factuur electrabel versus verhuurster

jeunesse
Topic Starter

factuur electrabel versus verhuurster

#1 , 01 jul 2014 19:55

Ik weet niet of ik dit verhaal in het juiste topic plaats

Verhaal zit als volgt in elkaar:
In maart 2013 besluiten wij een pand te huren als eenmanszaak via immobureau. Immobureau geeft meterstanden door (zij zouden dit in orde maken) en ik krijg contract van electrabel. Volgens de verhuurster wordt er altijd met electrabel gewerkt dus niet veel keuze op dat vlak (verhuurster heeft verschillende panden).
Dit heb ik netjes ingevuld en ondertekend teruggestuurd met de veronderstelling dat electrabel alles in orde zou maken. Na 3 maanden krijg ik opeens argwaan dat ik nog nooit een tussentijdse facturen heb gekregen nooit (privé domiciliëring dus moeten we nooit iets van aantrekken).

Ik laat dit via hun website weten via contactformulier (helaas krijg je hier geen kopie van). Ik krijg standaardmail terug dat ik ofwel via website/telefonisch contact opnemen.
Toen heb ik telefonisch contact opgenomen. Ik had het gevoel dat de persoon aan de telefoon niet geheel begreep hoe het in elkaar zat (huurder tov verhuurder), maar ze verzekerde mij ervan om dit in orde te brengen.

Helaas loopt het weer mis. Ik had toen zoiets van foert en totaal uit mijn gedachten geraakt door drukke zaak. Ik heb mijn werk gedaan, dat electrabel ook dit eens doet.

Tot eind mei 2014, toen nam de verhuurster contact met mij opnam ivm de factuur. Toen ik deze zag had ik het gevoel dat deze heel hoog was. Na deze eens te bekijken, bleek dat electrabel een leegstandstarief had aangerekend.
Daarom heb ik terug telefonisch contact gehad met electrabel. Ze zouden dit in orde maken want het pand was namelijk in gebruik.

Tot ik een email krijg dat dit niet mogelijk is want je moet een verhuis binnen de maand melden (heb ik gedaan, is brief nooit toegekomen? Opzij geschoven?).
Daarop besluit ik om het niet zo te laten. Hele mail naar electrabel, weer dezelfde standaardmail, het kan niet. Deze mail heb ik helaas op verlof gelezen dus kon verder geen stappen ondernemen.

Wij komen net uit verlof en ik heb terug een mail van verhuurster (factuur staat op haar adres) dat de factuur verhoogd is met kosten advocaat wegens niet betaling…

Mijn vraag:
Kan electrabel dit zomaar doen? (waarschijnlijk wel, immens groot bedrijf en ik ben een kleine vis).

Maar vooral:

Is het ook de taak van de verhuurster om meterstanden door te geven? Ik vind dat ze behoorlijk panikeert en dat is nu zo bizar (ze zit anders helemaal met niets in, zodra ze mijn geld maar ziet).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 01 jul 2014 20:26

Normaal had er een meterovernameformulier moeten ingevuld geworden zijn in twee exemplaren. Een voor de vorige huurder om z n rekening af te sluiten en een voor u om bij de,leverancier van je keuze een contract af te sluiten. Daar ben je nu natuurlijk niet veel meer mee ...

Ik zou nu al eerst en vooral alsnog een overnameformulier invullen in twee exemplaren (je vindt deze formulieren op de website van de netbeheerder)

Vervolgens zou ik par as de verhuurster mededelen dat je bereid bent de electriciteit aan normaal tarief te betalen daar zij de fout gemaakt heeft om leegstandstarief te vragen. Zeg erbij dat je bereid bent alsnog retroactief te tekenen als dat het probleem kan oplossen. Desnoods stapt ze maar naar de ombudsman.

Wat was het jaarverbruik ongeveer?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2014 20:53

Als klant heb jij steeds het recht om zelf uw stroom en gasleverancier vrij te kiezen. Daar heeft de verhuurder niets aan te zeggen. Dergelijke zaken mag je niet overlaten aan immo of verhuurder. Dat is een zaak die je regelt tussen vorige huurder en jezelf. Beide handtekeningen staan dus ook best op het overnameformulier, of je stuurt de meterstanden ZELF door via internet.

Reclame

jeunesse
Topic Starter

#4 , 01 jul 2014 21:11

ik ben hier net eens in mijn contract aan het kijken en toevallig heb ik een brief van electrabel.

Hierop staat letterlijk,

geachte,
wij hebben de aanvraag vor uw verhusi goed ontvangen via uw immokantoor.

voor wij dit dossier kunnen afsluiten, is het echter nodig dat u bijgevoegd energiecontract van Electrabel ingevuld en ondertekend terugstuurt in ...enveloppe...

zodra wij dit contract onvangen hebben, is de verhuis in orde en wordt dit dossier afgeloten.

*
*
*
de email waar ik over sprak van electrabel:

Beste mevrouw ***

Wij hebben uw verhuizing voor het verbruiksadres *** verwerkt. De welkomstbrief werd u reeds toegestuurd.

U meldde ons dat u sinds maart/april 2013 de huurder bent voor dit verbruiksadres en vraagt hiervoor een rechtzetting. Dit is echter niet mogelijk.

U moet ons immers ten laatste 30 kalenderdagen na de effectieve verhuizing op de hoogte brengen.

Alleen dan valideert de distributienetbeheerder uw gegevens en vormen uw gegevens de basis voor een correcte aanrekening.

Door het laattijdig melden van uw verhuizing is het niet meer mogelijk om de gegevens alsnog aan te passen. U kunt eventueel een regeling treffen met de andere betrokken partij.

We hopen dat we u met dit antwoord voldoende geïnformeerd hebben.

Met vriendelijke groeten

Christophe Lammens

Klantendienst

*
*
*

is mss toch bewijs dat wij ter goede trouw hebben gehandeld...

Afin in het begin een naief jongske...nu denk ik allé, waarom heb je toen zo gereageerd (ivm contract zelf niet te kiezen). Zaken doen maakt ne mens harder zeker?

duma

#5 , 03 jul 2014 10:26

En heeft u het energiecontract ingevuld en teruggestuurd?

jeunesse
Topic Starter

#6 , 24 aug 2014 18:08

Even update..

alles zal goed komen. Als je toont dat je niet te bang hebt, kan er heel wat in orde komen ;-)

Turaki

#7 , 24 aug 2014 21:49

Een tip voor de toekomst: als huurder mag je altijd je eigen energieleverancier kiezen, verhuurder of immo kan dit u niet opleggen. En ALTIJD dit zelf regelen, niet overlaten aan verhuurder of immo.

jeunesse
Topic Starter

#8 , 24 aug 2014 22:51

Idd, jammer dat het soms heel anders loopt.

Verhuurster was bang geworden en had nu alles voorgeschoten. ik heb echter niet toegegeven en ben verder gegaan. Vond het al raar dat verhuurster alles begon voor te schieten. Afin...er komt licht aan het einde van de tunnel.

Terug naar “Huren”