vochtproblemen en schimmel in huurwoning

nedbelg81
Topic Starter

vochtproblemen en schimmel in huurwoning

#1 , 30 jan 2013 22:15

beste lieve mensen

Ik heb een grooot probleem met mijn huurwoning en met de verhuurster...

ik huur al vanaf 2007 en tot hede nooit gelukkig gewoont hier door alle problemen met vocht en schimmel ...daarnaast lek in de wc. maar mijn grootste probleem is het SCHIMMEL/VOCHT.

Nu is de syndicus langs gweest samen met de verhuurster en aannemer van de sydicus, die hebben gezegd dat de wchimmel komt door niet verluchte''waar ik 100% van zeker ben dat het niet zo is'' bij mij staan de ramen dagelijks open. nu lopen de verhuurster en syndicus en aannemer naar beneden. en staan buiten nog na te praten over hier, ik hoorde de syndicus man haar tips geven , en helpen wat ze het beste tegen mij kan doen. dit heb ik helaas nie kunnen opnemen '' dus weet nie hoe ik dit moet melden bij de huurdersbond, heb het wel gedaan ook al heb ik geen bewijs!! maar vertrouw de syndicus niet meer.

nu ben ik naar de gemeente gegaan afdeling huisvesting, die zijn al langs geweest en hebben via punten besloten om de overheid tel aten komen dus voor een 2de onderzoek....''hoe dit verder gaat weeet ik oook nie'' jullie misschien iemand ervaring mee''.

Mvr die langs is geweest van de geemente had gezegd dat de schimmel op de muren komt door '' omdat er geen isolatie zit in de muren.

mij is gezegd als de 2de persoon van de overheid zou komen en zegt dat de vocht wel door te weinig verluchten komt is alles zelf moet betalen, maar als ze zeggen komt echter door isolatie dan kan ik schadevergoeding vragen via de vrederechter

iemand tips of dergelijkik ben jullie reuze dankbaarvriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 30 jan 2013 23:27

Welkom in de " schimmel en vocht club " .
Het niet verluchten als oorzaak lijkt wel de dooddoener van het jaar te zijn .
Kijk eventjes rond op het forum ( zoek op huren ) , en u vindt tientallen voorbeelden. Dus u bent niet alleen ( ongelukkig ) .

Wie en wat er zal komen van de overheid kunt u hier lezen :
http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... rt_in_orde" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze maken een gedetailleerd verslag op van alle gebreken . Dit verslag ( met punten ) gaat naar de afdeling huisvesting van uw gemeente . Deze stelt zowel u als de eigenaar van het gebouw op de hoogte . Indien grove gebreken , zal de eigenaar daar niet goed van zijn .
Aan de hand van hetgene u daarover ontvangt , kunt u de verhuurder aangetekend in gebreke stellen . ( indien gebreken duidelijk verantwoordelijkheid verhuurder zijn ) .
Indien daar niet op korte termijn iets aan gedaan wordt kunt u naar de vrederechter stappen , die u mogelijks een schadevergoeding of huurvermindering zal toestaan .
In het aller zwaarste geval wordt het pand onbewoonbaar verklaard , en mag het niet meer verhuurd worden . ( ook daarvoor kunt u compensatie krijgen ) .
Het is dus afwachten wat Wonen Vlaanderen zal aan te merken hebben ( de procedure kan een tijdje aanslepen ) .
U kunt ook beter de verhuurder daar in eerste instantie niet van op de hoogte brengen , of u zou nog wel eens een huuropzeg kunnen krijgen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2013 11:23

Mvr die langs is geweest van de geemente had gezegd dat de schimmel op de muren komt door '' omdat er geen isolatie zit in de muren.

mij is gezegd als de 2de persoon van de overheid zou komen en zegt dat de vocht wel door te weinig verluchten komt is alles zelf moet betalen, maar als ze zeggen komt echter door isolatie dan kan ik schadevergoeding vragen via de vrederechter
Muurisolatie in reeds bestaande en oudere woningen is gelukkig nog geen wettelijke verplichting (Verhuurders, pas op als we ons Freya laten doen) Ik denk ook niet dat de vrederechter u hiervoor geen schadevergoeding zal toekennen. Heb je bij inhuurname een EPC attest van de verhuurder gekregen? Het moet wettelijk deel uitmaken van uw huurovereenkomst. Hierop had je kunnen zien of de woning al of niet goed geïsoleerd was.

Reclame

nedbelg81
Topic Starter

#4 , 31 jan 2013 14:21

Welkom in de " schimmel en vocht club " .
Het niet verluchten als oorzaak lijkt wel de dooddoener van het jaar te zijn .
Kijk eventjes rond op het forum ( zoek op huren ) , en u vindt tientallen voorbeelden. Dus u bent niet alleen ( ongelukkig ) .

Wie en wat er zal komen van de overheid kunt u hier lezen :
http://www.wonenvlaanderen.be/woningkwa ... rt_in_orde" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze maken een gedetailleerd verslag op van alle gebreken . Dit verslag ( met punten ) gaat naar de afdeling huisvesting van uw gemeente . Deze stelt zowel u als de eigenaar van het gebouw op de hoogte . Indien grove gebreken , zal de eigenaar daar niet goed van zijn .
Aan de hand van hetgene u daarover ontvangt , kunt u de verhuurder aangetekend in gebreke stellen . ( indien gebreken duidelijk verantwoordelijkheid verhuurder zijn ) .
Indien daar niet op korte termijn iets aan gedaan wordt kunt u naar de vrederechter stappen , die u mogelijks een schadevergoeding of huurvermindering zal toestaan .
In het aller zwaarste geval wordt het pand onbewoonbaar verklaard , en mag het niet meer verhuurd worden . ( ook daarvoor kunt u compensatie krijgen ) .
Het is dus afwachten wat Wonen Vlaanderen zal aan te merken hebben ( de procedure kan een tijdje aanslepen ) .
U kunt ook beter de verhuurder daar in eerste instantie niet van op de hoogte brengen , of u zou nog wel eens een huuropzeg kunnen krijgen .

indd welkom in de groep schimmel en vocht

de verhuursters is inmiddels op de hoogte gebracht,die zegt ook je kan het contract opzeggen, je bent nie verplicht daar te blijven wonen, maar dat is geen oplossing heb ik gezegd.

bedankt voor je uitgebreide antw

freelance

#5 , 31 jan 2013 14:35

Dat is natuurlijk geen oplossing .
U woont daar ongeveer 5 jaar ( gelieve datum aanvang contract op te geven -- vermoedelijk 3-6-9 contract - contract geregistreerd - plaatsbeschrijving - huurwaarborg geplaatst)
U kunt opzeggen met een opzegtermijn van 3 maand .
Verhuurder kan opzeggen met een opzegtermijn van 6 maand , evenwel niet voor het einde van een 2e driejarige periode .
Het gebeurt dikwijls dat een "lastige " huurder een opzeg krijgt .

nedbelg81
Topic Starter

#6 , 31 jan 2013 16:06

Dat is natuurlijk geen oplossing .
U woont daar ongeveer 5 jaar ( gelieve datum aanvang contract op te geven -- vermoedelijk 3-6-9 contract - contract geregistreerd - plaatsbeschrijving - huurwaarborg geplaatst)
U kunt opzeggen met een opzegtermijn van 3 maand .
Verhuurder kan opzeggen met een opzegtermijn van 6 maand , evenwel niet voor het einde van een 2e driejarige periode .
Het gebeurt dikwijls dat een "lastige " huurder een opzeg krijgt .

dit klopt indd heb een conytact van 3 -6 - 9 jaar,woon er vanaf 1-11-2007 tot hede.ik had ook gezegd uw kunt het contract zelf opzeggen maar nee dat kon nie zei ze!! ''anders had ze het wel gedaan hoor'' want heb duidelijk latn weten dat ik dit niet tolereer.

en het ergste van alles is dat ze liegt en zwart op wit samen met syndicus mijjn woorden verdraaien en boven dat ook nog eens verzinnen.

ik kan indd wel opzeggen maar dat is de oplossing voor dit moment niet....ik kan ook nie makkelijk aan een andere woning komen, de andere makkelaars reageren nooit of wijzen ons af!!

freelance

#7 , 31 jan 2013 18:51

In dit geval kan verhuurder opzeggen voor 1 mei 2013 . ( nog 6 maand te wonen ) .
A/ voor grote renovatiewerken - wel onder stricte voorwaarden - géén vergoeding verschuldigd
B/ zonder motief - 6 maand schadevergoeding .
C/ voor eigen bewoning - geen schadevergoeding .

nedbelg81
Topic Starter

#8 , 22 feb 2013 10:46

Nou de damtum voor vlaams overheid staat vast,heb een brief gekregen. Maar krijgt de verhuurster ook zo brief en zal zij ook aanwezig zijn die dag...en mag ik haar afwijzen die dag nie binnen te komen. omdat k het helemaal zat ben met haar graag serieuse reacties

mava105

#9 , 22 feb 2013 11:23

Je hebt nog steeds geen antwoordje gegeven op de vraag of je een EPC ontvangen hebt bij inhuurname?
Op welke plaatsen doet de schimmel zich voor? In de badkamer? In de slaapkamer? Bovenaan in de hoeken van de oplaats, of over het hele muuroppervlak? Alleen de buitenmuren, of ook een binnenmuur? Is de schimmel één grote vlke, of zijn het honderden kleine stipjes naast elkaar?

nedbelg81
Topic Starter

#10 , 22 feb 2013 12:31

Je hebt nog steeds geen antwoordje gegeven op de vraag of je een EPC ontvangen hebt bij inhuurname?
Op welke plaatsen doet de schimmel zich voor? In de badkamer? In de slaapkamer? Bovenaan in de hoeken van de oplaats, of over het hele muuroppervlak? Alleen de buitenmuren, of ook een binnenmuur? Is de schimmel één grote vlke, of zijn het honderden kleine stipjes naast elkaar?

Antwoord op uw vraag nee geen EPC ontvangen...

schimmel is in de slaapkamer en woonkamer boven de ramen en keuken boven de ramen.

de slaapkamers is het geheel onder de muur groote vlak en boven de hoeken

boven de ramen in de keuken en woonkamer zijn het idd allemaal kleine stipjes naast elkaar

en in de kleine kamer hebben we ook nog vocht dat de muur natte vlek heeft

de grond is ook vochtig asl ik iemand op bezoek krijg bijv dan slaapt degene met dekens op de grond en als diie opstaat om de dekens op te ruimen dan zijn de onderste dekens helemaal nattt

mava105

#11 , 22 feb 2013 12:40

[quote="nedbelg81
Antwoord op uw vraag nee geen EPC ontvangen...(kan verhuurder een boete opleveren)schimmel is in de slaapkamer en woonkamer boven de ramen en keuken boven de ramen. (waarschijnlijk een koudebrug via de betonnen lintele boven raam)
de slaapkamers is het geheel onder de muur groote vlak en boven de hoeken (boven in de hoeken is gewoonlijk een gevolg van te weinig ventilatie)
boven de ramen in de keuken en woonkamer zijn het idd allemaal kleine stipjes naast elkaar (koudebrug)

de grond is ook vochtig asl ik iemand op bezoek krijg bijv dan slaapt degene met dekens op de grond en als diie opstaat om de dekens op te ruimen dan zijn de onderste dekens helemaal nattt (optrekkend vocht)[/quote]

nedbelg81
Topic Starter

#12 , 22 feb 2013 13:00

[quote="nedbelg81
Antwoord op uw vraag nee geen EPC ontvangen...(kan verhuurder een boete opleveren)schimmel is in de slaapkamer en woonkamer boven de ramen en keuken boven de ramen. (waarschijnlijk een koudebrug via de betonnen lintele boven raam)
de slaapkamers is het geheel onder de muur groote vlak en boven de hoeken (boven in de hoeken is gewoonlijk een gevolg van te weinig ventilatie)
boven de ramen in de keuken en woonkamer zijn het idd allemaal kleine stipjes naast elkaar (koudebrug)

de grond is ook vochtig asl ik iemand op bezoek krijg bijv dan slaapt degene met dekens op de grond en als diie opstaat om de dekens op te ruimen dan zijn de onderste dekens helemaal nattt (optrekkend vocht)
[/quote]

heeel erg bedankt voor uw snelle reactie.

dus wat kan dit voor gevolgen zijn na de bezoek van de overheid?

EPC is dat een appaart formulier die ik zou moeten krijgen of staat et tussen de kleine letters ...want ik heb net gekeken in mijn contract wat ik allemaal heb gekregen maar nergens sporen van een EPC!

EN WAT HOUDT HET IN '' OPTREKKENDE VOCHT VAN DE GROND''???

MIJN MA EN ZUSJE ALS ZE ALTIJD HIER OPBEZOEK KOMEN WORDEN ZE ZIEK'' ZIJN ASMA PASIENTEN

freelance

#13 , 23 feb 2013 00:14

Nou de damtum voor vlaams overheid staat vast,heb een brief gekregen. Maar krijgt de verhuurster ook zo brief en zal zij ook aanwezig zijn die dag...en mag ik haar afwijzen die dag nie binnen te komen. omdat k het helemaal zat ben met haar graag serieuse reacties
Alles zal nu afhangen van het rapport ( en de eventuele gevolgen ) van de woninginspectie .
Ofwel zal de woninginspectie een aantal gebreken vaststellen , waarbij de verhuurder verplicht is verbeteringen aan te brengen ,
ofwel zal het rapport van de inspectie aanleiding geven tot onbewoonbaarheidsverklaring , welke als gevolg heeft dat het pand niet verder mag bewoond worden . Dit betekent dat zowel u , als verhuurder het huurcontract kunnen laten ontbinden .

Wanneer de verhuurder op de hoogte gebracht wordt van het bezoek van de inspectie , dan mag die daarbij aanwezig zijn , en kunt u dit niet verhinderen.
De verhuurder zal trouwens tijdens de inspectie niets in de pap te brokken hebben .

freelance

#14 , 23 feb 2013 00:26

Het EPC attest is een apart document , verplicht bij te voegen bij het huurcontract .
Dit heeft verder weinig of geen invloed op de actuele problemen , noch is het een reden tot schadevergoeding of opzeg mogelijkheid .
U mag dit wel vermelden bij de woninginspectie .

De oorzaken van schimmel en het optrekkend vocht zullen nader bekeken worden door de inspectie .
Verder is het zo wie zo niet aan te raden om astma patiënten te slapen te leggen op een vochtige vloer . ( dit kunt u beter niet vermelden aan de inspectie . Een mens hoort te slapen in een bed , en niet op de vloer ) . De inspectie zal wel degelijk ook rekening houden met de manier waarop er geleefd wordt in het appartement . Want ook dit kan oorzaak zijn van problemen .

nedbelg81
Topic Starter

#15 , 23 feb 2013 20:00

ik ga uw bedanken voor je uitgebreide antwoord. we wachten rustig af!!

Terug naar “Huren”