huurgeschil

tasjke
Topic Starter

huurgeschil

#1 , 14 okt 2013 10:15

Sinds 1/09/2011 verhuur ik mijn woning. Van de eerste dag deed die persoon al moeilijk, na een maand kreeg ik al een aangetekende brief waarin ze dreigde met de huurdersbond en dit voor het reinigen van de schouw en om een nieuwe vloer en plafond te eisen. Nuja het is de eerste maal dat ik een woning verhuur, dus was ik mij er ook niet van bewust van dat ik de schouw moest laten kuisen, dit is dan ook onmiddellijk rechtgezet. De rest was van esthetische aard... Zo ging het twee jaar aan een stuk door, kreeg ik sms.. kraan kapot, boiler kapot en het paste ook nooit om deze te herstellen. Ze heeft zelfs eens een hersteller aan de deur laten staan. Ik was het zo beu dat ik de woning uiteindelijk te koop heb gezet!
Uiteindelijk kreeg ik een aangetekend schrijven op 8 juli 2013 waarin ze haar opzeg geeft. JOEPIE! Ze zou er uitgaan op 31 september 2013, aangezien de opzegging pas ingaat op 1 augustus zou zij mij tot 31 oktober huur moeten betalen.
Volgens het immokantoor en ook volgens het contract zou zij mij 2 maand wederopzeggingsvergoeding moeten betalen. Daarnaast is er ook schade (ik heb nog geen officiële raming gekregen) dit zal toch een 500 euro bedragen.
Ik heb haar alle gebreken laten weten via aangetekende zending, daarnaast heb ik haar er ook op gewezen dat zij mij 1 maand huur en 2 maand wederopzeggingsvergoeding schuldig is. Alle gebreken kan ik bewijzen door een ingaande plaatsbeschrijving die toen werd opgemaakt.

Ik wou volgende minnelijke schikking treffen:
-1 maand wederopzeggingsvergoeding
-1 maand huur
-een deur die ze mocht plaatsen maar terug uitgebroken heeft, met schade als gevolg, teruggeven (de nieuwe huurders wouden deze overkopen, maar ik ben van mening dat deze daar niet voor mogen opdraaien.)
- een nieuw lichtarmatuur bezorgen, dat ze zogezegd weg heeft gedaan.

Ze gaat hiermee niet akkoord, ik denk namelijk dat dit toch een mooie minnelijke schikking is?

Zou ik het beste een verzoening aanvragen eerst bij de vrederechter? of er onmiddellijk een zaak van maken? Dit spelleke heeft al lang genoeg voor mij geduurd...
Hoe liggen mijn kansen in deze zaak? Het immo kantoor zegt dat het veel afhangt van de rechter, zelfs al staat alles in het contract...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 okt 2013 10:30

Over welke termijn gaat dit contract? Is dit geregistreerd?

tasjke
Topic Starter

#3 , 14 okt 2013 10:50

Ja het is geregistreerd, het is een negenjarig contract.

Reclame

Vandebos

#4 , 14 okt 2013 10:57

Werd er een intredende plaatsbeschrijving gemaakt?

tasjke
Topic Starter

#5 , 14 okt 2013 10:59

ja via het immokantoor, alles kan ik aantonen via de plaatsbeschrijving. Ze mocht ook een zetel gebruiken en die is er ook niet meer, maar deze stond er spijtig genoeg niet in...

Vandebos

#6 , 14 okt 2013 11:18

In dat geval zou ik gewoon het been stijf houden in de zin van:

Ik heb het pand aan mevrouw verhuurd in de staat waarin zij het heeft gezien conform de plaatsbeschrijving die zij ook heeft ondertekend. Reeds vanaf het begin is mevrouw gepasseerd met de ene opmerking na de andere. In de mate van mijn verantwoordelijkheid als verhuurder zoals voorzien in het gemene huurrecht en de ter zake doende KB's heb de gevraagde reparaties die ter mijne laste vielen steeds laten uitvoeren (zo compleet mogelijk lijstje met data), dit was niet altijd vanzelfsprekend aangezien mevrouw niet bepaald de gemakkelijkste is om afspraken met vaklieden te respecteren.

Uiteindelijk is de moeilijke huurrelatie met mevrouw die me heeft aangezet om het pand thans te verkopen.

Mevrouw zelf heeft haar opzeg gegeven doch respecteert daarbij de wetgeving niet. Niettemin heb ik vruchteloos getracht in minnelijke overeenkomst met mevrouw een schikking te vinden met betrekking tot de schadevergoeding en de opzeg. Zij heeft deze geweigerd.

Bijgevolg rest er me geen andere keuze dan mevrouw voor het vredegerecht te dagen en de strikte toepassing van de wet te vragen:

- het aanvaarden van de opzeg doch de periode bij te stellen tot 31 oktober aangezien de kennisgeving laattijdig werd verzonden,
- de wettelijke schadevergoeding bij vroegtijdige opzeg die in dit geval 1 maand bedraagt,
- een inhouden van € 500 op de huurwaarborg voor de volgende vastgestelde schadeposten in het pand:....

De huurder eraan te herinneren dat ook zij wettelijke plichten heeft die ze dient te respecteren.

Maak er ineens een verzoekschrift art 1344 bis ger w van zoals je terugvindt in de sectie nuttige documenten. Dat kost je € 40 maar geeft een inleidende zitting als er geen akkoord wordt bereikt of de huurder zijn kat stuurt.

tasjke
Topic Starter

#7 , 14 okt 2013 11:58

Ok, super! Bedankt hoor Vandebos !

Kheb nog een vraagje dat ik er vergeten bijzetten was. Er is nu een vochtplek op één van de kamers, ik was hiervan niet op de hoogte. Er staat ook niets van op de plaatsbeschrijving.
Nu had ze een brief geschreven waarin ze zei dat dit niet mag van de huurdersbond, tuurlijk mag dit niet! Maar ze heeft mij hier nooit van op de hoogte gebracht. Ik heb hierop gereageerd ook, dat ik niet op de hoogte was en dat ik haar eerder als nalatig kan beschouwen. Kan zij mij hiervoor wel verantwoordelijk stellen? Ik vrees ook een beetje dat dit in mijn nadeel zou kunnen spelen...

Vandebos

#8 , 14 okt 2013 12:02

U kan enkel die schade in orde brengen waarvan u op de hoogte wordt gebracht, als de huurder u van dringende schade (vochtplek die er voordien niet was zonder gekende oorzaak) niet op de hoogte brengt zodat u kan ingrijpen verkeert u niet alleen in de onmogelijkheid uw verantwoordelijk als verhuurder te nemen doch is de huurder mogelijks aansprakelijk voor alle vervolgschade die het gebrek met zich heeft meegebracht.

tasjke
Topic Starter

#9 , 14 okt 2013 12:07

ok, bedankt! Dan sta ik toch sterk in mijn schoenen :-D

tasjke
Topic Starter

#10 , 17 okt 2013 12:58

Ik heb contact opgenomen met het vredegerecht en daar zegt men dat ik het best een advocaat neem omdat de kosten snel oplopen... en met zo'n mensen dit het beste is... Maarja... een advocaat kost ook geld. Ze hebben mij een nr van een advocaat doorgegeven die geen woekerprijzen vraagt...

Ik dacht dit wel zelf te kunnen daar ik wel mondig ben en ook allerhande bewijzen heb.

Wat zou ik het beste doen?

Terug naar “Huren”