Termijn voor het terugkrijgen van huuwaarborg?

Annelies1
Topic Starter

Termijn voor het terugkrijgen van huuwaarborg?

#1 , 16 apr 2013 13:07

Mijn vriend en ik zijn op 23 december 2012 uit ons huurappartement vertrokken.
Vanaf 1 januari 2013 is er een nieuwe huurder.
Wij waren vergeten om de kachel te laten nakijken, en dit hebben wij in overleg met de nieuwe huurder nadien nog laten doen.
Wanneer die kachel nagekeken is hebben wij de factuur betaald en hebben wij een kopie van het bewijs van betaling aan de verhuurder gegeven.
Voor de verhuurder was dit in orde, maar hij vond dat er €40 van de huurwaarborg afgetrokken moest worden omdat wij o.a. een spiegel hadden opgehangen en die gaatjes waren voor hem niet proper genoeg opgevuld. Wij zijn hier mee akkoord gegaan.
Ondertussen zijn wij 2 maanden verder en hebben wij nog steeds onze huurwaarborg niet teruggekregen.
Onze huurwaarborg staat op een geblokkeerde rekening van Korfina. Wij hebben getekend om het geld terug te krijgen, maar de verhuurder heeft nog altijd niet getekend. Zolang beide handtekeningen niet gezet zijn, kunnen wij ons geld niet terugkrijgen.
Mijn vraag is eigenlijk: is er een maximumtijd dat de verhuurder de huurwaarborg mag vasthouden/blokkeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gizmogirl

#2 , 16 apr 2013 13:44

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem (en mijn geld staat ook vast bij Korfina; toevallig?) en daarom weet ik dat de wettelijke termijn 3 maanden is.

Echter; ik weet niet wat er precies ondernomen kan worden als de verhuurder die termijn overschrijdt.

Ik volg hier mee...

Vandebos

#3 , 16 apr 2013 15:24

Indien de vrijgave van een waarborg een maand na het verlaten van het pand niet in orde is lijkt een telefoontje me op zijn minst op zijn plaats. Indien binnen de week na het telefoontje geen resultaat is een AS met ingebrekestelling indien de waarborg niet wordt vrijgegeven binnen de 10 werkdagen na kennisname normaal en correct.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 apr 2013 08:33

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord...ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Indien uw aangetekende aanmaning de waarborg vrij te geven faalt,daag uw gewezen verhuurder dan voor de vrederechter.
“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”