Ik heb beslist om te verhuizen naar een ander appartement. Ik kreeg een voorontwerp van het contract. Ik betaal een huurprijs + 40 euro gemeenschappelijke kosten.
Daarnaast staat er in het huurcontract dat bij beschadiging van en/of kosten aan de gemeenschappelijke delen van het flatgebouw iedere huurder van een appartement één gelijkwaardig deel in de totale kosten hieromtrent dient te betalen en dit volgens het aantal appartementen in het flatgebouw, of eventueel overeenkomstig zijn aandeel in de gemeenschappelijke lasten, vermeld in de basisakte van het flatgebouw. (onde rrubriek algemene afspraken - taakverdeling bij verhuring van een appartement in een flatgebouw).
Bij de gemeenschappelijke lasten voor 40 euro staat: Deze bevatten de uitgaven die voor de gemeenschap gedaan worden, waaronder ondermeer kunnen begrepen de kosten van verbruik en onderhoud zoals water en elektriciteit, gemeenschappelijke verzekeringskosten, beheerkosten, lonen, onderhouds- en verzekeringskosten van de lift, verzekering en sociale lasten voor het personeel belast met het onderhoud en herstelling van gemeenschappelijke delen, enz. Deze opsomming is niet limitatief.
Poetsen van gemeenschappelijke delen dienen we in de praktijk zelf te doen. Er is wel een lift aanwezig, gemeenschappelijke garagestaanplaats. (bij gemeenschappelijke lasten)
Mijn vraag: Kan het dat je als huurder de kosten moet betalen van beschadiging of kosten aan gemeenschappelijke delen als je al een gemeenschappelijke bijdrage van 40 euro per maand betaalt? Is dit wettelijk?