Mag de verhuurder advertentiekosten aanrekenen?

Patrick12
Topic Starter

Mag de verhuurder advertentiekosten aanrekenen?

#1 , 27 jun 2007 19:43

In maart 2006 tekende ik een huurcontract van 1 jaar voor een appartement. Bij het tekenen van het contract werd door de verhuurder al mondeling vermeldt dat het contact stilzwijgend elk jaar zou verlengd worden maar indien ik vroegtijdig het contract wou be?indigen dan mocht dat. (staat wel niet in contract, dit was enkel mondeling)

In april 2007 ben ik ingetrokken bij mijn vriendin en liet meteen aan de verhuurder weten dat het contract wou be?indigen. Volgens het contract diende ik dit eigenlijk drie maand op voorhand voor het aflopen van het contract met een aangetekend schrijven aangevraagd hebben. Dit is niet gebeurd maar de verhuurder ging wel akkoord dat wanneer een nieuwe huurder zou gevonden worden, ik vanaf dan geen huur meer zou moeten betalen.

Zowel de verhuurder als ik hebben gezocht naar geschikte kandidaten. Uiteindelijk hebben we na 1,5 maanden iemand gevonden en kon eindelijk de afrekening gemaakt worden.

Wat blijkt. De verhuurder had op diverse betalende websites en streekbladen advertenties geplaatst. Nu heeft hij dit naar mij toe doorgerekend. Ik dien volgens de verhuurder dit te betalen.

Is dit correct? Kan de verhuurder dit mij aanrekenen zonder te vragen of dit ok was of niet?

ALvast bedankt,

MEt vriendelijke groeten,

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 27 jun 2007 23:21

Neen, maar hou er wel rekening mee dat u wettelijk gezien 3 maanden opzeg moet geven i.p.v. slechts 1,5 maand.
Wettelijk gezien heeft hij dus recht op 1,5 maand meer, hij heeft echter moeite gedaan om die tijd te verkorten en heeft na 1,5 maand iemand gevonden.
Opzegging mag nooit een bron van winst uitmaken, maar de rechter zou wel kunnen oordelen dat hij die kosten in uw voordeel heeft gemaakt.
Een soort van wederverhuringsvergoeding kan u dus worden opgelegd.

Dit is echter een feitenkwestie en kan niet pasklaar worden beantwoord.

? 6. In afwijking van ? 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.

Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de ?? 2 tot 5.

Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.

Zij wordt be?indigd mits ??n van de partijen ten minste drie maanden v??r het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.

Reclame

Terug naar “Huren”