Boiler kapot - hoelang verder zonder boiler?

professionalgamer
Topic Starter

Boiler kapot - hoelang verder zonder boiler?

#1 , 01 dec 2014 14:37

Besten,

Donderdag middag is de boiler kapot gegaan.
We hebben dit direct gemeld aan de huisbaas.
We hebben gevraagd of we een vakman mochten laten komen van hetzelfde merk als de boiler.
De huisbaas zei dat hij dit niet wou omdat hij problemen had met dit bedrijf.

Op Zaterdag middag kwam de huisbaas met een andere vakman. Deze melde dat hij dit niet kon herstellen omdat dit niet zijn merk was.
De huisbaas heeft ons toen gemeld dat hij een nieuwe boiler zal laten plaatsen.

Hij blijft echter vaag qua tming.
Mijn grootste probleem is dat het nu erg koud is en mijn dochtertje van 6 maanden ziek is geworden door de kou.
We zien bijna geen andere oplossing dan bij een van onze ouders te logeren.

Hoelang mag de huisbaas dit laten aanslepen?
Ik begrijp dat ze dit niet op één dag geregeld kunnen hebben maar is het realistisch dat ik eis dat het tegen eind deze week gemaakt is?

Kunnen we eventueel schadevergoeding eisen door de huur te verminderen? We betalen nu 800 euro. We kunnen echter niet genieten van de woning omdat de temperatuur steeds zakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 01 dec 2014 15:01

u even verder helpen met een elektrisch vuurtje?

Geef de huisbaas een aannemelijke tijd. Ik zou toch wel 2 a 3 weken een fatsoenlijke termijn vinden. Bedrijven hebben meestal geen stock aan nieuwe boilers

bosprocureur

#3 , 01 dec 2014 15:38

Geen grote eigen stock OK; maar meestal kunnen ze de volgende dag reeds alles krijgen.

Reclame

Sirkii

#4 , 01 dec 2014 21:25

Begin met de huisbaas op te bellen met de vraag wanneer de vervanging van de boiler/brander voorzien is. Indien geen afdoend antwoord per AS in gebreke stellen. Had de brander door u als huurder tijdig z n onderhoud gekregen?

professionalgamer
Topic Starter

#5 , 03 dec 2014 09:20

Wij zijn pas recent in het pand getrokken.
Dus we hebben nog geen onderhoud laten doen. (is gepland voor juni)

De huisbaas heeft iemand laten kijken die zei dat hij tegen vrijdag de boiler kon maken.
De huisbaas vond echter dat deze persoon teveel vroeg.

Ik zal de huisbaas nog eens opbellen en hem vragen om eventueel meerdere installateurs te vragen naar timing en prijs.

Gelukking hebben de meeste warenhuizen nu electrische verwarmingselementen waardoor we een kamer voldoende kunnen verwarmen. (16 graden ongeveer).

KJ86

#6 , 03 dec 2014 09:31

Dat zal even bibberen zijn.
Het probleem met loodgieters is dat ze allemaal veel geld vragen voor een CV-ketel te herstellen. Bij ons in de streek noemen ze dat de'n bok pakken als hij zwak staat.
Het is misschien aan te raden om met dat argument aan de verhuurder te vragen om toch degene te bestellen die herstelling vrijdag kan doen.

sloeberken

#7 , 03 dec 2014 10:52

Best is een AS richten aan verhuurder, zodat je bewijs hebt. Met deze weersomstandigheden is het van belang dat verhuurder er dringend werk van maakt en niet treuzelt.
Die elektrische verwarmingselementen zijn energie verslinders en verbruiken per dag tussen de 10 a 15 euro.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

professionalgamer
Topic Starter

#8 , 04 dec 2014 12:26

De huisbaas heeft uiteindelijk besloten om een boiler te bestellen bij de installateur die langskwam.
Deze wordt begin volgende week geleverd.
Nu is het probleem dat deze installateur geen tijd heeft. (hij had enkel vrijdag tijd).

Zijn er zaken die wij kunnen doen?
Ik vind het erg dat de huisbaas de ebstaande ketel niet repareert maar juist nu wil vervangen, waardoor wij weken in de kou zullen zitten en geen warm water hebben.

Zijn er mogelijkheden om dit sneller uit te latenvoeren?
Is het gebruikelijk om hiervoor tijdelijk huurvermindering te vragen?

bambipower

#9 , 04 dec 2014 12:28

zie er het positieve van in : wsl verbruikt je nieuwe ketel minder...

U zal daar dan ook voordeel uithalen. Leuk is het niet, maar uw huisbaas kan ook niet toveren.

Terug naar “Huren”