Huurtermijn en opzeg handelshuur

Ylany
Topic Starter

Huurtermijn en opzeg handelshuur

#1 , 16 aug 2007 12:24

Ik heb vandaag het contract gekregen mbt het huren van een handelspand.

Daarin staat :
De huurder heeft de mogelijkheid een einde te stellen aan het contract op het einde van het derde of zesde jaar met een opzegging van zes maanden te geven per aangetekend schrijven.

Ik dacht dat een handelspand ook jaarlijks opzegbaar is.
Ben ik nu zo verkeerd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 16 aug 2007 14:08

Hallo,

Meer info omtrent dit alles kan U op volgende link lezen.

http://mineco.fgov.be/enterprises/vadem ... 589_110540

Art. 1.3.3.3 opzegging

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Ylany
Topic Starter

#3 , 16 aug 2007 15:31

Hallo,

Meer info omtrent dit alles kan U op volgende link lezen.

http://mineco.fgov.be/enterprises/vadem ... 589_110540

Art. 1.3.3.3 opzegging

Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Thx voor de info.
Er staat dus wel degelijk dat een handelshuur kan opgezegd worden op ieder moment mits vastlegging in een authentieke akte.

Dat kan toch als ik bv. na 4 jaar de huur wens te beeindigen h??
Of moet dit nu al in het contract opgenomen worden?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2007 16:27

Er staat dus wel degelijk dat een handelshuur kan opgezegd worden op ieder moment mits vastlegging in een authentieke akte.
En waar leest u dit dan?

Een vervroegde be?indiging door de huurder is enkel mogelijk indien die mogelijkheid in de huurovereenkomst is voorzien. In dat geval kan geargumenteerd worden dat art. 3, derde lid handelshuurwet ("De huurder kan evenwel de lopende huur be?indigen bij het verstrijken van elke driejarige periode, mits hij zes maanden tevoren opzegt bij gerechtsdeurwaardersexploot of bij ter post aangetekende brief.") dwingend recht is in het voordeel van de huurder zodat afwijkingen op deze regel, die contractueel zijn overeengekomen in het voordeel van de huurder toegestaan zijn (zie voor deze stelling Kroniek van het handelshuurrecht (2000-2005), R.W. 2005-2006, 1562, nr. 6).

scorpioen

Ylany
Topic Starter

#5 , 20 aug 2007 12:31

En waar leest u dit dan?
Dit staat bij vermeldt als je de link opent onder de 3 puntjes van de voorwaarden.

Terug naar “Huren”