Problemen met kotbaas

pegagus347
Topic Starter

Problemen met kotbaas

#1 , 31 jul 2007 14:36

Goeie middag,

Ik zit met een serieus probleem! Ik heb 2 jaar een kot gehuurd met enorm v??l problemen, het spijtige was dat ik door omstandigheden vorig jaar mijn kot niet kon verlaten en was ik genoodzaakt mijn kot te houden. Nu loopt mijn contract ten einde maar ik heb enorm v??l problemen met Kotbaas, hij eist dat ik herstelling doe aan kot die reeds beschadigd waren voor mijn aankomst.
Hij wil dat ik mijn internetaansluiting laat doorschakelen (mits zijn toestemming geplaatst) op zijn naam zoniet zal hij kosten aanrekeningen voor het beschadigen van de muur...
Ik zit ook met een waterplek aan mijn plafond en ik zou dit moetn herstellen, maar het komt van mijn bovenbuur en meermaals telefonisch gemeldt.

Nu na een beetje zoekwerk en zo ben ik tot enkele conclusies gekomen. In het contract staat er dat ik een studio huur, maar als ik me niet vergis is de wettelijke definitie van een studio : ??n kamer waar alle voorzieningen aanwezig zijn, zoals wasruimte, toilet, keuken en slaapplaats. Nu het toilet is gemeenschappelijk en dus valt de ruimte dat ik huur onder een kamer en geen studio.
--> Dus mijn eerste vraag is natuurlijk kan ik daar iets mee beginnen? Kan ik mij met zijn fout verdedigen?
Natuurlijk zoals bij de meeste koten stopt het daar niet.
Na een beetje opzoekingswerk en zo, blijkt dat brandveiligheid totaal niet in orde is en dat zelfs de elektriciteitskas niet in orde is. Ook kan ik aantonen dat hij regelmatig zijn plicht niet heeft gedaan als kotbaas (3 weken met een stroompanne op mijn kot gezeten).
En blijkbaar betreedt hij mijn kot zonder mijn toestemming, kan ik daar ook iets tegen doen?
Na verscheidene keren mijn huid volgescheten te zijn, ben ik het een beetje beu en zou ik graag de juiste instanties inschakelen, eventueel zelfs gerechtelijke.
Nu is mijn vraag, maak ik een kans, of kan ik het beter zo laten?

dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 31 jul 2007 15:02

Beste,

Begin met de huurbaas aangetekend in gebreke te stellen. Vermeld al uw grieven en vraag dat de waarborg binnen x aantal dagen teruggestort wordt na afloop van het contract.

Is er in het begin een plaatsbeschrijving opgemaakt?

Raadpleeg eventueel eens de huurdersbond. Voor een kleine bijdrage kunnen zij wat advies geven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 02 aug 2007 10:58

Onderzoek zorgvuldig wat een schending zou zijn van : Decr.Vl.Parl. 4 februari 1997 houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.

Leg klacht neer bij de wooninspecteur en/of de burgemeester van voornoemde schendingen.

Zie zo nodig ook:
TIMMERMANS,R.,HetVlaamse kotdecreet, T.App. 1997-2,1-8;
HUBEAU,B.,Het decreet van 4 februari 1997 op de kwaliteit en de veiligheid van kamers en studentenkamers en het gemeentelijk beleid,T.Gem. 1997,332-356;
VAN DER ELST,C.,Een eerste commentaar bij het Decreet houdende kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers,T.Huur. 1997-98,75-105;
VAN DER ELST,C.,Het Kamerdedreet 4 februari 1997 houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers:aangepast, uitgevoerd en verbeterd? T.Huur. 1997-98,260-275;
DAMBRE,M.,De geldingskracht van gewestelijke en gemeentelijke reglementen m.b.t. de woningkwaliteit,TOGOR 1999,97-105;
Bij gebreke aan overgangsmaatregelen in het Vl.Decr. 4 februari 1997 hebben de bestaande gemeentelijke reglementen die dezelfde materie regelen hun rechtskracht verloren vanaf de inwerkingtreding van dit decreet op 1 september 1998,R.v.St. nr.106.211(A. t. Stad Brugge),30 april 2002,R.W.2002-03,1426-1427.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”