Huuropzeg

Geduldig Zieltje
Topic Starter

Huuropzeg

#1 , 09 feb 2013 17:54

Beste mensen wie wilt me dit verduidelijken?

Een 9 jarige contract waarvan ik sedert 2010 huurder ben wil ik graag opzeggen.
Stel vanaf 16 augustus woon ik hier 3 jaar en 1 dag, ik moet dus ten laatste aangetekend mijn opzeg in april versturen waarin ik vermeld dat ik mijn opzeg vanaf 16 mei wil laten gelden. Ben ik dan nog verplicht 1 maand vergoeding te betalen omdat ik opzeg tijdens mijn laatste jaar van mijn eerste 3 jarig termijn of ben ik hiervan vrijgesteld omdat ik vertrek na het eerste 3 jarig termijn?

Indien er iets niet klopt gelieve me hierop te wijzen, ik wil mijn opzeg graag correct laten verlopen en vrijgesteld worden van onnodige kosten.

Mvg!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 09 feb 2013 18:16

Uw opzeg start altijd de 1e van de maand na ontvangst van uw brief en duurt 3 maanden, dus als u wil vertrekken na het einde van de 1e 3-jarige periode (na 16 augustus, op 31 augustus), moet u zorgen dat uw opzeg ingaat op 1 juni. Opzeg geven dus in mei.
U moet dan geen schadevergoeding betalen, het is de datum van vertrek die geldt, en deze valt na het 3e jaar.
Dit is natuurlijk allemaal in de veronderstelling dat het contract geregistreerd is.

freelance

#3 , 09 feb 2013 19:26

Vraag mij af waarom Turaki 31 augustus gebruikt ?
Als contract op 16 augustus 3 jaar oud is , dan is drie maand opzeg vanaf 16 MEI . Opzeg gaat in de daaropvolgende maand , dus opzeg geven ten laatste eind april .
Uiteraard klopt het dat datum vertrek telt . Op 16 augustus hebt u 3 volle jaren gehuurd , en dan is geen vergoeding verschuldigd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Turaki

#4 , 09 feb 2013 19:42

Vraag mij af waarom Turaki 31 augustus gebruikt ?
Als contract op 16 augustus 3 jaar oud is , dan is drie maand opzeg vanaf 16 MEI . Opzeg gaat in de daaropvolgende maand , dus opzeg geven ten laatste eind april .
Uiteraard klopt het dat datum vertrek telt . Op 16 augustus hebt u 3 volle jaren gehuurd , en dan is geen vergoeding verschuldigd .
Huurwet stelt duidelijk dat de opzegtermijn ingaat op de 1e van de maand volgend op de opzeg (art 3, §9), en dat de opzegtermijn voor de huurder 3 maanden is (art 3, §5). De opzegtermijn eindigt dus altijd de laatste van een maand, niet in het midden of een andere dag.
Om geen schadevergoeding te moeten betalen moet TS dus zorgen dat deze kan vertrekken na het einde van het 3e jaar van het contract (ook art 3, §5). De eerste datum hiervoor mogelijk is 31 augustus, want dit is de het eerste einde van de maand na het einde van het 3e jaar (16 augustus). Bijgevolg dient de opzegtermijn te starten 3 maanden eerder, dus op 1 juni. En aangezien de opzegtermijn start de 1e van maand na ontvangst opzeg, dient de verhuurder de opzeg te ontvangen in mei. Bij ontvangst van opzeg in april, gaat de opzegtermijn van start op 1 mei, eindigt deze op 31 juli, en moet TS 1 maand schadevergoeding betalen.

freelance

#5 , 09 feb 2013 20:39

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

Wanneer de huuropzeg begint te lopen op 1 juni + 3 maand = eind augustus , dan zit de huurder op dat ogenblik al in de 2e driejarige periode , terwijl het de bedoeling is van maar 3 jaar te wonen . ( en die 3 jaar eindigt op 16 augustus ) .

Turaki

#6 , 09 feb 2013 22:01

§ 9. Bij een opzeg, die op ieder ogenblik kan worden gegeven, begint deze opzeggingstermijn de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzeg wordt gegeven.

Wel de volledige tekst van het artikel lezen.

Turaki

#7 , 09 feb 2013 22:03

Wanneer de huuropzeg begint te lopen op 1 juni + 3 maand = eind augustus , dan zit de huurder op dat ogenblik al in de 2e driejarige periode , terwijl het de bedoeling is van maar 3 jaar te wonen . ( en die 3 jaar eindigt op 16 augustus ) .
Jammer voor TS, maar het is in dit geval dus niet mogelijk om er juist 3 jaar te wonen.

Vandebos

#8 , 11 feb 2013 10:05

Turaki heeft gelijk, dit is een gevolg van de toepassing van dwingend recht op de opzegmogelijkheden voorzien binnen art 3 woninghuurwet.

freelance

#9 , 11 feb 2013 20:44

Zal mij dan maar node aansluiten bij de meerderheid hierboven.
Toch volgende bedenking :
Als de huurder opzeg geeft volgens de letter van de wet : eind mei /opzegmaanden juni, juli en augustus , dan dient de maand augustus volledig betaald .
Als de huurder opzegt eind april / opzegmaanden mei , juni en juli dan moet hij nog 1 maand vergoeding betalen = maand augustus .
Dit komt eigenlijk krek op hetzelfde neer ( financieel gezien ) .
Niets weerhoudt de TS dus om eind april op te zeggen , en augustus volledig te betalen .

Terug naar “Huren”