Beste
Misschien hoort dit niet helemaal thuis in dit subforum maar ik zou toch eens graag ons verhaal doen.
In december 2011 is de eigenaar van onze huurwoning overleden en werd besloten de woning openbaar te verkopen. In september 2012 veranderde onze huurwoning officieel van eigenaar. De nieuwe eigenaar liet ons per aangetekende brief weten dat wij tot 30 april 2013 tijd hebben om een nieuwe huurwoning te zoeken. Uiteraard waren wij sinds begin 2012 al op zoek naar een nieuwe woning. Ondertussen zijn we een jaar later en helaas is het ons nog steeds niet gelukt om een woning te vinden via de normale wegen! Omdat dit ons vreemd leek hebben wij informatie gevraagd bij een sociaal assistente van de gemeente wat de mogelijkheden zijn want binnenkort moeten wij hier onherroepelijk weg. Deze gaf ons een lijst met stukken die we zouden moeten verzamelen om via een sociaal verhuurkantoor in de mogelijkheid te komen een huis of appartement te huren. Ze wist hier al wel bij te zeggen dat gezien ons "redelijk normaal" maandelijks inkomen het zéér onzeker was of ze wel wat voor ons konden betekenen. Sindsdien, uiteraard, niks meer van gehoord.
Even wat meer info: wij zijn 2 mannen, broers, van 23 en 30 en hebben qua inkomen ongeveer 2000 euro/maand (fulltime werkende met vast contract en samenwonende werkloze). Wij huren hier sinds februari 2011, daarvoor woonden wij hier samen met vader die toen overleden is. Wij kunnen aantonen dat vanaf februari 2011 tot nu de huur (600 euro) elke maand op de afgesproken dag is betaald aan de vorige eigenaar, de notaris in de tussenperiode en de nieuwe eigenaar sinds september. In theorie kunnen wij makkelijk een huis huren in de prijscategorie tot 700 euro met ons budget. Als ik even "snel" tel denk ik dat wij tot nu toe een 50-tal woningen en appartementen bezocht hebben en daarvoor intentieverklaringen ingevuld. Dat lijkt misschien niet heel veel maar dat zijn zowat alle aanbiedingen tot 700 euro in de (vrij wijde) omgeving van onze huidige woonplaats. Vanwege werk, familie en andere sociale verplichtingen zouden wij namelijk toch in de omgeving willen blijven.
Ik moet u niet vertellen dat wij ten einde raad geraken en binnenkort is de realiteit dat wij op straat belanden. Ik snap ook wel dat potentiële verhuurders graag zekerheid hebben over hun huur. Zijn er hier misschien nog mensen die in eenzelfde soort situatie zaten? Weet er iemand wat raad om een immo-kantoor aan het werk te krijgen om toch te helpen? Zij beweren namelijk altijd dat de eigenaar altijd zelf kiest, wat uiteraard niet waar is want zij selecteren op voorhand kandidaten die ze doorgeven als potentiële huurders.
Ik dank u alvast voor het lezen en eventuele raadgevingen.