Boete be?indiging vernieuwde huurovereenkomst?

Johan11
Topic Starter

Boete be?indiging vernieuwde huurovereenkomst?

#1 , 05 aug 2007 20:40

Ik huur als sind 1 juli 1996 een huis en recentelijk werd contract vernieuwd omdat huur lichtjes werd verhoogd. Het is een contract voor een termijn van 3 jaar (aanvang 1 juni 2007 tot 31 mei 2010). Ik wens nu de huurovereenkomst vanaf 1 september 2007 op te zeggen.
Mijn vraag nu: In contract staat dat bij verbreking van de overeenkomst 'de huurder aan de verhuurder een vergoeding voor kontraktbreuk zal betalen ten bedrage van 3 maanden huur'. Is dit zo? Feitelijk huur ik het huis immers reeds sinds 1 juli 1996 (dus meer dan 3 jaar) waardoor ik geen boete moet betalen of telt als begindatum de datum van begin hernieuwde contract, namelijk 1 juni 2007 (waardoor ik het huis nog maar 3 maanden huur)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 aug 2007 13:31

Uw huidige huurovereenkomst is dus een huurovereenkomst van negen jaar ingaande op 1 juli 1996.

?Art.3...? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5?, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

U bent dus geen opzeggingsvergoeding verschuldigd.

Onderzoek op het Registratiekantoor of de overeenkomst al dan niet geregistreerd is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”