einde huurcontract eerder verkochte woning

De Mullie Diego
Topic Starter

einde huurcontract eerder verkochte woning

#1 , 04 jun 2007 13:01

In November 2006 werd de akte geschreven voor de verkoop van onze woning.
Aangezien wij aan het bouwen zijn had ik uitdrukkelijk vermeld aan onze koper dat wij tot de oplevering de woning bleven huren aan haar.
De oplevering van onze nieuwe woning was voorzien eind juli 2007.
Dit werd ook zo genoteerd in de verkoopsovereenkomst.
Bij het schrijven van de akte werd ons meegedeeld door de notaris dat hij hier een datum moest invullen. Toen werd besloten om 30 september als einddatum voorop te stellen. Dit leek ons toen een haalbare datum aangezien de oplevering voorzien was eind juli.
Door een arbeidsongeval ligt de werf reeds 3 maanden stil en werd hij afgesloten op politiebevel (tot op heden...)
Na veel heen en weer getelefoneer, werd ons meegedeeld dat de werf afgesloten blijft tot de nodige stuttingswerken uitgevoerd werden.
Aangezien de bouwfirma ook niet wil opdraaien voor de kosten, heeft er een rechtzaak van gemaakt om de schuldige in deze zaak aan te duiden.
Dit betekent natuurlijk dat de nodige experts ter plaatse moeten komen,...
We zijn ondertussen 3 maand verder en eind vorige week zou er eigenlijk een expert ter plaatse zijn opgedoken.
De koper heb ik dan ook ten allen tijde alle informatie doorgespeeld die ik in deze zaak krijg.
Groot was mijn verbazing dan ook toen ik vorige week een brief ontving van onze (bovendien ook haar) notaris met de melding dat wij het pand uitdrukkelijk op 30/09/07 moeten verlaten, zoniet worden wij uitgezet door de bevoegde instanties.
Bij deze situatie heb ik dan ook heel wat vragen:
* Kan de koper mij en mijn vrouw en onze 5 jaar oude zoon zomaar op straat zetten? (terwijl zij bovendien nog steeds thuis woont...)
* Is de bouwfirma niet verplicht van mij alle briefwisseling, expertises, verklaringen,... door te spelen???
* Kan ik schadevergoeding eisen aan de bouwfirma voor het niet tijdig opleveren, eventuele huurkosten die hieruit zouden voortvloeien?
* Is de notaris niet verplicht om mij een kopie te bezorgen van deze uitzetdatum (aangezien wij nog steeds de orginele akte niet hebben ontvangen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 jun 2007 12:46

?...dat wij tot de oplevering de woning bleven HUREN aan haar...Bij het schrijven van de akte...werd besloten om 30 september als einddatum voorop te stellen?.Hieruit leid ik af dat u een woninghuurovereenkomst sloot onderworpen aan : ?Art.3.?6.In afwijking van ? 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt be?indigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

?Art.11.Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van BUITENGEWONE omstandigheden, om een verlenging verzoeken.Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”