Onmogelijk een nieuwe huurwoning te vinden?

voodoodoll
Topic Starter

Onmogelijk een nieuwe huurwoning te vinden?

#1 , 07 jan 2013 18:57

Beste

Misschien hoort dit niet helemaal thuis in dit subforum maar ik zou toch eens graag ons verhaal doen.

In december 2011 is de eigenaar van onze huurwoning overleden en werd besloten de woning openbaar te verkopen. In september 2012 veranderde onze huurwoning officieel van eigenaar. De nieuwe eigenaar liet ons per aangetekende brief weten dat wij tot 30 april 2013 tijd hebben om een nieuwe huurwoning te zoeken. Uiteraard waren wij sinds begin 2012 al op zoek naar een nieuwe woning. Ondertussen zijn we een jaar later en helaas is het ons nog steeds niet gelukt om een woning te vinden via de normale wegen! Omdat dit ons vreemd leek hebben wij informatie gevraagd bij een sociaal assistente van de gemeente wat de mogelijkheden zijn want binnenkort moeten wij hier onherroepelijk weg. Deze gaf ons een lijst met stukken die we zouden moeten verzamelen om via een sociaal verhuurkantoor in de mogelijkheid te komen een huis of appartement te huren. Ze wist hier al wel bij te zeggen dat gezien ons "redelijk normaal" maandelijks inkomen het zéér onzeker was of ze wel wat voor ons konden betekenen. Sindsdien, uiteraard, niks meer van gehoord.

Even wat meer info: wij zijn 2 mannen, broers, van 23 en 30 en hebben qua inkomen ongeveer 2000 euro/maand (fulltime werkende met vast contract en samenwonende werkloze). Wij huren hier sinds februari 2011, daarvoor woonden wij hier samen met vader die toen overleden is. Wij kunnen aantonen dat vanaf februari 2011 tot nu de huur (600 euro) elke maand op de afgesproken dag is betaald aan de vorige eigenaar, de notaris in de tussenperiode en de nieuwe eigenaar sinds september. In theorie kunnen wij makkelijk een huis huren in de prijscategorie tot 700 euro met ons budget. Als ik even "snel" tel denk ik dat wij tot nu toe een 50-tal woningen en appartementen bezocht hebben en daarvoor intentieverklaringen ingevuld. Dat lijkt misschien niet heel veel maar dat zijn zowat alle aanbiedingen tot 700 euro in de (vrij wijde) omgeving van onze huidige woonplaats. Vanwege werk, familie en andere sociale verplichtingen zouden wij namelijk toch in de omgeving willen blijven.

Ik moet u niet vertellen dat wij ten einde raad geraken en binnenkort is de realiteit dat wij op straat belanden. Ik snap ook wel dat potentiële verhuurders graag zekerheid hebben over hun huur. Zijn er hier misschien nog mensen die in eenzelfde soort situatie zaten? Weet er iemand wat raad om een immo-kantoor aan het werk te krijgen om toch te helpen? Zij beweren namelijk altijd dat de eigenaar altijd zelf kiest, wat uiteraard niet waar is want zij selecteren op voorhand kandidaten die ze doorgeven als potentiële huurders.

Ik dank u alvast voor het lezen en eventuele raadgevingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 07 jan 2013 19:29

Welk huurcontact hebben jullie korte duur of een 3 6 9, Er klopt iets niet met jullie huuropzeg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

artemis

#3 , 07 jan 2013 19:33

Gewoon een denkoefening:
Wat zijn volgens uzelf de objectieve en eventueel subjectieve redenen waarom men niet aan jullie zou willen verhuren?

Immokantoren kunnen filters hanteren die door een verhuurder opgelegd worden. Los daarvan wensen immo's doorgaans zo snel mogelijk een huurder te vinden.

Hebben jullie al gezocht buiten de immokantoren om? Een deel van de verhuringen gebeurt nog steeds rechtstreeks met de verhuurder of zonder dat een immo bv als rentmeester/beheerder optreedt.

Nog een mogelijkheid: Laat de broer met de vaste job alleen naar een woning zoeken. Hij moet dan wel bereid zijn om het contract en de aansprakelijkheid op zich alleen te nemen. De tweede broer zou dan zonder problemen bij hem moeten kunnen intrekken. De rest is dan interne keuken en vertrouwen tussen de 2 broers.

Reclame

floris

#4 , 07 jan 2013 19:43

Zoals Artemis zegt: Ze weigeren hoogstwaarschijnlijk doordat één van jullie werkloos is.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2013 19:58

Rij eens rond in een buurt die jullie aanstaat en kijk uit naar "Te huur" affiches, of raadpleeg eens het http://www.immoweb.be" onclick="window.open(this.href);return false;

voodoodoll
Topic Starter

#6 , 07 jan 2013 21:22

Bedankt voor het meedenken.

Wij hebben een mondeling huurakkoord bevestigd voor een notaris omdat de woning toen wij die begonnen te huren van familie was. Er staat en stond dus niks op papier.

Volgens mij gaat het erom dat wij 2 mannen zijn en daarnaast inderdaad omdat er maar 1 een "vast" inkomen heeft.

Wij zoeken zowel via immo's, particulier alsook de bekende immo websites. Helaas is er bijna niks particulier te vinden! Op al die tijd denk ik dat wij 2 woonsten zijn tegenkomen die particulier werden verhuurd.

Waarom zou het beter zijn als degene met het vaste inkomen alleen zoekt? Hij heeft dan toch een beperkter budget beschikbaar. Ik snap uiteraard wel dat de werkloosheidsuitkering kan weg vallen maar in het andere geval kan deze evenzeer opgewaardeerd worden tot een gewoon loon. Immo's kennen overigens absoluut geen schaamte en vragen kopieën van de identiteitskaart van iedereen die er komt wonen tot kopieën van het arbeidscontract. Daarnaast staan wij nu bijvoorbeeld nog steeds kandidaat voor een appartement dat ondertussen al 3 maanden te huur én leeg staat. Ik ben er dus niet zo zeker van dat immo's altijd zo snel mogelijk een huurder willen vinden.

Bestaat elk "gezin" dan uit 2 verdieners tegenwoordig? Zelfs zonder die werkloosheidsuitkering als samenwonende zouden wij huizen tot 700 euro kunnen betalen zonder daarbij in de problemen te komen. Overigens is het wat betreft vertrouwen tussen ons geen probleem dat degene met het vaste inkomen de volledige verantwoordelijkheid zou nemen. Maar zoals ik al aangaf: wat zou dan de reden zijn dat men wel zou verhuren aan iemand met minder budget?

Wij hebben ons de laatste dagen alweer kandidaat gesteld om enkele woonsten te bezoeken, misschien zullen we dan eens proberen om enkel degene met het vast inkomen op te geven als huurder.

Vandebos

#7 , 07 jan 2013 21:31

Bij het volgende pand op de man af, beleefd weliswaar, vragen welke de reden is dat men jullie een pand weigert te verhuren. Indien het effectief het financiële luik betreft kan je voorstellen, als dat voor jullie draagbaar is, als bewijs van goede wil de eerste zes maand huur vooruit te betalen. Dat is een praktijk die regelmatig werkt. Of eventueel een borgsteller?

Als verhuurder moet je begrijpen dat je in een periode als deze zo weinig mogelijk risico's wenst te lopen. Onlangs zelf nog verhuurd aan een koppel dat al twee jaar zonder problemen huurde bij mijn makelaar maar die iets groter wensten te gaan wonen. Pas op het ogenblik dat het verzoekschrift klaar lag om te vertrekken hebben we hen tot een strikt afbetalingsplan van de reeds opgebouwde achterstallen kunnen overtuigen...

voodoodoll
Topic Starter

#8 , 07 jan 2013 21:51

Een borgsteller zal moeilijk worden. Maar het is inderdaad wel financieel mogelijk 6 maanden huur op voorhand te betalen. Wij gaan deze tips zeker eens proberen!

Ik begrijp overigens ook dat de verhuurder z'n centen wil zien maar als je kan bewijzen dat je zo lang alles netjes op tijd betaald hebt dan komt het voor mij redelijk vreemd over.

Overigens wilde ik ook nog even vermelden dat het absoluut onze bedoeling niet is om in dit huis te willen blijven wonen op één of andere manier, wij zijn dus akkoord om te verhuizen. Het gaat om een verouderd huis waar door de vorige eigenaars meer dan 30 jaar niks aan vernieuwd is. De nieuwe eigenaar heeft het dan ook gekocht vanwege de bouwgrond en gaat het huis afbreken.

tismoeilijk

#9 , 08 jan 2013 11:43

onmogelijk ? nee.

Op http://www.kapaza.be" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.2dehands.be" onclick="window.open(this.href);return false; staan regelmatig huurwoningen aangeboden.

we zijn zelf twee vrouwen en willen verhuizen. Iedereen denkt dat we 'een koppel' zijn maar in werkelijkheid zijn we twee vriendinnen die samen wonen om kosten te sparen.

Een van ons is momenteel werkloos en de ander werkt al 15j bij hetzelfde bedrijf.

we hebben zelfs huisdieren. Ook al staat er in het contract dat er geen huisdieren toegelaten zijn, ze laten het ons toch toe.

Deze keer (het is de tweede keer dat we verhuizen) hebben we direct een huis gevonden na een advertentie op kapaza gezien te hebben (geplaatst door de huidige huurder met akkoord van de verhuurder). Ons eerste huis hebben we ook zo gevonden en direct kunnen huren.

we hebben goed contact gehad en vanalles gevraagd via mail en na een bezoek aan de huurders en aan de verhuurders hebben we nu ons tweede huisje gevonden.

mijn raad : ga nooit via een immo kantoor maar zoek op particuliere advertenties.

succes !

voodoodoll
Topic Starter

#10 , 08 jan 2013 19:21

Nogmaals bedankt voor de goeie raad!

Wij zullen proberen om ons zoekterrein zowel wat uit te breiden als toe te spitsen op particulier verhuur. Hoewel dat hier in de omgeving blijkbaar weinig gebeurd...

Daar heb ik trouwens ook nog een opmerkelijk verhaal over: net voor Kerstmis kregen wij van een eigenaar mondeling de bevestiging dat wij z'n huis konden huren. Hij zou dit binnen de paar dagen in orde brengen. Echter kregen wij opeens enkele dagen later telefoon van een immokantoor dat er toch een andere huurder gevonden werd. Wat bleek later: die immo had al een andere kandidaat in gedachten en als die eigenaar zelf z'n kandidaat (ons dus) zou aandragen zouden zij het contract met hem opzeggen en zou hij alles zelf moeten regelen. Hij koos eieren voor z'n geld.

Ik ben blij dat ik het verhaal eens kwijt kon hoewel het niet echt over het huurrecht gaat. Ik hoop ook dat een van de raadgevingen helpt!

voodoodoll
Topic Starter

#11 , 11 jan 2013 18:21

Het lijkt wel of de duivel er mee gemoeid was maar de 9de januari hadden wij een bezoek bij een particulier verhuurder en normaal gezien tekenen wij begin volgende week het contract al! We zijn vandaag tot een mondelinge overeenkomst gekomen.

Nogmaals allemaal bedankt voor de tips!

Vandebos

#12 , 11 jan 2013 20:43

:mrgreen:

Het jaar is goed begonnen.

Terug naar “Huren”