terugwerkende kracht huurindexatie

sarahnijn
Topic Starter

terugwerkende kracht huurindexatie

#1 , 08 mei 2015 14:01

Beste,

Mijn schoonouders huren nu tien jaar de cafetaria in een parochiaal centrum. De verhuurder vraagt hen nu om de indexering van de afgelopen vijf jaar te betalen.
Ik ben reeds op verschillende sites te rade gegaan en heb gelezen dat huurindexatie niet met terugwerkende kracht kan worden gevorderd of niet langer dan drie maanden terug.
Is dit correct?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2015 14:41

Aangezien het over een handelshuur gaat moet het contract expliciet vermelden dat indexering is toegestaan, anders mag het niet. Indien toegelaten kan er maximum één jaar terug gegaan worden. Voor alle duidelijkheid, in het laatste geval wordt de indexering over de volledige looptijd berekend (dus basisindex van 10 jaar terug versus huidige index), maar kunnen enkel de gemiste extra inkomsten van het afgelopen jaar nog geëist worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2015 16:20

http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... /53/search" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit bovenstaande link:

Mag elke huur geïndexeerd worden?

Woninghuur. De verhuurder mag élk schriftelijk woninghuurcontract indexeren, ook al staat dit niet expliciet in het huurcontract, tenzij uitdrukkelijk in het huurcontract is bepaald dat de huur niet geïndexeerd wordt.

Handelshuur. De verhuurder kan alléén indexeren als dit in het huurcontract is voorzien.

Ik ben het vergeten

Stel dat de verhuurder is vergeten te indexeren. Hoe zit het dan?

Handelshuur en ge­mene huur. Hier kan de verhuurder tot één jaar huur teruggaan.

Reclame

Sint-Joris

#4 , 19 mei 2015 16:58

Welke duurtijd heeft dit contract?
Is er tijdig een handelshuurhernieuwing aangevraagd?

Terug naar “Huren”