Huren als werkloze

BiggieSheen
Topic Starter

Huren als werkloze

#1 , 07 jan 2013 11:05

Ik had een vraag i.v.m huren als werkloze.Ik ben momenteel werkloos en woon bij mijn ouders, maar door de huidige werkloosheid situatie geraak ik als "bachelor in het sociaal werk"niet aan werk. Ik krijg al een werkloosheidsuitkering van /-325 per maand. Ik sta met andere woorden als samenwonend ingeschreven bij de RVA. Nu is de tijd gekomen dat het thuis niet meer functineerd en ik weg moet...Ik heb al contact genomen met de RVA om te bekijken hoeveel ik dan eventueel zou krijgen. De berekening gaat als volgt voor hen: 26 dagen werkloos *x 30,84= 801,84 Euro per maand.Ik heb ook een zoektoch op het internet gedaan i.v.m huren als werkloze en mijn conclusie is dat verhuurders daar niet echt happig op zijn...maar je kan hen dat niet kwalijk nemen uiteraard. Weet iemand hoe de verhuur procedure in elkaar zit, want ik heb daar jammergenoeg geen kaas van gegeten. Zoals bv de kosten etc...Enige andere vragen of antwoorden zouden zeer geappricieerd worden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
floris

#2 , 07 jan 2013 11:17

Ze zullen alleszins een huurwaarborg vragen en mogelijks vragen ze ook loonfiches van de laatste 3 maanden.

Vandebos

#3 , 07 jan 2013 13:14

reken op:

huurwaarborg van twee of drie maand,
eerste maand huur.
bij huur studio of flat bovenop de huurprijs maandelijkse algemene onkosten. (kan zijn met een voorschot per maand en jaarlijkse afrekening of ineens de jaarlijkse afrekening)
verzekering brand voor eigen inboedel en schade aan derden.
variabele kosten voor water, stroom, gas, kabel/internet.

Cijfers:

huurprijs flat, reken op minstens € 600
huurprijs studio, reken op € 300
maandelijkse algemene onkosten hangt af van ouderdom gebouw en wat erin opgenomen is, (stroom, water, verwarming personeel, lift etc, etc) reken op een maandelijks bedrag van € 45 - € 200.
brandverzekering huurder: jaarlijks € 200 - € 300 (hangt af van maatschappij.)
variabele kosten kunnen deels opgenomen zijn in de algemene kosten.

Persoonlijk advies? Met dat bedrag aan maandelijkse inkomsten ga je het zeer moeilijk hebben om iets vrij te vinden dat men je wilt verhuren. Overweeg een huisvestingsdossier bij het lokale OCMW en/of zoek (zonder enige negatieve opmerking te willen maken, ik weet niet hoe je werk zoekt, het is gewoon de realiteit in deze economische tijd) een werkplaats die niet specifiek gebonden is aan je diploma. Zoals ik onlangs nog tegen een pas afgestudeerde buurjongen opmerkte, wees niet te kritisch in je eerste werkervaring, als je werk hebt kan je nog steeds in beduidend meer comfort en met minder druk zoeken naar die job die het beste met je diploma en voorkeur aansluit.

Reclame

lucas123

#4 , 07 jan 2013 13:33

Ik ben maar een leek dus iedereen mag me gerust verbeteren:
je spreekt over 325 euro per maand: is dit geen inschakeluitkering of wachtuitkering. Een volledige uitkering zou toch min. ergens in 400 euro liggen als samenwonende.
Om die 801 euro te hebben als alleenstaande (ik vermoed: volledige uitkering): moet je dan niet min. bv. 200 dagen gewerkt hebben op een periode X dagen...
Maw: klopt je berekening wel...

Terug naar “Huren”