einde huurcontract

gonda
Topic Starter

einde huurcontract

#1 , 25 mei 2007 18:04

Beste allemaal,

Mijn huurcontract loopt ten einde op 31 mei 2007.Ik heb met de verhuurder afgesproken dat ik de sleutel binnenbreng op 31 mei, maar mijn verhuurder wil pas op 2 of 3 juni de plaatsbeschrijving controleren, zodoende krijg ik mijn huurwaarborg pas op 2 of 3 juni terug.

Mijn vraagje is de volgende :
Mag mijn verhuurder pas enkele dagen later dan het einde van het contract de plaatsbeschrijving en de staat van het gehuurde pand controleren of moet hij dit doen op 31 mei, bij de overdracht van de sleutel?

Ik ben gewoon bang dat ,als hij mijn huurwaarborg niet vrijgeeft op 31 mei, ik nadien verantwoordelijk blijf tot de plaatsbeschrijving en de huurwaarborg in orde zijn.

maw. kan ik eisen dat de verhuurder eveneens op 31 mei de plaatsbeschrijving en de huurwaarborg in orde brengt?

Wie kan mij helpen aub?

Bedankt voor alle reakties

Vriendelijke groetjes

Gonda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mei 2007 12:20

Belangrijk is wanneer u de sleutels afgeeft. Als u de sleutels pas na 31 mei afgeeft bestaat het risico dat u ook voor juni huur moet betalen, tenzij u kan bewijzen dat dit gebeurt op uitdrukkelijk verzoek van de eigenaar.

Wanneer de eigenaar de plaatsbeschrijving wil opmaken is voor de rest zijn probleem. Ik zie niet in hoe u daardoor zou benadeeld zijn. Ik zie ook niet in hoe u hem zou kunnen verplichten dit op 31 mei te doen.

scorpioen

j.demoor

#3 , 27 mei 2007 14:17

?Art.1731.? 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.? 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.?(Burgerlijk Wetboek).

In principe moet de uitgaande plaatsbeschrijving SAMENVALLEN met het teruggeven van het gehuurde pand,bij einde overeenkomst d.d. 31 mei 2007.U kan dit met WEDERZIJDS (schriftelijk) akkoord verschuiven,zonder teruggave en plaatsbeschrijving in de tijd te scheiden en zonder een bijkomende maand huur verschuldigd te zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”