Bepaalde clausules in huurcontract: zijn deze geldig?

lode
Topic Starter

Bepaalde clausules in huurcontract: zijn deze geldig?

#1 , 19 apr 2007 14:58

Hallo allen,

Heb een voorstel voor huurcontract toegestuurd gekregen, waarin volgende clausules staan die vragen oproepen bij mij: :?:

"De huurder is verplicht het gehuurde goed te onderhouden van alle huurbare zaken. Hij zal er dan ook op waken het gehuurde goed steeds te onderhouden als een goede huisvader en te zorgen voor alle huurherstellingen ook deze veroorzaakt door overmacht. Zo zal de huurder ondermeer de gebarsten en gebroken ruiten aanstonds vervangen, ongeacht de oorzaak van de beschadiging. Hij staat ook in voor het onderhoud en de herstelling van scharnieren, sloen, deurkrukken, bellen, evenals voor de water- gas- en electriciteitsleidingen met alle toebehoren die ervan afhangen zoals kranen, dichtingen, stopcontacten, schakelaars en smeltloden.

"De geringste schade aan het sanitair, welke de oorzaak ook mag zijn, heeft het gevolg dat de huurder in staat voor de vervanging ervan. Voor schade door verstopping van leidingen zal ook de huurder instaan."

"De huurder verzaakt, zowel voor hem als zijn gezin, aan elk verhaal tegen de verhuurder uit hoofde van eventuele schade veroorzaakt door brand, storm, oproer, water, diefstal, inbraak, ontploffing, val, of welkdanige ongevallen zelfs indien veroorzaakt door verborgen gebreken van het verhuurde goed."

"Het is de huurder niet toegelaten veranderingen aan het gehuurde goed te doen zonder vooraf schriftelijke toestemming te vragen aan de verhuurder. De aangebrachte verfraaiingen of verbeteringen blijven echter vanaf en naarmate hun uitvoering, eigendom van de eigenaar, zonder dat de huurder aanspraak kan maken op enige vergoeding. Dit geldt ondermeer voor gas-, water- en electriciteitsleidingen. De eigenaar behoudt zich evenwel het recht voor te eisen dat het gehuurde goed in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld, door de zorgen of voor rekening van de huurder."

Mag hij:
- de huurder laten opdraaien voor grote herstellingswerken zoals gas- water- en electr.-leidingen? (cfr. elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid)
- de huurder op deze manier aansprakelijk stellen? Ook voor verborgen gebreken??

- Betekent dit alles samen niet dat: 1. de huurder de verborgen gebreken van het pand moet herstellen op eigen kosten; 2. en bovendien nog eens de eventuele schade voortvloeiend uit deze verborgen gebreken moet bekostigen; 3. en hierop verdergaand de herstellingen mbt de schade nog eens zelf moet organiseren..?

- Is de laatst aangehaalde clausule niet compleet tegenstrijdig? Namelijk bij schriftelijke toestemming mag je iets uitvoeren. Zonder toestemming natuurlijk niet. Zonder toestemming mag hij bijgevolg zowiezo herstel eisen. Echter met schriftelijke toestemming lijkt een eis voor herstel mij onrechtvaardig?

Graag had ik hierover wat meer uitleg. Ik heb nu nog de mogelijkheid om het huurcontract aan te passen. Met de juiste argumentatie kan ik misschien een duidelijker contract bekomen...

Alvast bedankt.
Lode.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 apr 2007 12:11

?1029.Huurherstellingen...Partijen mogen van die regels(=art.1720,1754 Burgerlijk Wetboek) afwijken...?(DEKKERS,R., Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,580).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roton

#3 , 26 apr 2007 15:43

ik heb destijds een huurcontract laten bekijken door een advocaat. Het heeft met 75? gekost, maar ik wist waar ik aan toe was.
Er stonden ook een aantal zaken in waarvan ze zelf zei dat ze dat nog nooit had gezien.
Indien je over een aantal zaken een procedure zou inleiden (stel nu) dan oordeelt de vrederechter deze clausules als onbestaand. Je staan er zwart op wit in, maar er wordt 'overgelezen'.

Reclame

Billie

#4 , 01 mei 2007 18:49

Aanvullend kan nog gezegd worden dat een exoneratie voor een verborgen gebrek slechts mogelijk is als degene die zich exonereert, het gebrek niet kent. Brussel 9 augustus 1988, R.G.A.R. 1989, nr. 11.554.

Terug naar “Huren”