Ik huur sinds enkele maanden een appartement voor de periode van 2 jaar. Op het eerste gezicht leek mij dit appartement in zeer goede staat. Na enkele weken kreeg ik echter al last met de boiler. Dit is een gasboiler van 25 jaar oud en deze begon te lekken. Ik heb mijn huisbaas verwittigd en die heeft een chauffagist laten komen. Deze zei dat hij de boiler, wettelijk gezien, eigenlijk niet meer mocht repareren maar dat hij hem moest vervangen met een nieuwer toestel. Reden hiervoor was de aansluiting op de schouw (die gedeeld wordt met de bovenbuur), de sleet van het toestel en de plaats waar hij zich bevindt. Hij is geplaatst in een klein gangetje dat met een deur wordt afgesloten van het woongedeelte en dan een buitendeur waarin een rastertje zit. Dit rastertje heeft de huisbaas afgeplakt om de tocht te verminderen. Hij komt nu ook dit weekend een gesloten plaatje erin monteren. Dit tegen het advies van de chauffagist die beweerde dat dit onwettig en gevaarlijk is. De vernieuwing staat mijn huisbaas niet toe en hij heeft de chauffagist toch opgedragen om de boiler nog te reparen. Kan dit?
Is mijn huisbaas verplicht CO sensoren en rookmelders te installeren?
Een ander probleem dat ik ondervind is met mijn spoelbak in de keuken en het halogeen kookvuur. De spoelbak ziet er uit als was hij 5 jaar oud en dit na 5 maanden levensduur. Ik gebruik correcte producten. Volgens kennissen zou dit te wijten zijn aan de slechte kwaliteit van de spoelbak.
Het halogeen kookvuur heeft na 3 maal gebruikt te zijn een vlek onder het glas zitten. Ook dit zou te wijten kunnen zijn aan de slechte kwaliteit van het toestel.
Hoe kan ik me hiervoor indekken tegen de tijd dat mijn contract afloopt en de teruggave van de waarborg moet besproken worden?
Zoals ik al zei heb ik een contract van beperkte duur (2jaar). Kan ik dit vervroegd opzeggen?
In mijn contract staat dat ik geen huisdieren mag houden maar ik heb de zorg voor 2 chihuahuapups op mij genomen. Mijn huisbaas verplicht mij om deze weg te doen. Hij zegt dat hij weet dat ik wettelijk gezien de hondjes hoogstwaarschijnlijk zou mogen houden maar hij liet wel verstaan dat als ik ze niet wegdoe, ik sowieso al geen waarborg zal terugkrijgen op het einde van de rit.
Ik hoop dat ik wat antwoorden kan vinden hier.
Groetjes,
Frieke