vrijgave huurwaarborg

micha
Topic Starter

vrijgave huurwaarborg

#1 , 18 feb 2014 20:17

Iemand heeft een plaatsbeschrijving ondertekend zonder bijzijn van haar echtgenoot. Deze persoon in wel niet nederlandstalig.
Nu blijkt er in die plaatsbeschrijving wel bedragen te staan die volgens mijns insziens buiten proportie zijn :
nl per kamer niet gewassen raam 50euro, badkraan vertoont sporen van kalk : 50euro
Kan hier nog iets aan gedaan worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 18 feb 2014 20:27

Mijn schoonzoon is ruitewassen en met die bedragen had hij al kunnen rentenieren.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 18 feb 2014 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

micha
Topic Starter

#3 , 18 feb 2014 20:44

Ja, idd aan die prijzen zou ik ook wel willen ramen wassen.
Deze plaatsbeschrijving werd opgemaakt door een expertisebureau en wat ik ook straf vind is dat die mensen geen euro intrest hebben gekregen op hun waarborg en dat ze indexaties aanrekenen van enkele jaren terug (hetgeen wettelijk niet kan).
Ik hoop voor hen dat ze nog iets kunnen ondernemen.

Reclame

micha
Topic Starter

#4 , 19 feb 2014 20:30

Ik wil wel vermelden dat de waarborg nog niet vrijgegeven is. De huurders krijgen niets terug, in tegendeel ze moeten bijbetalen.
Vandaar mijn vraag : ondanks het tekenen van de echtgenote kan men hier de verhuurder nog een tegenvoorstel doen of eventueel laten verschijnen voor de vrederechter aangezien hier niet correct gehandeld is?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2014 23:59

Hoe groot was dan het schadebedrag?
Door hoeveel personen werd het huurcontract getekend?
Was er een inkomende plaatsbeschrijving?

micha
Topic Starter

#6 , 20 feb 2014 21:41

Het huurcontract werd door beiden ondertekend en de plaatsbeschrijving enkel door de echtgenote. De huurder heeft nu een duplicaat opgevraagd van de inkomende plaatsbeschrijving daar hij geen in zijn bezit heeft. Er staat wel in het huurcontract dat de uittredende plaatsbeschrijving van de vorige huurder de huidige staat van het goed beschrijft. Verder staat er in het huurcontract dat bureau X de uittred. plaatsbeschr zal opmaken zoniet zal in gezamenlijk overleg een nieuwe deskundige aangeduid worden. Uiteindelijk is het iemand anders die de vaststellingen deed zonder overleg. De kosten komen ongeveer overeen met het bedrag van de huurwaarborg (1700euro) en daarbovenop rekenen ze nog een bedrag voor achterstallige indexatiekosten. Ik dacht dat als de huurder de indexatiekosten niet betaald de verhuurder een rechtsvordering moet indienen en dat deze kosten na 1 jaar verjaren.

micha
Topic Starter

#7 , 20 jul 2014 21:46

Ondertussen zijn we juli en is deze zaak nog niet opgelost. De woning in ondertussen verkocht, veel bewijslast zal er niet meer kunnen aangetoond worden.
Hoelang kan men dit laten aanslepen. Zij dreigen ermee een advokaat in te schakelen maar in principe is het toch de vrederechter die hierover beslist.
De huurders willen wel de waarborg vrijgeven maar ze weigeren de extra 500euro erbovenop te betalen. Kunnen zij hier nog iets tegen ondernemen of leggen ze zich het best hierbij neer?
Ik persoonlijk vind wel dat de bedragen die ze vragen wel aan de hoge kant zijn, zie bovenstaande mails.
Wie geeft advies?

sloeberken

#8 , 20 jul 2014 22:23

Voor indexatie kan verhuurder maar drie maand terug gaan en moet dit vragen met een AS. Is altijd de vrederechter die iets kan opleggen in een vonnis. Over welke schade gaat het hier allemaal.

micha
Topic Starter

#9 , 22 jul 2014 17:23

Er werd een brief opgesteld door de deurwaarder. Ik dacht dat zo'n geschil voor de vrederechter werd beslist?
Is dit wettelijk in orde als zij met 2en contract afsluiten en maar 1 uitgaande pb tekent?
Wie weet hier meer over?

sloeberken

#10 , 22 jul 2014 18:07

Een deurwaarder kan niet handelen zonder vonnis.

micha
Topic Starter

#11 , 25 jul 2014 21:47

Het betreft een dagvaardiging voor het vredegerecht met de hele uiteenzetting van het probleem.
Het komt erop neer dat verwijlinteresten, kosten, gerechtelijke intresten en kosten rechtsplegingsvergoeding nog eens 440 euro bedragen.
Ik vind het erg dat deze mensen zo veroordeeld worden en dat een groot stuk van hun probleem ligt in het niet perfect machtig zijn van de nederlandse taal.
Moesten zij nu de waarborg vrijgeven kunnen zij dan nog discuteren over het resterende openstaande bedrag zonder naar het vredegerecht te gaan of zijn ze beter dat ze er zich bij neerleggen en alles betalen ook al is het ruim gerekend?
Graag een mening.

KJ86

#12 , 26 jul 2014 10:50

Ik denk persoonlijk dat je dit gaat verliezen op het vredegerecht.
Ik denk dat je moeilijk gaat kunnen aantonen dat de verhuurder misbruik heeft gemaakt van het feit dat de beklaagden geen Nederlands kunnen lezen. De verhuurder is immers niet verplicht om de documenten in een taal op te maken die de huurder wel machtig is. Ik denk dat de rechter er vanuit gaat, als je het niet begrijpt, moet je het ook maar niet tekenen.
Bedragen die uit proportie zijn, zullen nu onmogelijk aangetoond kunnen worden omdat ondertussen waarschijnlijk alles al proper gemaakt is en hersteld.
Door de dagvaarding ben je wel verplicht om naar het vredegerecht te gaan, vertel het verhaal daar, zoals je het hier verteld hebt.
Is het mogelijk om de uitspraak hier op het forum te plaatsen. Ik ben benieuwd naar de interpretatie van de rechter over een anderstalige een document te laten tekenen in het Nederlands.

Turaki

#13 , 26 jul 2014 11:20

Bedragen die uit proportie zijn, zullen nu onmogelijk aangetoond kunnen worden omdat ondertussen waarschijnlijk alles al proper gemaakt is en hersteld.
50€ voor het wassen van een raam? Als je dit uitbesteedt kost dit pakweg 15€ voor de ganse woning (30€/uur). Ik denk dat dus wel perfect aantoonbaar is dat sommige bedragen buiten proportie zijn. Een verhuurder zal ook niet het verven van een ganse muur kunnen aanrekenen indien in de PB enkel sprake is van een paar gaatjes.
Dit zal dus afhangen van hoe dit in de PB is beschreven (ganse muur beschadigd of enkele gaatjes), maar exuberante eenheidsprijzen die belachelijk veel hoger zijn dan de gangbare prijzen zullen nooit weerhouden worden.

sloeberken

#14 , 26 jul 2014 11:22

Wat verhuurder in zijn dagvaarding plaatst, wil nog niet zeggen dat de vrederechter ermee akkoord gaat. Rechtsplegingsvergoeding is enkel voor de advocaat, als verhuurder er een stuurt.

chantika

#15 , 26 jul 2014 21:03

Zeker naar de uitnodiging van het vredegerecht gaan.

Er staat wel in het huurcontract dat de uittredende plaatsbeschrijving van de vorige huurder de huidige staat van het goed beschrijft. Verder staat er in het huurcontract dat bureau X de uittred. plaatsbeschr zal opmaken zoniet zal in gezamenlijk overleg een nieuwe deskundige aangeduid worden. Uiteindelijk is het iemand anders die de vaststellingen deed zonder overleg.

Dus er is geen intredende plaatsbeschrijving tenzij je die uittredende plaatsbeschrijving ook ontvangen hebt en ondertekend.

Terug naar “Huren”