Sinds 1/09/2011 verhuur ik mijn woning. Van de eerste dag deed die persoon al moeilijk, na een maand kreeg ik al een aangetekende brief waarin ze dreigde met de huurdersbond en dit voor het reinigen van de schouw en om een nieuwe vloer en plafond te eisen. Nuja het is de eerste maal dat ik een woning verhuur, dus was ik mij er ook niet van bewust van dat ik de schouw moest laten kuisen, dit is dan ook onmiddellijk rechtgezet. De rest was van esthetische aard... Zo ging het twee jaar aan een stuk door, kreeg ik sms.. kraan kapot, boiler kapot en het paste ook nooit om deze te herstellen. Ze heeft zelfs eens een hersteller aan de deur laten staan. Ik was het zo beu dat ik de woning uiteindelijk te koop heb gezet!
Uiteindelijk kreeg ik een aangetekend schrijven op 8 juli 2013 waarin ze haar opzeg geeft. JOEPIE! Ze zou er uitgaan op 31 september 2013, aangezien de opzegging pas ingaat op 1 augustus zou zij mij tot 31 oktober huur moeten betalen.
Volgens het immokantoor en ook volgens het contract zou zij mij 2 maand wederopzeggingsvergoeding moeten betalen. Daarnaast is er ook schade (ik heb nog geen officiële raming gekregen) dit zal toch een 500 euro bedragen.
Ik heb haar alle gebreken laten weten via aangetekende zending, daarnaast heb ik haar er ook op gewezen dat zij mij 1 maand huur en 2 maand wederopzeggingsvergoeding schuldig is. Alle gebreken kan ik bewijzen door een ingaande plaatsbeschrijving die toen werd opgemaakt.
Ik wou volgende minnelijke schikking treffen:
-1 maand wederopzeggingsvergoeding
-1 maand huur
-een deur die ze mocht plaatsen maar terug uitgebroken heeft, met schade als gevolg, teruggeven (de nieuwe huurders wouden deze overkopen, maar ik ben van mening dat deze daar niet voor mogen opdraaien.)
- een nieuw lichtarmatuur bezorgen, dat ze zogezegd weg heeft gedaan.
Ze gaat hiermee niet akkoord, ik denk namelijk dat dit toch een mooie minnelijke schikking is?
Zou ik het beste een verzoening aanvragen eerst bij de vrederechter? of er onmiddellijk een zaak van maken? Dit spelleke heeft al lang genoeg voor mij geduurd...
Hoe liggen mijn kansen in deze zaak? Het immo kantoor zegt dat het veel afhangt van de rechter, zelfs al staat alles in het contract...