Buren

Darliiien
Topic Starter

Buren

#1 , 19 mei 2015 14:31

Hallo,
Wij zitten met een vrij moeilijk probleem.
Mijn vriend huurt sinds ongeveer een 9-tal maanden een appartement (particulier), en sinds enkele maanden gaat het hier wat moeilijker.
Het begon eerst met onze huisbazen die te pas en te onpas kwamen binnenwandelen met hun sleutel. Ondertussen is de politie al meermaals tussengekomen en heeft de syndicus ons de toestemming gegeven een nieuw slot op de appartementsdeur te zetten en hij heeft een nieuwe buitendeur laten zetten voor het hele gebouw!
Ook waren er problemen omdat wij een kat hebben ip het appartement en dit zou volgens de verhuurder tegen het reglement ingaan. Maar na nader onderzoek blijkt zowel in het huurdersreglement als in het huisreglement van het gebouw niets te staan over huisdieren. En zijn we erachter dat meer als
De helft van de huurders hier huisdieren heeft.
Laatste probleem is het ergste. Mijn vriend en ik zijn nog vrij jong (22&22) en maken al eens een beetje lawaai... Een verhitte discussie, flauwe grapjas, plaaggedrag,... Helaas niet geluidloos. Nu moet je weten dat een heel oud appartement is (van eind 1890 ofzoiets) en dus is het slecht geïsoleerd.
Continu staat de onderbuur (enkel hij, niemand anders) aan onze deur omdat We teveel lawaai maken. Hij dreigt ermee ons uit het appartement te laten zetten (zijn vrouw is ex-syndicus van het gebouw). Hij dreigt continu dat hij mijn vriend iets gaat aandoen, dat hij onze kat de nek gaat omwringen,... Hij belt continu mijn vriend zijn huisbaas die dus ook dreigt om hem eruit te zetten. Maat mijn vriend krijgt leefloon en heeft dus geen keuze voor een ander appartement (hoe graag hij ook zou willen). Ook gaat deze buurman een stap te ver door mijn vriend zijn huisbaas wijs te maken dat mijn vriend en ik drugs gebruiken, wat dus niet zo is...
Nu is dus onze vraag: kan men mijn vriend zomaar uit het appartement zetten omdat er 1 buur de hele tijd klaagt van lawaai (ps: enkel overdag en we letten er zoveel mogelijk op, maar kunnen niet zwijgend opt appartement gaan zitten).
En wat kunnen we eventueel doen zodat deze buurman ons niet meer lastig valt?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 mei 2015 14:37

Neen, uw vriend kan niet zomaar uit het appartement gezet worden owv lawaai. Als de verhuurder wil opzeggen, moet hij dat doen volgens de wettelijke bepalingen.
Als de onderbuur een probleem heeft met uw vriend, moet hij dat ook niet met de huisbaas bespreken maar met de huurder. Indien hij verdere stappen wil ondernemen, zal hij de politie moeten bellen die de (eventuele) overlast kunnen komen vaststellen.

In dat opzicht is het wel belangrijk om te weten dat het niet hetgeen is dat jullie doen dat belangrijk is, maar de last die de onderbuur daarvan ondervindt. Voor jullie is een verhitte discussie niets, maar als het daar echt zo slecht geïsoleerd is, kan het voor uw onderbuur lijken alsof u naast zijn oor staat te roepen, terwijl in een ander appartement hij er misschien niets van zou horen. Het is dus ook aan uw vriend om rekening te houden met de staat van het gebouw en zijn gedrag daar aan aan te passen.

Als de buurman u echt constant lastig valt, zonder reden, kan u bij de politie hier melding van maken en eventueel klacht neerleggen wegens belaging. Maar dan zou je toch het zeker moeten zijn dat het niet aan jezelf te wijten is, en als ik dat zo lees, vrees ik dat dat misschien wel eens het geval zou kunnen zijn. In een appartementsblok wonen is steeds rekening houden met anderen.

Darliiien
Topic Starter

#3 , 19 mei 2015 14:56

Neen, uw vriend kan niet zomaar uit het appartement gezet worden owv lawaai. Als de verhuurder wil opzeggen, moet hij dat doen volgens de wettelijke bepalingen.
Als de onderbuur een probleem heeft met uw vriend, moet hij dat ook niet met de huisbaas bespreken maar met de huurder. Indien hij verdere stappen wil ondernemen, zal hij de politie moeten bellen die de (eventuele) overlast kunnen komen vaststellen.

In dat opzicht is het wel belangrijk om te weten dat het niet hetgeen is dat jullie doen dat belangrijk is, maar de last die de onderbuur daarvan ondervindt. Voor jullie is een verhitte discussie niets, maar als het daar echt zo slecht geïsoleerd is, kan het voor uw onderbuur lijken alsof u naast zijn oor staat te roepen, terwijl in een ander appartement hij er misschien niets van zou horen. Het is dus ook aan uw vriend om rekening te houden met de staat van het gebouw en zijn gedrag daar aan aan te passen.

Als de buurman u echt constant lastig valt, zonder reden, kan u bij de politie hier melding van maken en eventueel klacht neerleggen wegens belaging. Maar dan zou je toch het zeker moeten zijn dat het niet aan jezelf te wijten is, en als ik dat zo lees, vrees ik dat dat misschien wel eens het geval zou kunnen zijn. In een appartementsblok wonen is steeds rekening houden met anderen.
Hoi! We beseffen goed dat in een appartement wonen tekening houden is met anderen, maar we weten heel goed, dat een verhitte discussie bij ons niet immens luid is. De onderbuur heeft al meermaals de politie gestuurd, die dan iedere keet weer moeten komen vaststellen (in ons en hun appartement) dat het niet als geluidsoverlast kan tellen, gezien er niet genoeg lawaai wordt gemaakt voor overlast... Maar we hebben meer schrik dat de huisbaas de telefoontjes van de onderbuur beu wordt en mijn vriend daarom gaat willen buiten zetten...

Reclame

sloeberken

#4 , 19 mei 2015 15:00

Iemand buitenzetten kan niet zomaar, dit kan enkel de vrederechter, waar de verhuurder goede bewijzen zal moeten voorleggen om u vriend te berispen, maar hem niet zal buitenzetten.
Welk huurcontract hebben jullie, korte duur max 3 jaar of een 9 jarig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Darliiien
Topic Starter

#5 , 19 mei 2015 15:09

Iemand buitenzetten kan niet zomaar, dit kan enkel de vrederechter, waar de verhuurder goede bewijzen zal moeten voorleggen om u vriend te berispen, maar hem niet zal buitenzetten.
Welk huurcontract hebben jullie, korte duur max 3 jaar of een 9 jarig.
Hoi!
Mijn vriend zijn huisbaas werkt met een jaarlijks contract. In september is het eerste jaar voorbij en moet mijn vriend het stopzetten of verlengen. Vraag is: kan de huisbaas in dit geval ook het contract gewoon stopzetten?

sloeberken

#6 , 19 mei 2015 15:15

Verhuurder kan het huurcontract niet verlengen, dit moet hij schriftelijk ter kennis brengen minimum 3 maand voor verstrijken, anders word het een 9 jarig contract.
Of het zou anders vermeld moeten staan in het contract, dat het eenmaal stilzwijgend verlengd kan word voor 1 jaar.

duma

#7 , 19 mei 2015 15:46

De huisbaas zou dat dan voor eind mei moeten laten weten. Juni-Juli-augustus als 'opzeg'. Of eind juni als het pas eind september afloopt.
Voor eind mei zal hij dus snel moeten zijn, maar 't is niet onmogelijk. Als hij dus laat weten dat het niet verlengd wordt, zal je vriend nog die drie maanden moeten huren en iets anders moeten zoeken. Dat is niet 'uit zin huis zetten', maar gewoon het contract dat ten einde loopt.

@sloeberken, ik dacht dat zonder expliciete verlening het automatisch een 9jarig werd en dat stilzwijgend verlengen niet 'mag'. Maar ik ben aan het twijfelen nu.

Turaki

#8 , 19 mei 2015 15:59

@sloeberken, ik dacht dat zonder expliciete verlening het automatisch een 9jarig werd en dat stilzwijgend verlengen niet 'mag'. Maar ik ben aan het twijfelen nu.
Indien in het contract opgenomen, wordt dit tegenwoordig vaker door rechters aanvaard. Wel moet dit voldoen aan de wettelijke eisen, dus max 1 verlenging, en samen met oorspronkelijk contract niet langer dan 3 jaar.

Darliiien
Topic Starter

#10 , 19 mei 2015 16:18

Verhuurder kan het huurcontract niet verlengen, dit moet hij schriftelijk ter kennis brengen minimum 3 maand voor verstrijken, anders word het een 9 jarig contract.
Of het zou anders vermeld moeten staan in het contract, dat het eenmaal stilzwijgend verlengd kan word voor 1 jaar.
Dus: even kijken of ik het allemaal juist begrepen heb:
Indien we voor eind mei geen schriftelijk bevestigen krijgen van de huurder over de stopzetting van het huurcontract, wilt dit zeggen dat het automatisch een 9-jarig contract worden, wat zei dan niet zomaar kunnen stopzetten?
Want in het contract zelf staat hier niets over vermeld, maar mondeling vertelden zij dat ze elk jaar opnieuw een contract voor 1 jaar zouden opstellen....

Kilroy

#11 , 19 mei 2015 16:25

Heeft u al eens geprobeerd om thuis sloefkes te dragen.Ik zie dat het een onderbuur is die wreed last heeft,dat zou wel eens kunnen ten goede draaien.Ikzelf ben ook onderbuur en als mijn bovenburen thuis komen is het net of er een rodeo aan de gang is op de 14 de verdieping.
Wat u ook zou kunnen doen is vilten vulstukken onder uw stoelen te zetten;u heeft er geen gedacht van hoeveel lawaai het verschuiven van meubels voortbrengt.
U zou ook een koptelefoon kunnen kopen,zodat u mooie stereo muziek kan afspelen voor u alleen!

Kilroy
Kilroy was here!

sloeberken

#12 , 19 mei 2015 16:26

Een huurcontract korte duur kan hoogstens 1 maal verlengd worden, en mag de 3 jaar niet overstijgen.
Een stopzetting of verlenging moet schriftelijk 3 maand voor verstrijken kenbaar gemaakt worden met een AS door de verhuurder.

Huurwet 2015: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mei 2015 16:36

En je moest helemaal geen toestemming hebben van de syndicus om uw slot te veranderen. Je mag dat altijd doen, en volledig op eigen initiatief. Wel oud slot bijhouden en terugplaatsen , of nadien alle sleutels aan verhuurder overhandigen

Turaki

#14 , 19 mei 2015 17:52

Wel oud slot bijhouden en terugplaatsen , of nadien alle sleutels aan verhuurder overhandigen
Of nieuw slot laten steken, en evenveel sleutels als je gekregen hebt van het oude slot afgeven van het nieuwe slot.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 mei 2015 22:19

Wat de bedreigingen van de onderbuur betreft .... neem deze eens op met een opnameapparaatje kunnen wel eens strafbare bedreigingen zijn.
Daarna aangifte doen bij politie.

Huisbaas die binnenkomt is huisvredebreuk met valse sleutel (misbruik van sleutel art 439 strafwetboek.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”