Wanbetaler

Iroquois
Topic Starter

Wanbetaler

#1 , 07 sep 2014 19:23

Sinds 16 juli heb ik nieuwe huurders.
Bij het ondertekenen van het huurcontract (via immo), moesten ze de huurwaarborg betalen (3 maanden huur) en een eerste periode huur betalen (huur 16/7 t/m 31/7).
Tot hier is alles goed verlopen.
De bedoeling is dat de huurders elke maand voor de 1e van de maand, de huur betalen.
Tot nu hebben ze de maand augustus noch september betaald.
Ik heb hen op verschillende manieren aangemaand tot betalen : telefonisch contact, sms, aangetekend schrijven, een gewone brief, via contactpersonen.
Niks helpt, behalve valse beloften.
Er werd ook een plaatsbeschrijving opgemaakt, maar ze dagen niet op bij het immokantoor om te tekenen en die te betalen.

Ik heb ondertussen een verzoek tot verzoening ingediend bij het Vredegerecht, waarvoor ik binnenkort moet verschijnen.

Beide huurders verdienen voldoende, maar beheren hun geld verkeerd.
Grote kans dat ze niet opdagen bij het Vredegerecht.

Wat als er schade aan het goed is ? Want ze hebben de plaatsbeschrijving niet getekend/betaald.
Het is wel onderdeel van het huurcontract.
Ik heb wel betaald en getekend. Dus 'schuld' ligt ook bij immo.

Na de verzoening wordt een gerechtelijke procedure in gang gezet.
Dan moet ik bewijs meenemen.
Wat met smssen ? (de sms gewoon tonen ?)
Bewijs van bewoning : wat als ze hun domicilie niet hebben aangepast ?

Kan dit zonder advocaat ? Want zeer duur en de bewijzen van wanbetaling zijn zeer duidelijk.
Moet dit via deurwaarder om achterstallige huurgelden te verhalen ?

Wat met de toekomst ? Indien ze de achterstallen betalen, kan ik loonbeslag eisen, zodat de huur in de toekomst zonder problemen geind kan worden ?

Hoe lang duurt de gerechtelijke procedure gemiddeld, wanneer huurders een vast inkomen hebben en geen kinderen ?

Dank u wel !
Laatst gewijzigd door Iroquois op 07 sep 2014 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 sep 2014 19:28

SMS kan door de rechter aanvaard worden, maar hoeft niet. Voor het gemak deze ook op papier zetten met alle gegevens bij (verzendnummer, datum en uur van verzending, ...).
Domicilie kan u op de gemeente opvragen op eenvoudig voorleggen van het huurcontract (niet elke gemeente-ambtenaar weet dit, dus vraag desnoods om het diensthoofd).
Kan perfect zonder advocaat, en is waarschijnlijk goedkoper.

Voor de toekomst zou ik vragen aan de rechter om het contract te ontbinden als ze niet opdagen voor de verzoening, maar dat is maar mijn mening.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2014 20:10

Onder nuttige documenten in de rubriek vastgoed recht vindt u ook de het te gebruiken document voor een gerechtelijke procedure.
Bedoeling is dat direct nadat verzoening niet gewerkt heeft direct een vonnis te verkrijgen anders staat u zo wie zo een maand verder.
Bij niet betaling kan bij mijn weten ook direct een GDW aangesteld worden om een boedelbeschrijving te maken voor beslagname

Reclame

bosprocureur

#4 , 07 sep 2014 20:57

Bij niet betaling kan bij mijn weten ook direct een GDW aangesteld worden om een boedelbeschrijving te maken voor beslagname
Komt dat dan op hetzelfde neer als een pandbeslag ?

Franciscus

#5 , 07 sep 2014 21:04

Juist,
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

HOOFDSTUK V. _ Pandbeslag.

Art. 1461. De eigenaars en hoofdhuurders van huizen of landeigendommen kunnen, onverschillig of er een schriftelijk of een mondeling huurceel bestaat, zonder verlof van de rechter, één dag na het bevel, wegens vervallen huur- of pachtgelden beslag doen leggen op de goederen en vruchten waarmee de verhuurde plaatsen zijn toegerust en die zich op de verhuurde gronden bevinden.
Ook op de goederen van de onderpachter of onderhuurders, waarmee de plaatsen die zij bewonen zijn toegerust, en op de vruchten van de grond die zij onderhuren, kan pandbeslag gelegd worden wegens vervallen huur- of pachtgelden die verschuldigd zijn door de huurder of pachter van wie zij huren; zij verkrijgen evenwel opheffing indien zij bewijzen dat zij betaald hebben zonder bedrog en zonder dat zij voorafbetalingen kunnen opwerpen.

Iroquois
Topic Starter

#6 , 07 sep 2014 22:33

@Turaki
Ik begrijp dat ik een bewijs van bewoning op de gemeente kan vragen.
Maar wat als ze hun domicilie niet hebben gezet op het gehuurde pand ?
Dan is er geen bewijs van hun bewoning behalve het getekende huurcontract.

@Franciscus : dank u voor de link naar de nuttige documenten !

Franciscus

#7 , 07 sep 2014 22:42

jawel u kan aan gemeente vragen dat kwartierinspecteur nazicht gaat doen inzake bewoning van dat punt.
U kan dat ook direct vragen aan kwartierinspecteur.

Edoch ...misschien best eerst zelf gaan kijken want als ze er niet wonen voldoen ze al niet aan het contract.
Gezien ze daar volgens contract MOETEN wonen contract is voor hoofdbewoning.
Via gemeente zal blijken of ze daar wonen of niet... dat attest is ineens een bewijs dat zij het contract niet respecteren.

Iroquois
Topic Starter

#8 , 14 okt 2014 20:53

Update :
De verzoening bij de Vrederechter is achter de rug. Huurders hebben daar plechtig beloofd de achterstallige huur onmiddellijk te betalen en in de toekomst tijdig te storten. We zijn een mand verder en nog steeds geen huur ontvangen.
Dus de volgende stap ondernomen.
Donderdag verschijnen we opnieuw voor de rechter.

Ondertussen heb ik klachten gekregen van buren (nachtlawaai, beschadigingen in de gemeenschappelijke delen). Dus heb schrik wat zich binnen afspeelt. In het huurcontract staat dat ze een plaatsbeschrijving moeten tekenen en betalen. Ze hebben dit niet gedaan, maar ook geen verzet getekend tegen de gedane plaatsbeschrijving (door een 3de partij opgesteld). Welke rechten heb ik bij beschadigingen ?

Hoe lang duurt het na het verschijnen voor de rechter voor ze uit het appartement kunnen gezet worden ?

Hoe verloopt dit ? Moet ik een deurwaarder aanstellen ?
Enerzijds voor het betalen van achterstallige huur ?
Anderzijds voor de uitzetting ?
Hoeveel kost dit ? Wie moet deze kosten betalen ?
Hoe verloopt deze procedure ?

Iroquois
Topic Starter

#9 , 15 okt 2014 08:48

Iemand feedback op mijn update van 14/10 ?

sloeberken

#10 , 15 okt 2014 12:16

Dit hangt af wat de vrederechter uitspreekt, als je u vonnis hebt voor uitzetting moet je dit laten betekenen bij deurwaarder, dan duurt het nog 1 maand en 8 dagen, kosten voor die jij moet voorschieten +- 1300€
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 15 okt 2014 12:26

Beste

Wat heeft u precies in uw verzoekschrift gevraagd? U verwijst best naar de verzoeningszitting en hetgeen daar werd beloofd en het feit dat inmiddels niks werd betaald.

In het vragende gedeelte vraagt u:
- ontbinding ten laste van de huurders
- veroordeling in betaling van achterstallen
- veroordeling in betaling wederverhuringsvergoeding
- veroordeling in betaling verbrekingsvergoeding
- vrijgave huurwaarborg
- voorbehoud voor huurschade
- uithuiszetting
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

sloeberken

#12 , 15 okt 2014 12:41

- veroordeling in betaling wederverhuringsvergoeding
- veroordeling in betaling verbrekingsvergoeding
Volgens mij zijn dit twee dezelfde vergoedingen. Als ze in verzoening akkoord gaan word dit toch in een vonnis vastgelegd door de vrederechter.

Iroquois
Topic Starter

#13 , 15 okt 2014 14:39

Ik heb het standaardformulier gebruikt terug te vinden op dit forum.

sloeberken

#14 , 15 okt 2014 14:48

Ik heb het standaardformulier gebruikt terug te vinden op dit forum.
Als er een verzoening is krijg je toch het vonnis, anders is het uitgesproken als onverzoenbaar, is niet duidelijk voor ons wat er op vredegerecht beslist is.
Als je een vonnis hebt bij vrederechter moet je dat laten betekenen bij de deurwaarder, zodat het uitgevoerd kan worden.

Iroquois
Topic Starter

#15 , 16 okt 2014 12:27

Juist terug van rechtbank.
Tegenpartij is niet opgedaagd.
Ze zijn veroordeeld en moeten het pand verlaten.
Dus inderdaad het vonnis eerst laten betekenen bij een deurwaarder.

Terug naar “Huren”