Neen, uw vriend kan niet zomaar uit het appartement gezet worden owv lawaai. Als de verhuurder wil opzeggen, moet hij dat doen volgens de wettelijke bepalingen.
Als de onderbuur een probleem heeft met uw vriend, moet hij dat ook niet met de huisbaas bespreken maar met de huurder. Indien hij verdere stappen wil ondernemen, zal hij de politie moeten bellen die de (eventuele) overlast kunnen komen vaststellen.
In dat opzicht is het wel belangrijk om te weten dat het niet hetgeen is dat jullie doen dat belangrijk is, maar de last die de onderbuur daarvan ondervindt. Voor jullie is een verhitte discussie niets, maar als het daar echt zo slecht geïsoleerd is, kan het voor uw onderbuur lijken alsof u naast zijn oor staat te roepen, terwijl in een ander appartement hij er misschien niets van zou horen. Het is dus ook aan uw vriend om rekening te houden met de staat van het gebouw en zijn gedrag daar aan aan te passen.
Als de buurman u echt constant lastig valt, zonder reden, kan u bij de politie hier melding van maken en eventueel klacht neerleggen wegens belaging. Maar dan zou je toch het zeker moeten zijn dat het niet aan jezelf te wijten is, en als ik dat zo lees, vrees ik dat dat misschien wel eens het geval zou kunnen zijn. In een appartementsblok wonen is steeds rekening houden met anderen.
Hoi! We beseffen goed dat in een appartement wonen tekening houden is met anderen, maar we weten heel goed, dat een verhitte discussie bij ons niet immens luid is. De onderbuur heeft al meermaals de politie gestuurd, die dan iedere keet weer moeten komen vaststellen (in ons en hun appartement) dat het niet als geluidsoverlast kan tellen, gezien er niet genoeg lawaai wordt gemaakt voor overlast... Maar we hebben meer schrik dat de huisbaas de telefoontjes van de onderbuur beu wordt en mijn vriend daarom gaat willen buiten zetten...