Ik hoop voor U dat de vrederechter werkelijk volgt wat in het geregistreerd huurcontract staat.
Het is duidelijk dat U recht in Uw schoenen staat. Huurder betaald niet. Hij houdt zich niet aan het kontrakt.
Zolang de bepalingen niet indruisen met de betreffende wetgeving zou dus het kontrakt dienen te worden gerespecteerd.
Dus in Uw geval zou de vrederechter moeten beslissen dat een 10% schadebeding dient te worden betaald.
Ik vrees dat de vrederechters er echter veel anders over nadenken.
Zogezegd uit billijkheid en om de 'arme' huurder te beschermen beslist de vrederechter anders ook al bepaalt het huurkontrakt zo'n schadebeding en is dit niet in strijd met de wetgeving.
Ik vind dat vrederechters de kontraktbepalingen ook zouden moeten volgen zolang deze niet tegen de wet zijn.
Althans nog veel geluk voor de rechtbank
Ik heb ook een verzoekschrift ingediend bij het vredegerecht omdat de huurders 2 maand achter staan.
Ik heb wel in het huurcontract staan dat indien de huurders te laat betalen (5de vd maand) zij 10% moeten bijbetalen als schadebeding. Anders kan je er een spelletje van maken.
Ik heb ook in het huurcontract staan dat indien het huurcontract moet ontbonden worden owv fouten vd huurders zij 3 maand schadevergoeding moeten betalen
Mijn zaak komt voor 27/03. Ben benieuwd hoe ver de vrederechter gaat gaan want ik sta ook 100% in mijn recht.