Verplichtingen verhuurden ivm boiler

Frieke
Topic Starter

Verplichtingen verhuurden ivm boiler

#1 , 23 mei 2013 10:48

Ik huur sinds enkele maanden een appartement voor de periode van 2 jaar. Op het eerste gezicht leek mij dit appartement in zeer goede staat. Na enkele weken kreeg ik echter al last met de boiler. Dit is een gasboiler van 25 jaar oud en deze begon te lekken. Ik heb mijn huisbaas verwittigd en die heeft een chauffagist laten komen. Deze zei dat hij de boiler, wettelijk gezien, eigenlijk niet meer mocht repareren maar dat hij hem moest vervangen met een nieuwer toestel. Reden hiervoor was de aansluiting op de schouw (die gedeeld wordt met de bovenbuur), de sleet van het toestel en de plaats waar hij zich bevindt. Hij is geplaatst in een klein gangetje dat met een deur wordt afgesloten van het woongedeelte en dan een buitendeur waarin een rastertje zit. Dit rastertje heeft de huisbaas afgeplakt om de tocht te verminderen. Hij komt nu ook dit weekend een gesloten plaatje erin monteren. Dit tegen het advies van de chauffagist die beweerde dat dit onwettig en gevaarlijk is. De vernieuwing staat mijn huisbaas niet toe en hij heeft de chauffagist toch opgedragen om de boiler nog te reparen. Kan dit?
Is mijn huisbaas verplicht CO sensoren en rookmelders te installeren?
Een ander probleem dat ik ondervind is met mijn spoelbak in de keuken en het halogeen kookvuur. De spoelbak ziet er uit als was hij 5 jaar oud en dit na 5 maanden levensduur. Ik gebruik correcte producten. Volgens kennissen zou dit te wijten zijn aan de slechte kwaliteit van de spoelbak.
Het halogeen kookvuur heeft na 3 maal gebruikt te zijn een vlek onder het glas zitten. Ook dit zou te wijten kunnen zijn aan de slechte kwaliteit van het toestel.
Hoe kan ik me hiervoor indekken tegen de tijd dat mijn contract afloopt en de teruggave van de waarborg moet besproken worden?

Zoals ik al zei heb ik een contract van beperkte duur (2jaar). Kan ik dit vervroegd opzeggen?

In mijn contract staat dat ik geen huisdieren mag houden maar ik heb de zorg voor 2 chihuahuapups op mij genomen. Mijn huisbaas verplicht mij om deze weg te doen. Hij zegt dat hij weet dat ik wettelijk gezien de hondjes hoogstwaarschijnlijk zou mogen houden maar hij liet wel verstaan dat als ik ze niet wegdoe, ik sowieso al geen waarborg zal terugkrijgen op het einde van de rit.

Ik hoop dat ik wat antwoorden kan vinden hier.

Groetjes,

Frieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 mei 2013 12:21

Aangezien het om een contract van bepaalde duur gaat is vertrekken moeilijk. De beste methode is het initiatief van de verhuurder te laten uitgaan. Als de huurder te lastig wordt kan deze hiertoe wel eens snel geneigd zijn zijn akkoord te geven voor een vroegtijdig verbreken van de overeenkomst...

In uw geval zou ik beginnen met een aangetekend schrijven naar de verhuurder.

In dit schrijven deelt u hem heel eenvoudig mee dat:

- U nota neemt van zijn weigering om een 25 jaar oude defecte gasboiler die volgens installateurs niet meer mag gebruikt of gerepareerd worden niet alleen toch maar te laten repareren in plaats van te vervangen maar tevens het verluchtingskanaal van de ruimte waarin het toestel zich bevindt af te sluiten. Dat u gelet op de veiligheidsrisico's die zijn acties voor u inhouden dit niet kan accepteren en bij niet vervanging van de boiler en een correcte verluchting u verplicht zal zijn de lokale brandweer en dienst stedenbouw van dit risico op de hoogte te brengen. Dat u geen enkele verantwoordelijkheid neemt als uit een daaropvolgend bewoonbaarheidonderzoek van de gewestelijke dienst woningbouw
mocht blijken dat het pand onbewoonbaar dient verklaard te worden.

- U meldt hem het versneld verslijten van de spoelbak en electrisch fornuis.

U geeft de verhuurder in AS 10 werkdagen na kennisname de tijd om schriftelijk te reagaren. U meldt dat bij gebrek aan antwoord binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u bijgevolg verplicht zal zijn stedebouw en het lokale vredegerecht in te schakelen.

U sluit het schrijven af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden."

filiep

#3 , 31 mei 2013 14:49

"In mijn contract staat dat ik geen huisdieren mag houden maar ik heb de zorg voor 2 chihuahuapups op mij genomen."

U tekent een contract waarbij u akkoord gaat met geen huisdieren en u haalt twee honden in huis... (maakt niet uit hoe groot die zijn). Lijkt me dan inderdaad logisch dat u wegens het niet nakomen van het contract de waarborg kwijt bent.

Reclame

Turaki

#4 , 31 mei 2013 15:52

"In mijn contract staat dat ik geen huisdieren mag houden maar ik heb de zorg voor 2 chihuahuapups op mij genomen."

U tekent een contract waarbij u akkoord gaat met geen huisdieren en u haalt twee honden in huis... (maakt niet uit hoe groot die zijn). Lijkt me dan inderdaad logisch dat u wegens het niet nakomen van het contract de waarborg kwijt bent.
Er is al genoeg rechtspraak die aangeeft dat het verbieden van huisdieren niet mag (onder voorwaarden natuurlijk, een herdershond in een studio zal een rechter ook niet toestaan).

Daarnaast mag de waarborg enkel en alleen gebruikt worden voor herstelling huurschade (en mits uitspraak rechter voor huurachterstand). Enig gebruik voor "boetes" valt niet onder huurschade, en mag dus niet.

Terug naar “Huren”