Ingewikkeld vraagje

Wez87
Topic Starter

Ingewikkeld vraagje

#1 , 07 jul 2014 22:53

M'n ouders zijn vorig jaar gescheiden en hebben toen het huis verkocht en hier hebben zowel ik als m'n broer dan 'n mooi deel van gekregen. M'n broer heeft toen ook het ouderlijk huis overgekocht en toen hebben ze mondeling overeen gekomen dat m'n moeder daar mocht blijven wonen. Hiervoor is de kelderverdieping volledig ingericht als woonst, waarin m'n moeder haar geld uiteraard heeft ingestoken.

Er is niks op papier vastgelegd, op mijn aanraden hebben ze het alsnog in de wind geslagen.

Nu is er te horen gekomen dat de vriendin van m'n broer haar na de afbetaling van hun wagen daar weg wilt. (m'n moeder betaald 'n bepaald bedrag per maand als "huur")

Hoe kan ik m'n moeder nu helpen beschermen tegen deze smeerlapperij ? ze kan hun nog eventueel ff de nek wringen en iets loskrijgen omdat zonder haar bijdrage per maand, ze er niet komen, en aangezien ze geen huurovereenkomst hebben kunnen ze haar ook niet verplichten. Ik wil eigenlijk iets dat ze bij de notaris kan vastleggen op papier dat zij recht heeft daar te wonen en dat op die manier ook vastgelegd word dat zij haar kosten daarin heeft gestoken.

Wat kan ik hier nu het beste mee doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2014 22:59

betaalt ze haar huur via overschrijving? Is ze gedomicilieerd op dat adres? Is de woning erkend als meergezinswoning?

Wil je een huurovereenkomst of een eigendomsrecht? "blijven wonen" kan niet permanent tenzij je een eigendomsrecht (of iets dat erop trekt, bvb erfpacht) inschakelt.

Wez87
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 23:30

ik weet het eerlijk gezegd niet goed wat de beste oplossing is.

zal morgen eens vragen hoe het juist zit ivm de betaling (ik denk dat dat wel via overschrijving gebeurd), haar domicilering staat ook op dat adres idd. Maar de woning is dacht ik zeker niet erkend als meergezinswoning.

Wil dat ze recht blijft hebben om daar te wonen zoals eerder beloofd was. M'n broer is 'n sok, en z'n vriendin is 'n rotverwend rijk nest wat altijd maar meer en meer wilt.

Hoe valt zo'n eigendomsrecht te bekomen ? of heb ook eerder gehoord over 'n "kangeroowoning", maar m'n schoonzus is toen naar de notaris geweest en zei dat dit niet mogelijk was (uiteraard is dat in haar voordeel) maar ik betwijfel dit heel erg.

Ik weet dat ze stom zijn geweest te weinig op papier te zetten. Maar wil weten hoe hier nog ff wat druk uitgeoefend kan worden en wat er eventueel mogelijk is om haar toch gegarandeerd de woning te beloven die ze verdient en overeengekomen zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”