de situatie is als volgt:
- we verhuren een appartement sedert 3/2012 aan een koppel
- geregistreerd huurcontract 3/6/9
De echtgenoot heeft het appartement eind 2012 reeds verlaten en wenst nu(6/2015), via aangetekend schrijven, zijn naam te laten schrappen op het contract.
De huur wordt regelmatig te laat betaald (hierop wordt steeds een aangetekend schrijven verstuurd).
Wat wij willen antwoorden op zijn aangetekend schrijven zou ik als volgt willen formuleren:
U heeft beiden het huurcontract getekend, dus zijn jullie samen gehouden tot de huurplichten: de beëindiging van een relatie betekent niet dat een van de partijen bevrijd wordt van de plichten tegenover de verhuurder.
Indien u het contract wenst op te zeggen kan u dit dus samen doen, zoals in het huurcontract beschreven staat.
Alle eventuele afspraken tussen de ex-partners (zoals betaling van de huurwaarborg, schadevergoeding bij vroegtijdige opzeg enz… ) zijn 'niet tegenstelbaar' aan de verhuurder. Ze kunnen, met andere woorden, niet aan de verhuurder worden opgedrongen.
Enkel voor de goede orde en om de spoedige kennisname van dit schrijven te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend met ontvangstbewijs als per gewone post bezorgd.
Is dit correct?
Kan ik de opzeg weigeren van 1 echtgenoot of geldt deze opzeg gemeenschappelijk?
Ben ik verplicht te aanvaarden dat 1 huurder weggaat en te verhuren naar de andere persoon alleen die onvoldoende financiële draagkracht heeft?