwaaien zonder iets te raken ... neen ... veel te veel wekt men de indruk "een scherpschutter" te zijn terwijl men gewoon met het grote vertoon alle wild op de vlucht jaagt ...

Hier ook ... de huurder is dus weg ...
Laten we TS dan even aanraden te bekijken of er niemand meer gedomicilieerd is in zijn pand ...
Laten we TS dan even vragen de totale werkelijke schade te bepalen en er hem alvast op te wijzen dat hij vermoedelijk nog geluk heeft gehad dat hij niet moet investeren in een gedwongen uitdrijving ....
Laten we heel voorzichtig zijn om TS te adviseren zijn schade te gaan vorderen ... want bij zijn tegenpartij valt weinig te zoeken ... Is er bvb zicht op belangrijke nalatenschappen die deze tegenpartij zou bekomen in de toekomst dan kan het eventueel wel zin hebben om voor een vonnis te gaan ... doch wie gaat het openvallen van deze nalatenschap opvolgen ?

k.b.

sloeberken

#15 , 25 aug 2015 12:05

Laten we heel voorzichtig zijn om TS te adviseren zijn schade te gaan vorderen ... want bij zijn tegenpartij valt weinig te zoeken ... Is er bvb zicht op belangrijke nalatenschappen die deze tegenpartij zou bekomen in de toekomst dan kan het eventueel wel zin hebben om voor een vonnis te gaan ... doch wie gaat het openvallen van deze nalatenschap opvolgen ?
Als huurder in crs gaat, zal dit ook niet mogelijk zijn na zijn crs.

Terug naar “Huren”