Geblokkeerde rekening

spanie42
Topic Starter

Geblokkeerde rekening

#1 , 21 apr 2015 10:22

Ik huur een appartement.
Wat de afrekening algemene onkosten betreft, kreeg ik elk jaar geld terug.
Maar nu, einde april 2015, wacht ik nog steeds op mijn eindafrekening van de jaren 2013 en 2014.
Ik ben van oordeel dat elke redelijke termijn nu wel is verstreken.
De verhuurder schuift de schuld door naar de syndicus maar daar heb ik natuurlijk geen boodschap aan.

Kan ik de maandelijkse huur storten op een geblokkeerde rekening tot het probleem is opgelost?
Moet ik hiervoor een advocaat onder de arm nemen?

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 apr 2015 10:25

Stop niet met het correct betalen van huur voordat je een vonnis hebt, ook niet door het geld op een geblokkeerde rekening te plaatsen. Je hebt een contract met de eigenaar, hij moet het maar regelen met de syndicus. Stel hem in gebreke. Als hij niet reageert, ga dan naar de vrederechter.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2015 10:41

Heb je als eens contact opgenomen met de syndicus zelf. Als huurder mag je dat hoor!!!

Reclame

TheJudge007

#4 , 21 apr 2015 12:53

Stop niet met het correct betalen van huur voordat je een vonnis hebt, ook niet door het geld op een geblokkeerde rekening te plaatsen. Je hebt een contract met de eigenaar, hij moet het maar regelen met de syndicus. Stel hem in gebreke. Als hij niet reageert, ga dan naar de vrederechter.
Er is natuurlijk nog zoiets als de "exceptio non adimpleti contractus". Maar vrederechters zien dat niet zo graag. Het komt er in kort op neer dat een huurcontract een wederkerig soort contract is Met verplichtingen aan beide zijden.

scorpioen

#5 , 21 apr 2015 13:35

Er is natuurlijk nog zoiets als de "exceptio non adimpleti contractus".
Exceptie van niet-uitvoering. Als de ene partij niet doet wat ze moet doen, doet de andere partij ook niet wat ze moet doen.

Als er een wanprestatie is van de contractpartij (verhuurder), mag de wanprestatie van de andere partij (huurder) niet onevenredig zijn. Zij moet in verhouding staan met die van de verhuurder.
Storten op een geblokkeerde rekening heeft m.i. weinig zin. Dit is geen betaling aan de verhuurder. De huurder moet aan de verhuurder betalen.

Meestal wordt geoordeeld dat helemaal geen huur betalen niet in verhouding staat tot de wanprestatie van de verhuurder en wordt de huur dan ontbonden wegens wanprestatie van de huurder.

Wat je eventueel zou kunnen doen: de verhuurder in gebreke stellen om de afrekening te ontvangen. Als je niets ontvangt, het bedrag dat je normaal jaarlijks terugbetaald kreeg in mindering brengen van de voorschotten die je maandelijks betaalt voor de kosten. Uiteraard ook dan weer per aangetekend schrijven de verhuurder verwittigen waarom je een tijdje geen voorschotten meer betaalt.

TheJudge007

#6 , 21 apr 2015 14:52

... het bedrag dat je normaal jaarlijks terugbetaald kreeg in mindering brengen van de voorschotten die je maandelijks betaalt voor de kosten. Uiteraard ook dan weer per aangetekend schrijven de verhuurder verwittigen waarom je een tijdje geen voorschotten meer betaalt.
In verband met een bijna gelijkaardig geval in een andere draad, enkele dagen geleden door mij gepost, en waar ik al een drietal jaar wacht op een jaarafrekening (maar waar ik dus zelf niet achter gevraagd had > wat een huurder zoal doet om de vrede met zijn verhuurder te bewaren), dacht ik ook zoiets te gaan doen. Totdat mijn frank viel !! Want wat gebeurd er als je inhoud op de maandelijkse onkosten voorschotten ? Dan ligt uiteraard op het einde van het jaar het totaal aantal aan betaalde voorschotten lager, en .. zal het bedrag van de jaarafrekening in je nadeel uitvallen. Het is dus in feite ook maar een weinig effectieve maatregel. Of zie ik dat verkeerd ?

Ik heb het trouwens meegemaakt, zonder dat ik het wist, dat ik op een jaar 2x geen onkostenvoorschot betaald had. Nooit een klacht van de verhuurder gehad. Maar op het einde van het jaar werd er uiteraard maar met 10 voorschotten rekening gehouden.

scorpioen

#7 , 21 apr 2015 15:10

spanie42 krijgt normaal terug omdat hij teveel betaalt.

Ik zeg enkel dat hij mag inhouden wat hij in andere jaren teveel betaalde.

spanie42
Topic Starter

#8 , 22 apr 2015 09:22

De syndicus heb ik hierover al aangesproken. Het antwoord: 'ik ben enkel verantwoording verschuldigd aan de eigenaars, niet aan huurders'.
Leuk is anders.

TheJudge007

#9 , 22 apr 2015 12:32

De syndicus heb ik hierover al aangesproken. Het antwoord: 'ik ben enkel verantwoording verschuldigd aan de eigenaars, niet aan huurders'.
Leuk is anders.
Dat klopt uiteraard enkel in theorie. Maar antwoord hem maar eens iets gelijkaardigs, nl. dat jij enkel verantwoording verschuldigd bent aan jouw eigenaar en niet aan hem !!! Bovendien zal de syndicus altijd de kant van de eigenaar kiezen. Het is deze laatste ook die hem betaald.

Terug naar “Huren”