Verhuren, echt tof!

prado
Topic Starter

Verhuren, echt tof!

#1 , 17 mar 2014 10:49

Na jaren wanbetaling en 5 maand huurachterstand staan we voor de rechter.Huurder heeft de avond voordien alles overgeschreven.De rechter zijn uitspraak, er is niets aan de hand!
Zo gaan we nog een 3 tal keer richting rechtbank, altijd hetzelfde verhaal.
We zeggen de huurder op(9 jaar loopt af). Terug geen betaling meer,en richting rechtbank.
Huurder stelt de rechter voor alles op het einde van de huurperiode te betalen. De uitspraak"O.K. voor mij is dat goed".
Ik ben met die uitspraak niet akkoord gegaan.
Dus andere maand, en terug hetzelfde liedje, terug naar de rechtbank.
Kan dat allemaal zo maar?
Wie kan me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 mar 2014 10:56

Je kan ook in beroep gaan tegen een uitspraak van de rechter, Zijn u conclusies wel goed geformuleerd die je voorlegt. Misschien best eens een advocaat onde arm nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

prado
Topic Starter

#3 , 17 mar 2014 11:18

Wij zijn gewoon van mening dat ieder maand op tijd betalen gewoon de afspraak was.
En niet altijd maar beloven van te betalen,en dan niets doen.
Heb in de rechtbank al wel ondervonden dat de rechter altijd met de zwakste doet.

Wat zou een advocaat ongeveer kosten?

Reclame

sloeberken

#4 , 17 mar 2014 12:15

Dat hangt van advocaat tot advocaat af, voorleggen en vragen wat het gaat kosten. Je hebt ook rechtsbijstand verzekeringen die kosten tussen de 100 a 200€ per jaar. De verliezende partij betaal al een groot stuk, RPV heet dat.

prado
Topic Starter

#5 , 19 mar 2014 19:32

Morgen terug naar het vredegerecht.Momenteel weer 2 maand achter met betalen.
Voor de 4é keer hetzelfde liedje.....,daarjuist de 2 maand overgeschreven.
Zou de rechter dat nu blijven aanvaarden.

AUDAX

#6 , 20 mar 2014 03:54

Ik heb ook een verzoekschrift ingediend bij het vredegerecht omdat de huurders 2 maand achter staan.

Ik heb wel in het huurcontract staan dat indien de huurders te laat betalen (5de vd maand) zij 10% moeten bijbetalen als schadebeding. Anders kan je er een spelletje van maken.

Ik heb ook in het huurcontract staan dat indien het huurcontract moet ontbonden worden owv fouten vd huurders zij 3 maand schadevergoeding moeten betalen

Mijn zaak komt voor 27/03. Ben benieuwd hoe ver de vrederechter gaat gaan want ik sta ook 100% in mijn recht.

kvds

#7 , 20 mar 2014 13:43

Ik hoop voor U dat de vrederechter werkelijk volgt wat in het geregistreerd huurcontract staat.
Het is duidelijk dat U recht in Uw schoenen staat. Huurder betaald niet. Hij houdt zich niet aan het kontrakt.
Zolang de bepalingen niet indruisen met de betreffende wetgeving zou dus het kontrakt dienen te worden gerespecteerd.
Dus in Uw geval zou de vrederechter moeten beslissen dat een 10% schadebeding dient te worden betaald.

Ik vrees dat de vrederechters er echter veel anders over nadenken.
Zogezegd uit billijkheid en om de 'arme' huurder te beschermen beslist de vrederechter anders ook al bepaalt het huurkontrakt zo'n schadebeding en is dit niet in strijd met de wetgeving.
Ik vind dat vrederechters de kontraktbepalingen ook zouden moeten volgen zolang deze niet tegen de wet zijn.

Althans nog veel geluk voor de rechtbank

Ik heb ook een verzoekschrift ingediend bij het vredegerecht omdat de huurders 2 maand achter staan.

Ik heb wel in het huurcontract staan dat indien de huurders te laat betalen (5de vd maand) zij 10% moeten bijbetalen als schadebeding. Anders kan je er een spelletje van maken.

Ik heb ook in het huurcontract staan dat indien het huurcontract moet ontbonden worden owv fouten vd huurders zij 3 maand schadevergoeding moeten betalen

Mijn zaak komt voor 27/03. Ben benieuwd hoe ver de vrederechter gaat gaan want ik sta ook 100% in mijn recht.

Turaki

#8 , 20 mar 2014 14:06

Beide zaken zullen door de vrederechter verworpen worden.
De eerste omdat u enkel de gerechtelijke intrest mag eisen (en dit pas na ingebrekestelling) en uw boete daar ver boven zit.
De tweede omdat dit lijnrecht ingaat tegen de huurwetgeving, die van dwingend recht is.

kvds

#9 , 20 mar 2014 15:47

Op aanraden van mijn advokaat staat in mijn huurkontrakten een artikel niet van schadevergoeding maar wel voor administratieve kosten.
Voor iedere vertraging van betaling van de huur niet betaald voor de 5de van elke maand is een administratie kost gelijk aan 100€ verschuldigd.
Daar bovenop natuurlijk de gerechtelijke intrest op de uitstaande bedragen vanaf de ingebrekestelling zijnde in princiepe verstuurd de 5-6 van de maand bij vaststelling van niet betaling.

Althans volgens de advokaat die mijn huurkontrakt heeft gemaakt zou dit niet tegen de huurwetgeving zijn omdat het geen schadeloosstelling is maar een kost voor de administratieve rompslomp die de huurder veroorzaakt doo niet betaling.
Aangezien dit dan in de gereigistreerde huurkontrakt staat en aanvaard door de huur bij ondertekening zou dit afwdingbaar zijn.

sloeberken

#10 , 20 mar 2014 15:54

Als je met deze argumenten naar de vrederechter trekt verbaasd het me niet dat je met lege handen thuis komt. Vraag wat je moet vragen en hou u aan de huurwetgeving. U advocaat moet zich dringend herscholen.

Zie huurwetgeving : http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

kvds

#11 , 20 mar 2014 16:22

Waar in die pdf file waar U naar verwijst staat er dat er contractueel geen administratieve kosten mogen aangerekend worden ingeval een huurder zich niet aan het kontrakt en aan de wetgeving houdt.
De wetgeving voorziet dat de huur moet betaald worden of niet. Het kontrakt voorziet dat de huur op een bepaalde datum dient te worden betaald.

Zo zeg me eens waar dit in de PDF staat vermeld dat deze contractuele overeenkomst bij wet verboden zijn ?

prado
Topic Starter

#12 , 20 mar 2014 19:17

@ Audax
Ik hoop voor u dat je een andere vrederechter treft. Die bij ons zou zeggen "meneer je kan zoveel in je kontrakt zetten als je wil,ik beslis wel wat kan of niet"

Onze huurder heeft het ons nog maar eens gelapt om gisteren zijn achterstallige huur te betalen.En daar stonden we weer voor niets.

sloeberken

#13 , 20 mar 2014 19:40

Er zullen weinig vrederechters kvds volgen met zijn clausule in het contract.

Turaki

#14 , 20 mar 2014 20:00

Het een "administratieve kost" noemen, maakt het niet voor waar. In het beste geval zal de vrederechter dit bedrag herleiden tot de gerechtelijke intrest. In het slechtste geval helemaal schrappen. Op zich is het voorzien van een boete niet verboden, maar de boete moet wel in verhouding staan met de gemaakte fout. 100€ per keer te laat betalen zal nooit aanvaard worden.

AUDAX

#15 , 21 mar 2014 02:30

Aan allen die het zomaar 'aanvaardbaar' vinden dat huurders betalen wanneer zij willen of soms helemaal niet, wat als jullie loon ook zomaar willekeurig betaald wordt (of soms helemaal niet. Het land staat op zijn kop.)

Deze huurinkomsten vormen ook een deel van mijn inkomen en heb dit ook nodig om te kunnen overleven. Als de vrederechter hier moeilijk over doet ga ik hem antwoorden:

"Mijnheer de vrederechter, U heeft toch ook graag dat Uw loon netjes op tijd gestort wordt, of niet soms?"

Terug naar “Huren”